י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שורת צעדים

סוף למטרד: כך תמנעו מעקיצות יתושים

שורת הצעדים שימנעו דגירה של יתושים: הפחתת השקיה וייבוש מקורות מים עומדים בגינות, בחצרות, בבתים ובסביבתם, תיקון נזילות ועוד | התקנת רשתות ומאווררים לצד שימוש בתכשירים ירחיקו מכם את היתושים

סוף למטרד: כך תמנעו מעקיצות יתושים
יתוש על יד אדם צילום: pixabay

"היום כבר לא מרססים יתושים! היום מייבשים מים עומדים": המשרד להגנת הסביבה החל היום (ראשון) בקמפיין הסברה להעלאת המודעות לפעולות שיש לנקוט למניעת מפגעי יתושים בקיץ.

הקמפיין מדגיש כי ריסוס נגד יתושים אינו יעיל, מאחר שהוא קוטל יתושים בוגרים ולא את זחלי היתושים הממשיכים להתפתח במקורות מים עומדים. אם אמרו לכם שריסוס מדביר יתושים, עקצו אתכם! רק ייבוש מים עומדים מונע התרבות יתושים.

אלו הצעדים שצריכים לנקוט על מנת למנוע דגירה של יתושים: הפחתת השקיה וייבוש מקורות מים עומדים בגינות, בחצרות, בבתים ובסביבתם, תיקון נזילות ופינוי כלים שיכולים לדגור בהם יתושים – כל אלו ימנעו מופעי יתושים ויובילו להפחתה בעקיצות.

במקרים של מטרדי עקיצות ומקומות דגירה פוטנציאליים במרחב הציבורי, כגון מקלטים מוצפים, פריצות ביוב, חביות ודודי מים על הגגות וכדומה, יש לדווח לרשות המקומית.

הדרכים היעילות להתגוננות מפני עקיצת יתושים הן התקנת רשתות על כל החלונות והדלתות וסגירת הרשתות בשעות הערב והלילה, התקנת מאווררים ושימוש בתכשירים המאושרים בידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות למניעה ולדחייה של יתושים.

בישראל, קיימים כמה סוגי יתושים שעלולים לשאת מחלות, ועקיצתם עלולה להסב נזק של ממש לאדם. היתושים המקומיים, יתושי קולקס, עוקצים בשעות הערב, מתרבים במקורות מים גדולים. במקרים מסוימים, כגון נחלים מזוהמים, הם עלולים להעביר את קדחת מערב הנילוס. נוסף על כך, יתושים עירוניים – דוגמת הטיגריס האסייתי, מין פולש הנפוץ באזורים רבים בארץ – גורמים למטרדי עקיצות קשים בשעות היום.

נקבת היתוש עלולה להידבק בנגיף קדחת מערב הנילוס בעת עקיצה של עופות נגועים ולהעבירו בעקיצה נוספת לבני אדם. למחלה זו לא קיימות תרופות יעילות או חיסון, והדרך העיקרית והיעילה ביותר לצמצום ולמניעה של העברת מחלות לאדם היא מניעת עקיצות יתושים. נוסף על כך, בקרב מרבית האוכלוסייה תגובה אלרגית (גירוד, אדמומיות ונפיחות) לעקיצה של יתוש הטיגריס האסייתי חריפה יותר בהשוואה ליתושים אחרים.

המשרד להגנת הסביבה קורא לרשויות המקומיות ברחבי הארץ לפעול למניעת מפגעי מזיקים תברואיים העלולים לגרום למחלות. לנוכח עליית הטמפרטורות וחילופי העונות, מתפתחים תנאי אקלים המתאימים לפעילותם של מזיקים תברואיים כגון יתושים, זבובי חול, נמלים, תיקנים וטרמיטים. על הרשויות המקומיות למפות מוקדים העלולים להיות מקומות דגירה פוטנציאליים ליתושים ולהסדירם. בנוסף, הורה המשרד לרשויות לנטר אחת לשבוע את המוקדים האלה ולעדכן את הציבור בדבר ייבוש מקורות מים ודרכי מניעה באמצעות פעולות הסברה.

 

המשרד להגנת הסביבה קיץ יתושים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד