י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
המצב רק יחמיר

הכאוס בנמלי התעופה יוצא משליטה: עומסים, ביטולים ואיבוד כבודה

הכאוס בנתב"ג שובר שיאים חדשים וככל שהימים חולפים לקראת יולי-אוגוסט נראה כי המצב רק יחמיר, תורי הענק לבידוק הביטחוני הולכים ומתארכים, עמדות הצ'ק-אין מאוישות חלקית וערמות המזוודות שלא הספיקו לעלות למטוס או נחתו באיחור מגיעה לכמות שלא נתפסת | הפתרון? ככל הנראה להישאר בבית - אין פתרון אחר

הכאוס בנמלי התעופה יוצא משליטה: עומסים, ביטולים ואיבוד כבודה
חוזרים מחו"ל. אילוסטרציה צילום: משה שי, פלאש 90

אם תגיעו לנתב"ג ארבע שעות לפני הטיסה שלכם, ייתכן מאד ותפספסו את ההמראה. מראות של תורי ענק לבידוק הבטחוני הפכו לשכיחות יותר ויותר ובחודשים יולי-אוגוסט המצב צפוי להחמיר. בעיה נוספת היא ברקע המחסור בכוח אדם בענף התעופה ובחברות ההנדלינג – שמספקות את שירותי הקרקע של חברות התעופה, עשרות מזוודות לא משויכות לבעליהן. בתקופה האחרונה, בעקבות העלייה בכמות הטיסות והנוסעים, התופעה הופכת לנרחבת יותר.

המספרים של הנכנסים בשער הכניסה לישראל מגלים את הסיפור כולו של סף הקריסה אליו הגיע שדה התעופה. בחודש יוני 2019 עברו בשדה 2.1 מיליון נוסעים. לעומת זאת, ביוני 2020 - שיא מגפת הקורונה, עברו בנתב"ג 41 אלף נוסעים ונרשמה ירידה של 98% בנכנסים לישראל. מבחינת כמות מטוסים: ביוני 2019 היו 7,146 מטוסים בשדה, ואילו ביוני 2020 נרשמה צניחה של 87% בכמות המטוסים שירדו ל-929.

בימי העומס של 2019, עברו בשדה כמאה אלף נוסעים ביממה ובימי שיא - 115 אלף נוסעים. שנה לאחר מכן ביוני 2021, כשהתחלנו לקיים סוג של שגרת טיסות עם מגבלות ובדיקות קורונה, עברו בשדה כ-30-25 אלף נוסעים ביום. כיום מספר הנוסעים בשדה ביממה נעמד על 80-70 אלף. רק כדי לתת פרופורציות - זה יותר מהעוברים בשדה התעופה סחיפהול באמסטרדם, שהוא מהמתקדמים והעמוסים בשדות התעופה האירופיים.

ברשות שדות התעופה מפנים אצבע מאשימה לחברות התעופה עצמן, שמצמצמות בדלפקי הצ'ק אין ומאריכות את התורים גם כן, וקוראים למשרד התחבורה להכריח את אותן חברות לאפשר צ'ק אין מוקדם ומרחוק לאלו הטסים עם כבודת יד בלבד. כבר היום פועלים שני מתחמי תשאול בטחוני המיועדים לנוסעים אלו: מתחם W בטרמינל 3 ומתחם C בטרמינל 1. התורים בהם קצרים משמעותית ולפחות בשתי הזדמנויות שונות בחודש החולף, נרשם כי העמידה לא אורכת יותר מ-15-10 דקות.

סמנכ"לית שיווק ומכירות של ישראייר, הילה הרמולין רונן, התייחסה למשבר כוח האדם וקבעה כי ״בזמן מגפת הקורונה אנשים רבים עזבו את הענף דבר שהשפיע רוחבית על היעילות התפעולית לכל אורך התקופה. מאחר שענף זה היה הראשון שנפגע עם הקורונה והאחרון שיצא ממנה יש חשש בקרב עובדים מנוסים לחזור אליו. עובדים חדשים שנכנסים לענף כיום בחלקם הינם בעלי פחות ניסיון וידע בענף ועל כן התפוקה פחותה".

סמנכ"ל תקשורת, דוברות וקשרי ממשל בחברת אל על, שלומי עם שלום, אמר ל'כלכליסט', כי "אנחנו דווקא מצליחים לגייס, גם דיילים וגם למוקד הטלפוני". עם זאת, עם שלום הודה כי אכן קיים קושי, וכי ה"הקושי נובע מזה שעולם התעופה נאלץ בחלק מהמקומות לסגור את עצמו לחלוטין, 2,000 איש פוטרו והרבה אנשים היו בחל"ת לתקופה ארוכה והיו הגבלות על השמיים וזה יצר קושי של ממש לענף".

הבעיה, כלל עולמית והיא עולמית רק תחריף

כבר תקופה ארוכה שבשדות התעופה בבריטניה, בדגש על לונדון ומנצ'סטר, יש כאוס, כמו בלא מעט מקומות אחרים בעולם וגם אצלנו. כך, בממלכה סובלים מתורים ארוכים, ביטולי טיסות וטענות על מזוודות שלא מגיעות ליעד. יחד עם זאת, התמונות הללו הינן עליית מדרגה.

"ים של מזוודות": כך כינו בכל כלי התקשורת בבריטניה את התמונות החריגות, שמראות כמות אסטרונומיות של מזוודות שלא עלו לטיסה או לא נמסרו לנוסעים שנחתו ונשארו בטרמינל 2, בשדה התעופה הית'רו בלונדון.

 עומס המזוודות בנמל התעופה הית'רו // צילום מסך

במינכן ובפרנקפורט חברת התעופה לופטהנזה כבר הודיעה שתבטל 900 טיסות ששובצו בלו"ז של חודש יולי. 14 אלף טיסות בוטלו בסוף השבוע שחלף בארה"ב (במסגרתו צוין יום האב). חברת התעופה דלתא אייר ליינס ביטלה מאות טיסות עקב תחלואה גוברת בקרב הצוותים, מזג האוויר ומחסור בכוח האדם בקרב ספקיה. החברה הודיעה כי היא תבטל 100 טיסות ביום בקיץ הקרוב כדי למנוע שיבושים. בנמל התעופה גטוויק בלונדון, אחד מנמלי התעופה שחווים את הכאוס במיטבו, הוחלט להגביל מראש את מספר ההמראות המיועדות לחודשי הקיץ ל-825-850 במקום 900 כפי שהיה בשנה שעברה. גם בנתב"ג, חברות תעופה שלא שיבצו מראש טיסות לא יוכלו להוסיף טיסות ללו"ז, חרף הרצון למצות את הביקוש ולהגדיל הכנסות אחרי השנתיים הקשות.

סביר שטיסות נוספות שכבר שובצו בלו"ז העולמי לקיץ יבוטלו מאותו נימוק: מחסור בכוח אדם שיטפל במטוסים ובנוסעים.

באתר flightaware, המפרסם סטטיסטיקה יומית מנמלי התעופה בעולם, עולה כי ב-19.6 בוטלו 2,700 טיסות בכל העולם וכ-19.5 אלף טיסות המריאו באיחוד - כ־20% מהטיסות באותו יום (97 אלף טיסות מסחריות). אין פלא איפוא שחברות התעופה התבקשו לצמצם את לוח הטיסות שלהן לקראת הקיץ.

נתב"ג עומסים מזוודות תורים ארוכים שדה תעופה חברות תעופה נמל התעופה בן גוריון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד