י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מכה לפוטין

טורקיה מסכימה לתמוך בהצטרפות פינלנד ושוודיה לנאט"ו

מנהיגי פינלנד ושוודיה נפגשו עם ארדואן לקראת פסגת נאט"ו כדי לנסות לגרום לו לבטל התנגדויות להצטרפותם לברית הצבאית. שלושת המדינות חתמו על מזכר משותף "להרחיב את תמיכתן המלאה נגד איומים על ביטחונה של אחת מהן"

טורקיה מסכימה לתמוך בהצטרפות פינלנד ושוודיה לנאט"ו
ארדואן נואם בפסגה צילום: דוברות נשיא טורקיה

נשיא פינלנד סאולי נייניסטו אמר כי טורקיה הסכימה לתמוך בחברות של פינלנד ושוודיה בנאט"ו.

בפגישה ביניהם במדריד בירת ספרד, נייניסטו אמר כי פריצת הדרך ביום שלישי הגיעה לאחר ששלוש המדינות חתמו על מזכר משותף "להרחיב את תמיכתן המלאה נגד איומים על ביטחונה של אחת מהן".

המנהיגים הנורדיים הביעו מוקדם יותר ביום שלישי אופטימיות כי הנשיא הטורקי עשוי להסיר את הווטו שלו על רצונם להצטרף לברית. לאחר שנחת במדריד, ארדואן ניהל שיחות יותר משעתיים של שיחות עם נשיא פינלנד, ועם ראש ממשלת שוודיה מגדלנה אנדרסון ומזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג.

"התקדמנו. זה בהחלט המקרה", אמרה שרת החוץ השוודית אן לינד, "אנחנו מוכנים שמשהו חיובי יקרה, אבל גם שזה ייקח יותר זמן", הוסיפה. "עלינו להיות סבלניים ולהמשיך בדיונים גם לאחר הפסגה". הנשיא הרוסי לא אהב את המהלך, ואיים בעבר כי "פינלנד תישא בתוצאות".

אנקרה התנגדה תחילה לרצונן של שבדיה ופינלנד להצטרף לנאט"ו, לאחר ששתי המדינות הללו נותנות מחסה למורדים טורקים, דבר שטורקיה מחשיבה כאיום על הביטחון הלאומי. טורקיה יכלה למנוע מפינלנד ושוודיה להצטרף לנאט"ו מכיוון שכל החברות בגוש הצבאי חייבות להסכים לקלוט חברות חדשות.

ארדואן רוצה עכשיו לראות הקלות באמברגו הנשק על פלישת טורקיה לצפון מערב סוריה ב-2019, ויש סימן שאלה לגבי המשך תמיכתה של וושינגטון בלוחמי הכורדים בצפון סוריה, יש גם את העניין של מטוסי ה-F-16 שנבנו לטורקיה בארה"ב שהובטחו תחת ממשל טראמפ אך טרם סופקו.

ארדואן האשים בעבר את פינלנד ובמיוחד את שוודיה בכך שהן נותנות מקלט בטוח לחמושים כורדים שמנהלים התקוממות מזוינת של עשרות שנים נגד המדינה הטורקית.

רג'פ טאיפ ארדואן נאט''ו מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין שוודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד