י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ליברמן וביטון אישרו

בשורה חרדית: מוסדות יתוקצבו לפי כמות לימודי חול

‏הסוף לאפלייה: לאחר מאבק של ארבע שנים, ח"כ ישראל אייכלר מברך על בשורת השוויון בתקצוב הת"תים במוסדות הפטור והמוכש"ר ללא פגיעה בעצמאות החינוך הטהור. מדובר בבשורת ענק שתכניס עשרות מיליונים לחיידרים הנאנקים תחת הנטל הכלכלי לאחר שבחינוך העצמאי סירבו להכניס את חסידות בעלזא תחתם

בשורה חרדית: מוסדות יתוקצבו לפי כמות לימודי חול
ילד חרדי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון חתמו אמש על תוכנית תקצוב מוסדות חרדים, שיקבע לפי מדד לימודי חול. תוכנית שמקורה בחסידות בעלזא אשר באה לתת מענה לכך שבחינוך העצמאי סירבו לשלב את מוסדות החסידות תחת חסותם.

בממשלה מכנים את התוכנית כ'תוכנית לעידוד לימודי ליב"ה", עם זאת במסמך הרשמי לא מוזכר לימודי ליב"ה.

בחסידות בעלזא צוהלים על התוכנית שתביא להשוואת התקצוב גם ללא החינוך העצמאי שכאמור סירבו לקבלת את המוסדות תחתם.

לפי התוכנית, בתי ספר מוכש"ר אחרים אשר מתוקצבים בשיעור של 75% ומחויבים ב-75% מלימודי הליבה. בתי ספר במעמד "פטור" (תלמודי תורה) מוסדות אלה מתוקצבים בשיעור של 55% ומחויבים ללמד 55% ליבה.

בהודעת משרד האוצר נמסר כי במסגרת התכנית יוקצה סכום כולל של עשרות מיליוני שקלים עבור המוסדות שיבחרו להצטרף לתכנית, וישתתפו במבחנים חיצוניים. כל מוסד חינוכי שיבחר להצטרף יהיה זכאי בשנה הראשונה למענק בגובה של כ-6,000 ש"ח לתלמיד.

נוסף על זאת, המוסד החינוכי יקבל מענק שנתי באופן שוטף, בהתאם לשיעור התלמידים המשתתפים במבחנים. ככל ששיעורם יהיה גבוה יותר, המענק השנתי למוסד החינוכי יהיה גדול יותר. מוסדות החינוך המצטרפים לתכנית ילוו באמצעות מעטפת מקצועית שתכלול בין היתר: הכשרה מקצועית של הצוותים החינוכיים, העסקת מורים מקצועיים, התאמה של תכניות הלימודים וספרי הלימוד. לשם כך, יוקצה מדי שנה סכום תוספתי ייעודי של 4.5 מיליון ₪.

חבר הכנסת ישראל אייכלר נציג חסידות בעלזא חגג את הבשורה עליה עמל במשך ארבע שנים מאחורי הקלעים ואמר: "המאבק להשוואת התקצוב והתכנים בלימודי חול של התתי"ם לזה של רשתות החינוך החרדיות, נשא פרי. לא עוד הרעבת מוסדות הפטור והמוכש"ר כדי שיהפכו לממלכתי חרדי, כתנאי לקבלת מענקי לימודי חול, אלא שמירה מוחלטת על עצמאות החינוך החרדי".

"הסכמת משרד החינוך למענקי לימודי חול בלי שום נגיעה בחינוך הטהור, זה הישג חשוב והיסטורי לחינוך החרדי ועצמאותו. לאחר מאבקים נחושים שניהלנו בשנים האחרונות, הצלחנו בסייעתא דשמיא להשיג תקצוב שווה והולם לכל ילדי התתי"ם, ללא קשר לרשת זו או אחרת, כפי שדרשו גדולי ישראל", בירך אייכלר

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר: "במשך שנים אני חוזר ואומר ששילוב חרדים בשוק התעסוקה עובר דרך צעד משמעותי אחד והוא לימודי ליבה בבתי הספר. היום, סוף סוף, אנחנו יוצאים לדרך עם תכנית משמעותית שתאפשר לתלמידים החרדים גם לשמור על אורחות חייהם וגם לרכוש את הכישורים הנדרשים ליציאה לשוק העבודה. המענקים בתכנית יינתנו על פי מבחנים חיצוניים אובייקטיביים, ולא יהיו עוד צינור להעברת תקציבים ללא פיקוח. מדינת ישראל נמצאת בצמיחה כלכלית והיא תוכל להגיע לעשירייה הראשונה במדד איכות החיים אם נשקיע בדיוק במקומות הללו של שילוב אוכלוסיות במעגל העבודה".

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון בירכה; "מקצועות היסוד הם חלק חשוב מארגז הכלים שאנו רוצים להקנות לתלמידי מערכת החינוך כהכנה לחייהם הבוגרים. התוכנית אשר נבנתה תוך הידברות ושיח עם החברה החרדית, תאפשר גם לתלמידים החרדים את ההזדמנות לרכוש כלים אלו, לצד שמירה על הערכים החשובים לאורחות חייהם".

בעלזא ליב"ה משרד החינוך איווט ליברמן יפעת שאשא ביטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד