י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מה ישראלי בעיניך?

בלי בגרות וניסיון צבאי: הדרך של לפיד אל תפקיד ראש הממשלה

עם התפזרות הכנסת ייכנס יאיר לפיד לתפקידו כראש ממשלת ישראל, תפקיד בו הוא חושק כנראה מאז ומעולם, גם בהיותו עיתונאי ניסה בטוריו לחדור אל לב המיינסטרים הישראלי, לא הביע דעה שאינה מקובלת על הרוב ובחשאי הקים פורום איתו תכנן את היום בו יפרוץ לפוליטיקה | מי אתה יאיר לפיד?

בלי בגרות וניסיון צבאי: הדרך של לפיד אל תפקיד ראש הממשלה
יאיר לפיד צילום: פלאש 90 / צילום מסך חדשות 12

אחרי כמעט עשור, מגשים יאיר לפיד את החלום שלו, "להיות ראש ממשלת ישראל". נכון, אמנם זאת ממשלת מעבר, לזמן קצר וחסרת משילות אך על פי החוק היבש יאיר לפיד הוא ראש הממשלה של ישראל, נקודה. טעות לחשוב כי יאיר מכוון לכסא רה"מ רק מאז הקים את מפלגת 'יש עתיד', לפיד חולם על היום הזה כמעט מאז החל לכתוב טור פוליטי בעיתון 'מעריב' אולי אף קודם לכן.

יאיר לפיד מגלם את ה'קונצנזוס' הישראלי, הוא היה התשובה לשאלה שנהג לשאול את מרואייניו, "מה ישראלי בעיניך?" עד שנכנס לפוליטיקה, יאיר לפיד היה הגבר הישראלי האולטימטיבי, היפה, המצליח, הוא היה בעל הטור הפופולרי ביותר, בעיתון הפופולרי ביותר, מגיש מהדורת החדשות הפופולרית ביותר, בערוץ הפופולרי ביותר.

תמיד דיבר לפיד על "אנחנו" אל מרכז המיינסטרים הישראלי, "אנחנו" מוטרדים ממצב החינוך, ומשכרם של המורים, ומכך שהחרדים משתמטים ולא למשלמים מיסים, ומכך שהמשטרה לא יעילה ונגד שוברים שתיקה וכך חדר אל לב המיינסטרים הישראלי.

יאיר לפיד, נולד ב-י"ח בחשוון ה'תשכ"ד להוריו יוסף (טומי) ושולמית לפיד בתל אביב. אביו, עיתונאי ובהמשך פוליטיקאי ידוע, ניצול שואה ויליד יוגוסלביה. אמו, סופרת ומחזאית מוכרת, בילדותו גר בשכונת יד אליהו ומספר שנים עבר יחד עם משפחתו ללונדון. הוא אמנם סיים את לימודיו ב'גמנסיה הרצליה' אך לא היה זכאי לתעודת בגרות. (בהמשך, ערב הקמת מפלגת 'יש עתיד' פתחה המועצה להשכלה גבוהה בבדיקה איך ייתכן שלפיד סיים תואר שני ודוקטורט מאוניברסיטת בר-אילן מבלי שקיבל בגרות או תואר ראשון).

את שירותו הצבאי העביר לפיד ככתב צבאי בעיתון 'במחנה', הוא החל הליך גיוס רגיל אך הועבר במהרה לתפקיד כתב כשהסיבות לכך אינן ברורות עד היום.

בראיון שנתן לעיתון החוג לתקשורת של אוניברסיטת חיפה, פרספקטיבי, הוא סיפק גרסה הרבה יותר רחבה לסיפור: "הייתי בחטיבת שריון במלחמת לבנון, ומישהו זרק עלי רימון עשן וחטפתי התקפת אסטמה, ואז הגשתי כתבת מבחן לבוחנים של 'במחנה' ונהייתי כתב צבאי, כך שבאופן רשמי זו תחילת הקריירה שלי", סיפר לענת פיזוב שראיינה אותו.

"אז הכל בעצם בגלל רימון? אחלה סיפור לנכדים", שאלה המראיינת? כן, השיב לפיד, בייחוד בהתחשב בעובדה שאת הרימון זרק עליי חייל צה"ל אחר. בהנחתת מסוקים, זורקים רימוני עשן בהצלבה ואז נוצר איקס של עשן, והמסוק נוחת באמצע. הזורק היה כנראה שחקן בייסבול מתוסכל, זרק את זה את כל המגרש – וזה הגיע עד אליי, אז לצערי זה לא היה משהו הירואי. משם הגעתי ל'במחנה'".

אלא שבמענה לגולש בפייסבוק שכינה אותו 'משתמט' בעקבות שירותו ככתב צבאי, השיב לפיד כי למעשה הוא סבל מאסטמה שאותה הסתיר מהצבא כדי להתגייס לשירות קרבי. לדבריו, הגיע לטירונות בנ"מ אבל הסביבה רוויית האבק הובילה להתקף אסטמה קשה לקראת סוף הטירונות ולהורדת פרופיל.

אז מה האמת? מעורפלת, כמעט כמו דעותיו של ראש הממשלה החדש. בערך הויקיפדיה שלו נכתב: את רוב שירותו הצבאי עשה ככתב בעיתון "במחנה". לפי גרסה אחת שמסר, את שירותו החל בחטיבה 500 של השריון, בעת הנחתת מסוק במלחמת לבנון הראשונה שאף עשן וקיבל התקף אסטמה ואז עבר לשרת ב"במחנה". לפי גרסה אחרת שלו את שירותו החל בטירונות בנ"מ, לקראת סופה קיבל התקף אסטמה, מה שהביא להורדת הפרופיל הרפואי שלו.

 

בצילו של אבא – יאיר לפיד הופך לעיתונאי משפיע

לפיד, סיפרו מקורביו, היה 'נער מורד' הוא לא אהב את צילו של אביו רודף אותו כל הימים, ולכן, לאחר שירותו הצבאי התחיל לפיד לכתוב טור בעיתון 'מעריב', אביו טומי פרש אז ממערכת העיתון ולא היה ידוע כאהוב במיוחד על הכותבים, יאיר נכנס למערכת ועד מהרה, בשונה מאביו, התחבב על חברי המערכת וטוריו החלו לצבור פופולריות בציבור הישראלי.

בהמשך עבר יאיר הצעיר לכתוב את טורו השבועי בעיתון 'ידיעות אחרונות', שם החזיק מעמד וצבר פופולריות במשך כ-20 שנה עד לפרישתו והקמת מפלגת 'יש עתיד', עם הפופולריות באו גם ההצעות ומהנייר עבר לפיד אל המסך והנחה תוכנית אירוח בשם 'סופשבוע' בערוץ הראשון ובהמשך בערוץ 2.

בשנת 1997 עבר לפיד לארה"ב, שם מינה אותו המיליארדר ארנון מילצ'ן למנהל מחלקת הטלוויזיה בחברת "ניו ריג'נסי" שבבעלותו, בעתיד יתווך לפיד בין מילצ'ן לרשת לקניית ערוץ הטלוויזיה הישראלי.

בשנת 2008, כשהוא נהנה מפופולריות רבה בתוכנית הטלוויזיה שהנחה ומטורו בידיעות אחרונות, מקבל לפיד את התפקיד העיתונאי הנחשק, מגיש מהדורת "אולפן שישי" בערוץ 2 שנחשבה ל'מדורת השבט הישראלי' עם אחוזי רייטינג גבוהים במיוחד.

מגשש את עתידו – מכנס מקורבים, מתנער ממושחתים

החיידק הפוליטי בער בלפיד הבן כנראה מאז ומעולם אולם לאחר שהחל להגיש את אולפן שישי, התוכניות לכניסה לפוליטיקה נרקמו במוחו, הוא החל להפגש בפרטיות עם מספר חברים קרובים. הוא פסל הצטרפות למפלגה קיימת מאחר ושם הוא יצטרך להתמודד עם קולות פנימיים נגדו, הוא ניסה ליצור מהלך עם חיים רמון ואף עם ציפי לבני אך העדיף לבסוף לחכות מעט ולגבש סביבו כוורת של נאמנים.

החיבור הראשון שלו היה עם אלי מויאל, ראש עיריית שדרות בזמנו שהיה השותף האולטימטיבי שלפיד חיפש. מזרחי, מהפריפריה ועם כוח פוליטי אדיר. לפיד ומויאל נפגשו מספר פעמים בשבוע ותכננו את עתידם הפוליטי אלא שחקירת משטרה בחשד לשחיתות סביב אלי מויאל גדעו את התוכניות ועל פי מויאל, לפיד ניתק איתו כל קשר, הוא ניסה לשוות לעצמו "מיסטר קלין" (מר נקי). גם עם הסיגרים והויסקי הפסיק לפיד בעצת יועציו.

החיבור הבא היה עם ראש עיריית בת ים שלמה לחיאני שבא אל לפיד יחד עם קבוצת ראשי ערים דוגמת יעל גרמן וכרמי גילון ועוד, גם כאן הקשר בין לפיד ללחיאני נותק ביום בו נעצר בחשד לשחיתות. גם אהוד אולמרט, שהיה מיועציו הבכירים ומהאנשים הכי קרובים לאביו טומי, סיפר בסרט של בן כספית על יאיר לפיד בתוכנית זמן אמת כי מאז החלו החקירות בעניינו של אולמרט, לפיד הקפיד שלא להיראות יחד איתו באותו פריים ושלא תהיה תמונה משותפת, העיקר לשמור על תדמית נקייה.

בשנת 2010 החל גל שמועות על כניסתו לפוליטיקה ולמרות ההכחשות, בכנסת ניסו לקדם את "חוק לפיד" שיחייב עיתונאים צינון של תקופה בטרם כניסתם לפוליטיקה כמו החוק הקיים אצל יוצאי צבא.



הפור נפל – מקימים מפלגה, 'פורום המרתף מקים רשימה'

ב-13 בינואר 2012 פרסם לפיד טור בו פירט את משנתו והסביר מדוע החליט לעזוב את כיסא העיתונאי ולקפוץ לפוליטיקה. הוא העלה לסדר היום הציבורי את השאלה "איפה הכסף?", והגדיר את עצמו כנציג מעמד הביניים: "מדוע דווקא המעמד היצרני, משלם המיסים, ממלא החובות, עושה המילואים, המחזיק על גבו את כל המדינה, אינו רואה את הכסף?" כתב. לדבריו המנגנונים הממשלתיים הבזבזניים והסחטנות הפוליטית הובילו למחאת האוהלים ב-2011.

לפיד הקים פורום יועצים וזכה לכינוי 'פורום המרתף' משום שהתקיים במרתף ביתו, בפורם השתתפו יועציו ואנשי אמונו אורי שני, יורם באומן, יעקב פרי, שי פירון ועוד כמה מבכירי מפלגתו שתוקם. במצע שהוכרז, ניתן דגש על הצורך בהחלפת השלטון הנוכחי, השחיתות הסיאוב ומה שהם כינו הכפייה הדתית.

לפיד מביא 100 אנשים שכונו 'המייסדים' והם נתנו ערבות ע"ס 100 אלף ₪ כל אחד לצורך הקמת המפלגה, הבנק מעניק על סמך הערבויות 10 מיליון שקל למימון הקמפיין הראשון.

לפיד לא מתכוון להקים 'עוד' מפלגה אלא מפלגה שהיא רק שלו. לפי תקנון המפלגה, יושב ראש המפלגה יקבע את רשימת מועמדיה לכנסת, יחליט בסוגיות פוליטיות כגון הצטרפות לקואליציה, וליושב הראש המייסד (לפיד) מובטח תפקיד יושב הראש עד תום כהונתה של הכנסת העשרים - מועד שבהמשך עודכן לעד תום כהונתה של הכנסת העשרים ואחת, ולאחר מכן עד לתום כהונתה של הכנסת העשרים ושתיים. בנובמבר 2019 הוארכה כהונתו בעוד 3 כנסות, עד לכנסת ה-25 ללא התמודדות.

הפתעת הבחירות – חובר לנתניהו בברית האחים

למרות שקיבל 19 מנדטים לפיד מבין כי לא יצליח להשיג גוש לחסום את נתניהו ובוודאי לא להקים ממשלה במקומו מכיוון שהוא לא משך קולות מגוש הימין אלא שאב אותן משמאל בעיקר ממפלגת העבודה. לפיד מחליט לקבל את הצעת נתניהו ולהיכנס למשרד האוצר.

למרות שהבטיח לאורך הקמפיין שלא להעלות מיסים, לפיד שמקבל את קופת המדינה עם גירעון של 40 מיליארד ₪ מעלה את המע"מ באחוז, מקצץ אץ קצבאות הילדים (ופוגע בעיקר בחרדים), מעלה את המיסם על סיגריות ואלכוהול, מעלה את מס החברות בצורה דרסטית וגולת הכותרת קיצוץ של 40% אחוז בתקציב הישיבות.

עם הקמת הממשלה התמנה לפיד גם לראשות "קבינט הדיור", ועדה בה חברים חברי ממשלה וגורמים מקצועיים, שהוקמה לצורך תיאום וקידום פתרונות דיור. יוזמתו המשמעותית ביותר של לפיד בתפקיד זה הייתה הנהגת מע"מ אפס על רכישת דירה ראשונה מקבלן, לזכאים. יוזמה זו ספגה ביקורת עזה מצד מומחים רבים, ובהם מיכאל שראל, הכלכלן הראשי באוצר שהתפטר במחאה, נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, ומנכ"לי משרד האוצר לשעבר, שמואל סלבין וירום אריאב.

לאורך כל תקופת כהונתו נתפס לפיד בטעויות מביכות שמראות כי הוא לא טרח אפילו לעלעל בנתונים לפני שהציג אותם בכל הנוגע לשכר במשק ורמת החיים בארץ ונתונים נוספים. לפיד סיפר באחת מהישיבות למי הוא דואג, ישנה אחת בשם ריקי כהן, סיפר לפיד, היא מתגוררת בחדרה עם שני ילדים והיא טסה לחו"ל לחופשה רק פעמיים בשנה, היא מחזקיה רכב וקשה לגמור את חודש, לפיד חטף תגובות נזעמות מהציבור שלא הבין איך לפיד דילג על האזרחים מהמעמד הנמוך (השקופים, כפי שכינתה זאת ש"ס).

בעקבות אותן גזירות וקיצוצים נגד הציבור החרדי ובייחוד, העברת חוק הגיוס, הגראי"ל שטיינמן זצ"ל הגדיר את שר האוצר יאיר לפיד כ'עמלק שבדורינו'. בשיעור בנושא מחיית עמלק בשנה מעוברת, ציין הגראי"ל כי דעתו של ה'חתם סופר' הוא שבעת הקריאה יש לכווין למצוות מחיית עמלק, זאת משום שהשנה הבאה היא שנה מעוברת ויעברו יותר מי"ב חודש מפרשת זכור בשנה הזאת.  בדבריו הוסיף הגראי"ל: "שעמלק שבדורינו, מה שצריך לכוון עליו - זה יאיר לפיד".

לפיד סיפר בהרצאה לסטונדטים חרדים כי "אנחנו חשבנו עליכם שאתם נועדתם למוזיאון, זן נדיר ונכחד, שצריך לשמור עליו בכדי שאפשר יהיה להביא את הנכדים ולהראות להם ´אתם רואים ילדים, כך נראה יהודי´, אבל אתם ניצחתם". הוא הוסיף כי "לניצחון יש מחיר, הוא מטיל עליכם אחריות, כי אתם כבר לא שבט, אתם מדינת ישראל, בדיוק כמוני, ואתם משפיעים על החוויה הישראלית בדיוק כמוני, אם לא יותר. אתם היום אדוני הארץ".

כשנתיים בלבד החזיקה הממשלה, נתניהו פיטר את השרים לפיד ולבני והאשים אותם בניסיון לעשות 'פוטש' פוליטי, הכנסת פוזרה והכרז על מועד חדש לבחירות.

מפלגת מרכז עם נטייה ימינה – "רק לא ביבי" 

לפיד הוביל את מערכת הבחירות הבאה תחת הטייטל "מלחמה בשחיתות" הוא סירב לשבת בממשלה תחת ראשותו של בנימין נתניהו והכריז כי הוא מתמודד על תפקיד ראש הממשלה, הוא הכריז כי מפלגת יש עתיד הינה מפלגת מרכז עם נטייה ימינה ואף התבטא נגד ארגוני שמאל במהלך הקמפיין. הוא קיבל 11 מנדטים בלבד ונשאר באופוזיציה שם כיהן כ'שר חוץ מטעם עצמו', הוא הרבה לטוס לחו"ל ואף נקנס ע"י ועדת האתיקה בגין היעדרות מוגזמת מהכנסת.

 

"מאויב לאוהב"

יאיר לפיד החל את דרכו בפוליטיקה כשהוא רוכב על גל השנאה לציבור החרדי, הוא האשים את החרדים בסחטנות והשתמטות ובקדנציה שלו כשר אוצר פגע בכיס של המשפחות החרדיות, זכורה מכל הקריאה הפטרונית והמתנשאת שלו לעבר ח"כ משה גפני "סיימנו לקבל מכבודו הוראות" ו"אני אשקם אותך" שקרא לעבר יו"ר ש"ס אריה דרעי.

בבחירות שלאחר מכן הבין לפיד כי אם ירצה להיות אי פעם ראש ממשלה הוא חייב יחסים טובים עם החרדים, הוא התמתן, הגיע לכנסים ואפילו לבש טלית ותפילין בכותל, הוא הכריז על עצמו כמאמין וניסה להתרכך, נציין כי ההתמרכזות הזו פגעה בו בטווח הקצר, ליברמן נכנס במקומו אל החלל שהשאיר ולקח ממנו כמות נכבדה מאד של מצביעים.

חוץ מליצמן שלא סלח לו מעולם והיה מנער את החליפה לאחר כל נגיעה של לפיד, מרבית החרדים אכן סלחו לו ומאחר ולפיד יעשה את מה שטוב לו פוליטית, מנסים חברי הכנסת החרדים לדאוג שיהיה לו טוב לא לפגוע בחרדים, אמנם החרדים שומרים אמונים לבנימין נתניהו אך זה לא מונע מח"כ גפני למשל לשמור איתו על קשרים טובים ליום פקודה.

יאיר לפיד בכותל - בשביל להיות רה"מ הוא יהיה מוכן גם ללבוש שטריימל // צילום: יונתן זינדל פלאש90

"כחול לבן"

אמנם עברו מאז לא פחות מארבעה מערכות בחירות אך רק שלוש שנים. בשנת 2019 הבשיל במחנה המרכז-שמאל שותפות פוליטית שוברת שיוויון, יאיר לפיד והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ הכריזו על ריצה משותפת וקיום רוטציה ביניהם על ראשות הממשלה, המפלגה זכתה להישג היסטורי, 35 מנדטים אך לא הצליחה להקים ממשלה והכנסת ה-21 פוזרה חודש לאחר הקמתה

בבחירות שלאחר מכן ירדה המפלגה מעט וקיבלה 33 מנדטים אך גם אז לא הוקמה ממשלה והכנסת יצאה לסבב שלישי של בחירות בתוך שנה, בבחירות שלאחר מכן פורקה השותפות ובני גנץ חבר לנתניהו והקים איתו ממשלה.

בכנסת הנוכחית, ה-24 חזר להאיר ליאיר המזל, בקמפיין בחירות שנסוב בעיקר סביב השאלה כן ביבי או לא ביבי נוצרה הזדמנות ולפיד הסכים להעניק את ראשות הממשלה ל'אחיו' בעבר, נפתלי בנט בתמורה ל'בגידה' בבלוק הימין בראשות נתניהו, יחד עם מפלגות משמאל ומימין ואפילו מפלגת רע"מ הוקמה ממשלה בישראל כשיאיר לפיד קיבל הבטחה לרוטציה, את הסוף כולנו מכירים סדק אחר סדק נתגלו בקואליציה העומדת על כרעי תרנגולת עד שרה"מ הכריז על פירוק הממשלה והעברת המושכות ליאיר לפיד שסוף סוף כובש את היעד הנכסף "כסא ראש הממשלה".

יאיר לפיד בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד