י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הציגו דרישה ברורה

הסיבה שארה"ב סרבה להסיר משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור

גורם בממשל האמריקני אמר כי הם דרשו מהאיראנים לצמצם פעילות בסוריה, לבנון ותימן תמורת הסרת משמרות המהפכה מרשימת הארגונים תומכי הטרור, "הם סירבו וכעת זה לא על השולחן"

מורדים החותים: אילוסטרציה
מורדים החותים: אילוסטרציה צילום: צילום מסך

אחת מנקודות הכשל בשיחות בין ארה"ב לאיראן, הייתה התעקשותה של איראן לארה"ב להסיר את משמרות המהפכה האסלאמיים של איראן מרשימת ארגוני הטרור הזרים. הכוח הצבאי החזק ביותר של איראן, הוא אחראי הן לביטחון הפנים והן לפיקוח על כוחות פרוקסי (שלוחות) הנלחמים במספר מדינות במזרח התיכון. טראמפ הכניס אותם לרשימה ב-2019, הפעם הראשונה והיחידה שארצות הברית עשתה כך לסוכנות של ממשלה אחרת.

"היינו מוכנים להסיר אותו אם איראן תסכים לכמה צעדים הדדיים", אמר פקיד ממשל ל'וושינגטון פוסט', על פי הדיווחים צעדים אלה כללו הפסקת פעילות משמרות המהפכה באזורי מלחמה כמו תימן וסוריה, ותמיכה בחיזבאללה. "הם לא היו מוכנים לעשות זאת, ועכשיו זה ירד מהשולחן", אמר הפקיד.

נקודת מחלוקת עיקרית הייתה ההתעקשות החוזרת ונשנית של איראן שממשל ארה"ב יבטיח שממשל עתידי לא יפרוש שוב מההסכם, דבר שביידן אינו מסוגל לעשות מבחינה חוקתית, גם אם ירצה בכך. "עברנו את זה פעם אחר פעם", אמר הפקיד. "אם מה שהם מתכוונים להעלות הם נושאים מעבר לתוכנית הגרעין, לפתוח נושאים ישנים או להעלות חדשים, זה לא יעבוד", אמר הפקיד.

בכיר בממשל ביידן אמר אמש (ראשון) כי ארצות הברית הסכימה להשתתף בסבב השיחות החדש, שלפי התקשורת האיראנית יתכנס בדוחא, בירת קטאר. סבבים קודמים נערכו בווינה. קטאר, שיש לה יחסים טובים הן עם איראן והן עם ארצות הברית, עסקה בדיפלומטיה במהלך החודשים האחרונים כחלק מהמאמץ להתחיל מחדש את השיחות.

איראן ממשיכה לדחות מגע ישיר עם ארצות הברית, ושני הצדדים ימשיכו לנהל משא ומתן על חזרה להסכם הגרעין המקורי בעקיפין באמצעות הצדדים האירופיים - בריטניה, צרפת וגרמניה. גם רוסיה וסין, כחותמות על ההסכם, נמצאות ליד השולחן.

רפאל מריאנו גרוסי, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית המפקחת על תוכנית הגרעין של איראן, אמר מוקדם יותר החודש כי איראן "מאוד מאוד קרובה" להחזיק בכמות מספקת של חומר גרעיני לייצור נשק, למרות שהוסיף. זה לא היה זהה ל"יש פצצה".

איראן משמרות המהפכה הגרעין האיראני ארגוני טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד