י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הקרב על המחלקה

תלונה חסרת תקדים נגד מנהלת ביה"ח וולפסון: "רוצים לסגור בכוח"

ד"ר רונן ברנר מבית החולים וולפסון יוצא כנגד ד"ר ענת אנגל על כוונתה לסגור את המחלקה האונקולוגית בביה"ח. מטופל: "אל תגזלי ממני את הטיפול היחיד שיכול להציל לי את החיים. אל תאפשרי את סגירת המכון האונקולוגי בוולפסון בניהולו של ד"ר ברנר"

רופא: אילוסטרציה
רופא: אילוסטרציה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

המשבר בבית החולים הממשלתי וולפסון בחולון מחריף, בשבועות האחרונים, כל אחיות המחלקה במכון האונקולוגי נטשו את עבודתן ללא הודעה מוקדמת, והועלו טענות קשות מאוד על כך שהנהלת בית החולים, המנהלת ד"ר ענת אנגל והנהלת משרד הבריאות, מתעלמות בעקביות זה חודשים מהתרעות ומתלונות חמורות על פגיעה קשה בטיפול הרפואי בחולי הסרטן.

בבית החולים קיים מחסור במיטות אשפוז שגורם לכך שחולים יקבלו טיפולי כימותרפיה במסדרון, וכן יש מחסור בכוח אדם סיעודי ומנהלי במכון המטפל בכ-8,000 מטופלים חולי סרטן בשנה.

ואילו ביום חמישי חלה התפתחות דרמטית במשבר כשהוגשה תלונה חסרת תקדים בתולדות מערכת הבריאות בישראל על מנהלת בית החולים, בטענה שהיא עצמה גורמת למשבר במכון האונקולוגי, וזאת כדי להביא לסגירתו ולמנוע את המשך ניהול המכון על ידי ד"ר ברנר כמי שנבחר באחרונה גם ליו"ר הוועד המייצג את כ-550 הרופאים בבית החולים. כך דווח ב'ישראל היום'.

זו אחת התלונות הקשות ביותר שהוגשו אי פעם נגד מנהל בית חולים ציבורי בישראל, התלונה נשלחה לד"ר אנגל על ידי עורכות הדין ארנה לין ולי אילן בשמו של ד"ר ברנר, והעתקי התלונה הועברו למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ולראשי ההסתדרות הרפואית.

על פי הדיווח ב'ישראל היום' בתלונה נכתב ביחס לד"ר אנגל: "למרות שידעת שפעולתן של האחיות במכון עולה כדי שביתה פראית בהיעדר סכסוך עבודה כדין, למרות שידעת שהמכון האונקולוגי נאלץ לפעול בסיוע של אחיות ממחלקות אחרות; למרות שידעת שההסתדרות הרפואית בישראל עושה מאמצים כבירים להגיע להידברות עם הסתדרות האחיות ולפתור את הנושא, למרות שידעת שד"ר ברנר נכון להגיע לפתרון באמצעות הידברות וגישור, למרות שידעת שבמכתב מטעם הסתדרות האחיות הן דרשו הידברות על מנת לפתור את הבעיה, ולחלופין את העברתן של האחיות למחלקה אחרת - ולא, חלילה, את סגירת המכון האונקולוגי ופיזור המטופלים, למרות שידוע לך היטב שרבים מבין המטופלים של ד"ר ברנר מגיעים אליו לאחר שרופאים אחרים קבעו שאין עוד מה לעשות בעניינם, ולכן אין להם מקום אחר ללכת אליו. למרות כל זאת - לא עשית דבר, לא הודעת על המכתבים הללו לד"ר ברנר ולא התרעת בפני משרד הבריאות על המשבר העתיד להתרחש וכיצד ניתן למנוע אותו".

עוד נאמר בתלונה, "אין זה מקומנו להחליט אם פעולותייך נובעת מרשלנות או מזדון", נכתב עוד בתלונה, "אלא שמכל מקום, בפעולותייך הפרת חובות אתיות, חובות חוקיות וחובות של תום לב ביחסי עובד־מעסיק כלפי ד"ר ברנר, ולמעשה גם כלפי האחיות, וחובות תום לב ביחסים קיבוציים. אבל חמור מכך, מעלת בחובותייך כמנהלת בית חולים ציבורי כלפי מטופלים אונקולוגיים קשים שנזקקים לשירותים רפואיים".

"ככל שלא תהיה תשובה עניינית לאמור כאן, בכוונת ד"ר ברנר להגיש כנגדך תלונה לנציב קבילות הציבור למקצועות רפואיים ולוועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל", נכתב בתלונה.

מהנהלת וולפסון נמסר: "המכתב של עורכות הדין נועד להסיט את תשומת הלב ממציאות של התעמרות קשה באחיות המכון האונקולוגי. בזכות מעורבות ההנהלה המכון מעניק גם בימים אלו טיפול מלא לכלל המטופלים, וזאת תוך כדי חיפוש פתרונות מתאימים ביחד עם משרד הבריאות להגנה על האחיות מפני התנכלותו".

קמפיין נגד סגירת המחלקה

הסאגה שנמשכת כבר זמן רב, הביאה מטופלים להיחלץ למען ד"ר רונן ברנר, בעקבות הסאגה בבית החולים וולפסון בשל אי-תפקודה של המחלקה האונקולוגית שם, אומרים מטופלים במחלקה ל-Ynet: "אם מישהו מכם היה חולה בסרטן, הייתם רוצים שרק ד"ר ברנר יטפל בכם, בבקשה תעצרו את הטירוף הזה".

"כרגע מבחינתנו אמרו לנו לכו אל מותכם", אומרת ניצן סיטבון, שאמה מטופלת של ד"ר רונן ברנר, מנהל המכון לאונקולוגיה במרכז הרפואי וולפסון. סיטבון זועקת לעזרה: "אני מבקשת בכל לשון של בקשה שמישהו יבוא ויעשה סדר בבלגן שקורה שם. בבקשה מכם בואו ותראו מה קורה במכון האונקולוגי בבית החולים וולפסון". כך דווח ב-Ynet.

סיטבון היא לא היחידה. מטופלים רבים במחלקה מצאו עצמם, בשבועות האחרונים באמצע מאבק שמתנהל בין מנהל המחלקה וצוות האחיות, מאבק שלדבריהם פוגע בסיכוי שלהם לחיות. הם אף פתחו עמוד בפייסבוק בשם: "המכון האונקולוגי בוולפסון בסכנה".

בעמוד נכתב, "לפני שנה וחצי אבחנו אותי עם סרטן הלבלב, הפרופסורים המובילים בתחום נתנו לי חצי שנה. הייתי שבר כלי. הטיפול לא צלח ובבית החולים בו טופלתי הרימו ידיים. יש לי שלושה ילדים קטנים, אין לי פריוולגיה להרים ידיים. אחרי חיפוש ולמידה מעמיקה הגענו לד"ר רונן ברנר. ד"ר רונן ברנר היה הרופא הראשון שהביט לי בעיניים, הוא לא הבטיח שירפא אותי אבל כן הבטיח שהוא לא מוותר עליי, הוא עומד בהבטחה הזאת בכל יום מאז".

"אני מתחננת בפני מנכ"לית וולפסון, ד"ר ענת אנגל, אל תגזלי ממני את הטיפול היחיד שיכול להציל לי את החיים. אל תאפשרי את סגירת המכון האונקולוגי בוולפסון בניהולו של ד"ר ברנר. אני לא בקיאה במלחמות הפנימיות המתקיימות בבית החולים ולמען האמת הן גם לא מעניינות אותי. כל מה שמעניין אותי הוא שלילדיי תמשיך להיות אמא. אל תנתקו אותי מקו החיים! - ענת רצאבי, 42, קדימה".

מהמרכז הרפואי וולפסון הגיבו בפייסבוק "אנחנו שומעים וקשובים לשיח שמתנהל בימים האחרונים סביב המכון האונקולוגי. אתם, המטופלים שלנו, הדבר היקר לנו ביותר. אנחנו כאן לצידכם, קשובים לכם, מתעמקים בכל מה שאתם כותבים וזה בהחלט נוגע לליבנו. אנחנו עובדים בתיאום מלא עם משרד הבריאות ומתחייבים בפניכם שאנחנו עושים הכל על מנת למצוא את הפתרון הטוב ביותר עבורכם".

גורמים שונים בתוך בית החולים אמרו ל-Ynet עד כמה ד"ר ברנר חשוב לחולים. "המטופלים מאוד אוהבים אותו. צריך לבדוק את העובדות בשטח. מדובר ברופא טוב שעושה הכול בשביל המטופלים שלו. זמין אליהם תמיד. זה לא מובן מאליו".

לדבריהם, נעשה לרופא עוול. "הוא נלחם על מטופלים כמו שאף אחד לא נלחם עליהם וזה קצת לא נראה מקובל לכל מי שבחוץ. מטופלים של ד"ר ברנר מקבלים טיפולים שלא בהכרח קיימים בפרוטוקולים, והרבה פעמים זה מצליח. אולי מתחת לפני השטח יש לא מעט פוליטיקה, אבל לא כל האחיות מרגישות אותו הדבר. יכול להיות שהופעל עליהן לחץ חברתי".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות עושה ככל שניתן על מנת לאפשר לחולים לקבל את מלוא תשומת הלב והטיפול הרפואי הנדרשים. מצב הדברים בין צוות הסיעוד והעומד בראש המכון נבדקת בימים אלה על ידי בכירי משרד הבריאות. ראש חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות וגורמים נוספים ממשרד הבריאות נמצאים בקשר עם מטופלים ובני משפחה. משרד הבריאות ימשיך לטפל בסוגיה עד לפתרונה המלא".

בית חולים וולפסון חולה סרטן משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד