כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

לא צעצוע: הכנסת דנה באיומי האקדח התלת-מימדי

עידן חדש בעולם: כל אחד יוכל לייצר לעצמו אקדח בסדרת פעולות פשוטות • הטכנולוגיה החדשה מביאה עמה דברים חיוביים, לצד סכנות • איך תתמודד המדינה?

מימין לשמאל – ניצב אהרון אקסול, ח"כ מירי רגב, אורי אבן. קרדיט: דוברות הכנסת.
מימין לשמאל – ניצב אהרון אקסול, ח"כ מירי רגב, אורי אבן. קרדיט: דוברות הכנסת.

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ מירי רגב, קיימה היום (ד', 31.7.13) דיון באיום הנובע מהאפשרות החדשה של הדפסת כלי נשק באמצעות מדפסות תלת-ממד.

הדיון נערך בעקבות התחקיר של אורי אבן, כתב ערוץ עשר מהתכנית "צינור לילה", שהצליח יחד עם צוותו לעבור את הבידוק הביטחוני של הכנסת, ולהביא אקדח שיוצר במדפסת תלת-ממדית ליו"ר הועדה, ח"כ מירי רגב. אבן חש כי מדובר בתופעה שיש בה סכנה ממשית לאזרחי ישראל, ולכן חש כי מחובתו להביא זאת לידיעת יו"ר הועדה. ח"כ רגב הופתעה מן היכולת לייצר בטכנולוגיה חדשנית אקדח שיכול לירות ולהרוג. לדבריה, מדובר בתופעה שיש בה איום על ביטחון הציבור ולכן יש צורך לבחון כיצד מתמודדים עמה.

בישיבה נכחו מומחים למדפסות תלת-ממד, שהסבירו כיצד הטכנולוגיה פועלת. לדבריהם, כיום יכול כל אדם באופן עצמאי לרכוש את המדפסת ואת חומר הגלם שממנו הפריט המודפס מיוצר. החומרים נגישים וזמינים באינטרנט, ולכן יש קושי לפקח עליהם. יחד עם זאת, הטכנולוגיה החדשה מביאה עמה גם דברים חיוביים ושינוי של כל תרבות הצריכה. היא קיימת לצורך מנעד רחב של דברים, החל מייצור תרופות, וכלה בייצור משחקי ילדים.

בהמשך הישיבה הודגם לנוכחים כיצד פועלת המדפסת, בדגש על כך שהפעולה היא פשוטה ודומה להדפסה המוכרת של מסמכים ותמונות. התהליך מתחיל בשליחת קובץ להדפסה ומסתיים לאחר מספר שעות, בהתאם לגודל ומורכבות המוצר. ייצור כל חלקי האקדח למשל, לוקח כעשרים שעות בלבד. כמו כן הוצג רובה שהודפס.

ד"ר רועי צזנה, מאוניברסיטת בר אילן, הציג בעייתיות נוספת בייצור האקדחים. לדבריו, שיפור האקדח נעשה בקצב מסחרר. כל מהנדס יכול להעלות דגם משופר של אקדח לרשת האינטרנט, מה שיגרור אבולוציה אדירה של כלי נשק. כלי נשק ייעשו משוכללים יותר ויותר, כך שיהיה קושי אמיתי בזיהויים. עוד הוסיף, כי מבדיקה שערכו, לא ניתן לאבטח את המדפסות או את המידע לייצור כלי הנשק.

לשאלת יו"ר הועדה, כיצד ניתן להתמודד עם התופעה, השיב ניצב אהרון אקסול, מהמשרד לביטחון פנים, כי אכן יש צורך להיערך למצב הקיים, ולכן הוא סבור כי תקום ועדה לטיפול באיום החדש. הוסיף על דבריו סנ"צ דן שפיר, שאמצעי השיקוף והמיגון היום אינם מספיקים, ויש צורך לנקוט בשיטות אבטחה אחרות. לדבריו, האיום הוא הרבה יותר רחב מייצור של אקדחים וכולל בתוכו ייצור של תרופות וחומרים אסורים.

קצין הכנסת, יוסף גריף, שנכח בדיון, אמר כי מערך האבטחה של הכנסת הופתע מן התופעה החדשה. לדבריו, מאז הכנסת האקדח על ידי עיתונאי ערוץ 10, הנושא נמצא במודעות של המאבטחים, אך עדיין יש צורך למצוא מענה מתאים יותר לאיום.

ח"כ מירי רגב סיכמה את הדיון ואמרה כי אין ספק שיש בטכנולוגיית מדפסות התלת-ממד הרבה דברים חיוביים, אך גם איומים חדשים. היא ביקשה לעדכן בכך את לשכת ראש הממשלה ושר הביטחון. כמו כן אמרה, כי נדרשת עבודת מטה של המשטרה וכי יש צורך למצוא מענה לאיום החדש גם אם הוא זמני. לכן, יש צורך לשבת ולחשוב מחדש על מערך האבטחה של מדינת ישראל, כך שהאזרחים יהיו בטוחים.
מירי רגב אקדח תלת מימד הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד