י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

זהירות נחשים: מה אסור לעשות ומה חייבים לעשות

במהלך החודש האחרון התקבלו דיווחים ממקומות שונים בארץ על אנשים שהוכשו בידי נחשים. רבים מהם הגיעו לטיפול כשהם במצב בינוני עד קשה. מה קורה בגוף שלנו בעת הכשת נחש, מה אסור לעשות ומה ממש צריך לבצע באופן מיידי? ד"ר נעמה שדות, רופאת משפחה במכבי שירותי בריאות במחוז ירושלים והשפלה, מסבירה כל מה שחשוב לדעת על בעל החיים המסוכן

זהירות נחשים: מה אסור לעשות ומה חייבים לעשות
זהירות נחשים מכבי ירושלים צילום: יח"צ

חודשי האביב ותחילת הקיץ, שאנו נמצאים בעיצומם הם החודשים החביבים על הנחשים, שהתעוררו לא מזמן משנת החורף ויוצאים ממקומות המסתור כשהם מלאים בארס, אותו צברו בעונה הקרה. לאחרונה אנו עדים לדיווחים על הכשות נחשים במקומות שונים ברחבי הארץ ועל אנשים לא מעטים, שמגיעים לקבלת טיפול רפואי, חלקם במצב בינוני ולפעמים גם קשה, בהתאם לחומרת ההכשה וסוג הארס.

על פי גורמי המקצוע בתחום, בארץ יש כ- 42 מינים של נחשים ורק תשעה מהם ארסיים, ביניהם - הצפע הארצישראלי. שיעור גבוה יותר של הכשות מתרחש באביב ובקיץ.

הכשת נחש עלולה לגרום בחלק מהמקרים לזיהום מקומי ובמקרים קיצוניים לסכנת חיים בשל הרעלנים המצויים בארס.

רעלנים אלה יכולים להשפיע מנגנון הקרישה, מערכת העצבים, הכליות וגם הלב.

בשלב הראשון יכולה הכשת נחש לגרום לתופעות של אדמומיות ובצקת. במידה ולא ניתן טיפול יכולה לחול החמרה במצב, הכוללת הופעת כאבי בטן, שלשולים, בצקות בריאות, קוצר נשימה ועוד.. לכן חשוב לפנות את הנפגע במהירות לבית החולים.

מה חשוב לעשות בזמן הכשת נחש?

  • יש להשכיב את הנפגע באופן מידי על משטח ישר. להרגיע אותו ולדאוג  שיהיה במנוחה גמורה. תנועתיות יתר מגבירה את זרימת הדם ועל כן את התפשטות הארס.
  • במקביל יש להזעיק צוות של מד"א, לתת מיקום מדויק וסימנים מזהים, במיוחד אם אנו נמצאים בחיק הטבע. חשוב לדאוג לפינוי מהיר של הנפגע לבית החולים שם יבצעו המשך טיפול. זמן הפינוי לבית החולים הינו קריטי ומציל חיים.
  • חשוב לזכור כי אין לבצע באדם שהוכש שום פעילות רפואית. אסור למצוץ את הארס, לבצע חסם עורקים או לקרר את המקום.
  • אין להציע לאדם שהוכש שתייה או מאכל כלשהו.
  • בשום פנים ואופן אין לנסות לתפוס את הנחש מחשש להכשה נוספת. אולם אם ישנה אפשרות- כדאי לצלם את הנחש ולהעביר את התמונות לצוות המטפל כדי שניתן יהיה להתאים את הטיפול לסוג הארס.
  • חשוב מאד לדעת כי כל הכשת נחש מחייבת טיפול רפואי ורק איש מקצוע מנוסה יוכל לקבוע האם מדובר בנחש ארסי או לא.

 ואיך אפשר למנוע הכשות נחשים?

בזמן יציאה לטיולים בחיק הטבע חשוב להקפיד על לבש מותאם- מכנסיים ארוכים ונעליים סגורות. מומלץ שלא להיכנס למקומות בהם הצמחייה עבותה וכמובן שלא להרים אבנים או שאר חפצים שלא לצורך. אם מדובר בחצר הבית- חשוב מאד לבצע הדברה ע"י גורם מוסמך כי נוכחות של מכרסמים כגון עכברים וחולדות מהווה מקור משיכה לנחשים שמחפשים מקור מזון. בנוסף, חשוב לשמור על סדר וניקיון בחצר- לפנות ארגזים,  ערימות גזם ולנקות מקומות עם עשבייה וצמחייה סבוכה.  שמירה על כללי הבטיחות תפחית סיכונים להופעת נחשים במרחב הביתי. ושיהיה לכולנו קיץ בטוח ובריא.

הכשת נחש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד