י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מומחים מזהירים

דאגה: אבעבועות הקוף עשוי להתפתח בקצב מהיר בצורה חריגה

נגיף אבעבועות הקופים עובר מוטציה פי 12 מהקצב הצפוי שעלול להפוך אותו למדבק יותר מאשר גרסאות קודמות של הנגיף, כך מזהירים מומחים שמאמינים שהוא פעיל מאז 2018, ועבר מוטציה פי 12 ממה שהיה צריך להיות מאז

דאגה: אבעבועות הקוף עשוי להתפתח בקצב מהיר בצורה חריגה
אבעבועות הקופים צילום: Pixabay

זן וירוס אבעבועות הקוף שהופיע ברחבי העולם בשבועות האחרונים עשוי להתפתח בקצב מהיר בצורה חריגה, מה שהופך אותו למדבק יותר מאשר גרסאות קודמות של הנגיף. הזן הנוכחי של וירוס אבעבועות הקופים עובר מוטציה בקצב מהיר מהצפוי. חוקרים מהמכונים הלאומיים לבריאות (NIH) גילו שהנגיף השתכפל עד פי 12 מהקצב הצפוי שלו מאז 2018.

משמעות הדבר היא שהנגיף, שבדרך כלל מתפשט על ידי מגע פיזי, משטחים מזוהמים או מגע גופני קרוב מאוד יכול להיות מסוגל להתפשט בדרכים לא טיפוסיות לדפוסים הרגילים של הנגיפים הטרופיים. זה מסביר את מספר הנדבקים באבעבועות הקופים,201 מקרים זוהו ב-25 מדינות בארה"ב ובוושינגטון הבירה, עם למעלה מ-3,500 מקרים שזוהו ברחבי העולם במדינות בהן הנגיף אינו אנדמי.

חוקרים, שממצאיהם ממתינים לפרסום רשמי, אספו וחקרו 15 דגימות של נגיף אבעבועות הקופים לצורך המחקר. צוות ה-NIH בדק מחדש את המידע הגנטי של הנגיפים כדי למצוא את מספר השינויים שעבר הנגיף מאז שהזן הזה התחיל במחזורו. בעוד שהנגיף זוהה לאחרונה באוכלוסיות אנושיות, מומחים מאמינים שהזן הזה של אבעבועות הקופים במערב אפריקה החל את תנועתו בעולם לראשונה ב-2018.

כיצד וירוסים משתנים ומופצים הוא מדע ידוע. נגיפי DNA כמו אבעבועות הקופים בדרך כלל אינם עוברים מוטציה מהירה - כמו נגיף הקורונה, אופיו של הנגיף מאפשר לו לתקן שגיאות שצצות כאשר הוא משתכפל, מה שמותיר מקום נמוך בהרבה להיווצרות מוטציות - ולמעשה מגביל את מספר הגרסאות. אך כאשר חוקרים קרו את הזן הזה של הנגיף, הם גילו שהוא עבר מוטציה בין פי שישה ל-12 מהשיעור המקובל בנגיף.

למה בדיוק, זה לא ניתן לקבוע, אם כי המומחים מאמינים שזה יכול לשחק תפקיד באופן שבו הנגיף הצליח להסתער על העולם השנה. מקרים של אבעבועות רוח הופיעו בכמעט 50 מדינות בהן היא אינה אנדמית בשבועות האחרונים. התפרצות זו הייתה שונה, כאשר מקרים זוהו במהירות בהמוניהם ברחבי העולם. זה יכול לאותת על גרסה מדבקת יותר של הנגיף.

על פי ההערכות, 201 המקרים בארה"ב השנה הם כמות חסרת תקדים וחמורה, מכיוון שכמה מומחים הזהירו כי לארה"ב אין את יכולות הבדיקה והמעקב הדרושות כדי להתעדכן בכל מקרה חדש. חלקם אפילו חוששים שהנגיף יהפוך אנדמי בארה"ב, בריטניה ומדינות אחרות ברחבי העולם.

אבעבועות הקופים מוטציה ארגון הבריאות העולמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד