כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
פגיעה בחגים

היהודים דורשים שינויים בלוח השנה הלאומי

הקהילה היהודית של נורבגיה הודיעה שהיא תעתור לבית המשפט העליון של המדינה, אלא אם כן יהודים שומרי מצוות יזכו ליותר ימי הכרה לחגים היהודיים במערכת לוח השנה הלאומית של נורווגיה. היהודים הכי נפגעים, ולעיתים נאלצים להחליט האם לעבוד רח"ל בחגים היהודיים או בשבתות

חגים יהודיים: אילוסטרציה
חגים יהודיים: אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

החוק הנוכחי בנורווגיה לגבי ימי חופשה, פוגע ביהודים, בעיקר בנושא חגים לאומיים שעודכן בשנה שעברה, החוק החדש מבטיח לכל העובדים 12 ימי חופש, רבים מהם בקשר לחגים נוצריים. בנוסף אלו לא נוצריים זכאים לחופשה בתשלום יומיים נוספים לפי בחירתם. במסגרת מערכת זו, יהודים, מוסלמים ובני דתות אחרות העובדים במגזר הציבורי, מעובדי ממשלה ועד מורים בבתי ספר, נאלצים לעבוד בחלק מהחופשות שלהם. הנושא פחות חריף במגזר הפרטי, שכן חברות פרטיות נוטות לתת מענה לצרכים הדתיים של עובדיהן. כך דווחה סוכנות הידיעות היהודית.

מאחר ויהודים לא עובדים בשבתות, ובערך 12 תאריכים נוספים במהלך השנה, חלקם בדרך כלל בסופי שבוע. הם הכי נפגעים, ולעיתים נאלצים להחליט האם לעבוד בחגים היהודיים או רח"ל בשבתות.

בחודש שעבר פרסמה תנועת הנוער של המפלגה הליברלית של נורבגיה קריאה לתיקון החוק הנוכחי. ההצעה תעניק לעובדים 12 ימי חופש בתאריך שיבחרו במקום לקבוע תאריכים מסוימים בחגים של לוח השנה הנוצרי.

הצעה זו תפתור את הבעיה שמצב החגים מציב בפני חלק מהיהודים, כתב ארווין קון, לשעבר מנהיג הקהילה היהודית באוסלו ונאמן בדירקטוריון שלה, במאמר שפורסם מוקדם יותר החודש, אבל לקון בכל זאת יש הסתייגויות מההצעה כי "חשוב שיהיה לנו כחברה חגים משותפים", כתב. במקום זאת, המשיך קון, יש להעניק ליהודים ולדתות אחרות שישה או שבעה ימי חגים נוספים כדי להימנע ממצב ש"מאשר למעסיקים לאלץ עובדים יהודים להפר את כללי החגים היהודיים".

זאת בעיה כשבוחנים אותה מול "זכויות האדם הבינלאומיות, זכויות האדם האירופיות וסעיף 16 של החוקה הנורבגית, המבטיח לכל האנשים בנורבגיה עיסוק דתי חופשי", הוסיף.

"החוק אומר שיהודים נורבגיים שומרי מצוות צפויים לבחור אם להפר את דתם ביום כיפור, בראש השנה או בפסח", אמר קון, שאשתו היא מורה ותיקה בבית ספר ציבורי, לסוכנות הידיעות היהודית JTA. אם החוק לא יתוקן, הקהילה היהודית באוסלו תעתור לבית המשפט העליון של נורבגיה, אולי עם שותפים נוספים מקבוצות דת שונות, בטענה שהחוק על החגים הלאומיים סותר את חירויות הדת המובטחות בחוקה, אמר קון ל-JTA.

בנורבגיה יש כ-1,400 יהודים, ורובם אינם שומרי תורה ומצוות. בסך הכל, נורבגיה היא אחת המדינות החילוניות ביותר באירופה. במחקר משנת 2018, רק 51% אחוז מהמשיבים זוהו כנוצרים, השיעור השני הנמוך ביותר מבין 15 מדינות אירופה שנדגמו (הפחות נוצרית הייתה הולנד, 43%).

חוק נורבגי נורווגיה חגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד