י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הרפובליקה בצרות

כך פוגעת תעשיית הפלדה האיראנית במשאבי המדינה

איראן היא היצרנית העשירית בגודלה של פלדה גולמית בעולם, הבעיה היא שהתעשייה הזו בעלת ביקוש גבוה למים ובכך מאיימת על המשאבים הדלים של המדינה. תעשיית הפלדה משתמשת בסביבות 70 אחוזים ממאגרי המים של סכרים, ומשאירה רק 30 אחוז לתעשיות אחרות, חקלאות ושימוש עירוני

כך פוגעת תעשיית הפלדה האיראנית במשאבי המדינה
סכר אקבטאן היה ריק יותר מחצי ב-2021 צילום: Iran international

רוב מפעלי הפלדה הגדולים באיראן ממוקמים באזורים צחיחים כמו מחוזות אספהאן, יזד וקרמן וזאת למרות השימוש הרב מאוד במים בייצור פלדה. 97 אחוז מאדמת איראן צחיחה או צחיחה למחצה. כדי לייצר טון פלדה, התעשייה באיראן משתמשת ב-230,000 ליטר מים. לפי נתונים רשמיים, תעשיית הפלדה משתמשת בסביבות 70 אחוזים ממאגרי המים של סכרים, ומשאירה רק 30 אחוז לתעשיות אחרות, חקלאות ושימוש עירוני.

לדברי ראש ארגון התקנים הלאומי של איראן, התעשייה משתמשת ב-60 אחוז יותר חשמל כדי לייצר טון אחד של פלדה גולמית בהשוואה למדינות מפותחות. הבזבוז השנתי של חשמל בתעשייה הוא בסביבות 24 מיליארד קילוואט. בשיא החודשים הקרים והחמים, מפעלי הפלדה נאלצים להתמודד עם הפסקות חשמל, שכן השימוש באיראן הוא הרבה יותר ממה שהיא יכולה לייצר. החודש יש דיווחים על מפעלי תעשייה כולל ייצור פלדה שהושבתו לסירוגין עקב מחסור בחשמל. כך ערוץ הטלוויזיה Iran International.

הגידול המהיר בביקוש למים באיראן הנובע מגידול האוכלוסייה, החקלאות והתעשיות, הוביל לדלדול חמור של המים. זמינות המים המתחדשת כל שנה לנפש הגיעה למשבר בשנת 2021. מחקרים של תוכנית הפיתוח של האו"ם מצביעים על כך שעד 2040 איראן צפויה להתמודד עם רמת לחץ מים חמורה.

לפי איגוד הפלדה העולמי (WSA), איראן ייצרה למעלה מ-28 מיליון טונות של פלדה בשנת 2021, מה שמציב אותה מאחורי ברזיל. המדינה, לעומת זאת, דורגה במקום ה-15 בייצוא נטו. איראן מתכננת לייצר 32 מיליון טונות של פלדה בשנה הקלנדרית האירנית הנוכחית (המסתיימת ב-20 במרץ 2022) והרשויות מקווים לטפס למקום השביעי בין יצרני הפלדה המובילים בעולם עד שנת 2025.

תעשיית הפלדה תרמה מאוד לייבוש נהר זייאנדה רוד במחוז אספהאן ופגעה קשות בחקלאות באזור, מה שהוביל להפגנות תושבים נגד שימוש מים במפעלים, על רקע הסנקציות של ארה"ב על יצוא הנפט של איראן, פלדה היא אחד היצוא העיקריים שמרוויחים מטבע חוץ עבור הממשלה, אשר עומדת בפני משבר פיננסי רציני.

איראן בצורת פלדה מים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד