י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
יוצאים לבחירות

המכשולים, הקמפיין והאתגרים של המפלגות בדרך לקלפי | סיקור נרחב

בחירות חמישיות בתוך שנתיים זה אתגר קשה למפלגות שגם כך מתמודדות עם אתגרים לא פשוטים, הקרבות בתוך הגושים, החששות של מפלגות המתנדנדות על גבול החסימה והאיומים מפיצולים | כתבי 'בחדרי' ארי קלמן, קובי עוזיאלי, יאיר כלפה וחזקי ניימן על מערכת הבחירות שבפתח 

המכשולים, הקמפיין והאתגרים של המפלגות בדרך לקלפי | סיקור נרחב
ראשי המפלגות צילום: צלמי פלאש 90

ישראל שוב בדרך לקלפי, בפעם החמישית בשנתיים יתבקש הציבור בישראל להכריע את ההנהגה, בתקווה שהפעם יצליחו להקים ממשלה מתפקדת לקדנציה מלאה, אתגר הגושים הוא לסיים את מערכת הבחירות בהכרעה ברורה לאחד הצדדים, ימין או שמאל.

המפלגות כולן ניצבות בפני אתגרים רבים בדרך אל הקלפי. מי שחושש מפילוגים או זליגת קולות ומי חושש שלא יעבור את אחוז החסימה. 'בחדרי חרדים' בסיקור מורחב. 

הליכוד

מפלגת השלטון לשעבר אספה ב'שנת הבצורת' נשק רב ותנסה בכל הכוח לכבוש בחזרה את השלטון. הדרך לממשלה עוברת במנדט ה-61 שיעבור לגוש הימין-חרדים, ולא בהכרח במנדט ה-40 של הליכוד, לשם כך עבד נתניהו בימים האחרונים, עוד קודם לפיזור הכנסת על הקמת מפלגת ימין חדשה מתונה יותר שתמשוך את קולותיהם של בוחרי ימינה ותקווה חדשה, נתניהו בדק אפשרות בה שיקלי שהכריז על התמודדות עצמאית יעבור את אחוז החסימה, הוא ניסה 'לשדך' אליו את עורך 'ישראל היום' לשעבר בועז ביסמוט, ואף בדק על פי הדיווחים אם יהיה מוכן לרוץ עם איילת שקד.  

נתניהו רואה את פוטנציאל המנדטים שיכולים להצביע לליכוד ותולה את בריחתם משום שבשנים האחרונות נמצאים בקדמת הבמה חברי כנסת מהיותר מתלהמים שידעה כנסת ישראל, ומשום כך ינסה נתניהו להשפיע על תוצאות הפריימריז ולדחוק מועמדים פופולריים אל העשיריות הנמוכות ולקדם מועמדים מתונים יותר, רק השבוע 'הסתכסך' נתניהו עם ח"כ דודי אמסלם ברקע האמירה כי הליכוד יהיה מוכן לשבת עם רע"מ, הם אמנם נפגשו ל'סולחה' אך לא קשה להבין מה נתניהו חושב, ייתכן והוא חושב כי אנשים מתונים יותר יביאו את המנדט ה-61 הכל כך נכסף לגוש.

בקמפיין הבחירות ינצלו את הישיבה באופוזיציה בכדי להדגיש עד כמה הממשלה נכשלה בשנה האחרונה, על הקושי שלה להעביר חוקים בסיסיים ועל הצורך של המדינה לחזור למסלול הרגיל ולממשלה רחבה ומתפקדת. לכך יספחו גם את עליית המחירים החדה, את גל הטרור הכבד שחווינו לפני חודשים ספורים ואת ביטחון המדינה שממתין מעבר לפינה, עם הקמת ממשלה בראשות הליכוד.

יש עתיד

מפלגת יש עתיד יוצאת לבחירות הללו עם שני הישגים משמעותיים, אך עם לא מעט ביקורת ציבורית בגין הפרת סדרת הבטחות בחירות. שני ההישגים המשמעותיים הם הדחתו של בנימין נתניהו מכס ראש הממשלה וישיבתו של יאיר לפיד על הכסא בתקופת הבחירות - מה שמציג אותה כמפלגת שלטון.

הביקורות הן רבות, לא מעט הפרת הבטחות, כך למשל מצע 'יש עתיד' מבטיח ממשלה חסכנית שמונה עד 18 שרים וסגני שרים ובפועל הקימה ממשלה מנופחת ובזבזנית כ-30 שרים ועוד כמה סגני שרים, לצד מעל 20 חברי כנסת נורבגיים, חוק וקומבינה שלפיד וחבריו תקפו בשנים האחרונות. בנוסף לכספים קואליציוניים שחולקו במסגרת תקציב המדינה וגם עשרות מינויים פוליטיים בשירות החוץ ללא התאמה והכשרה לתפקיד.

ב'יש עתיד' יעשו מאמצים להשאיר את יאיר לפיד בשלטון ובמקביל ימשיכו לחפש אישים נוספים ומרתקים כדי לגוון ולרענן את הרשימה, כדוגמת הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, וגם נציג הולם למגזר הערבי שעדיין חסר ברשימה ויפנה גם לקהל המצביעים הזה.

ש"ס

ש"ס ניצבת מול בחירות מאתגרות, שם ייאלצו להפריד בין הרצון לעלות את מספר הקולות לבין הרצון לוודא שכל מפלגות הגוש עוברות ויצליחו להשיג רוב של 61 להקמת ממשלה לאחר הבחירות, בו סיעת ש"ס תיקח חלק פעיל ותחזור למשרדי הממשלה.

בש"ס ימשיכו את הקמפיין שכבר הפך למסורת, שהם נצמדים למסרים של נתניהו וישמרו עליו מהבחינה הדתית, הם יחדדו את הסמן הדתי ואת הפגיעה של הממשלה היוצאת בנושאים הדתיים לאורך השנה החולפת, זאת לצד האתגר והחשש מזליגת קולות לאיתמר בן גביר שצובר תאוצה בקרב הצעירים תומכי ש״ס.

יהדות התורה

ברקע הדיונים על פיצול אפשרי, יהדות התורה ניצבת מול משבר פנימי שיוכרע כנראה רק בדקה ה 90 בו יקבע הרכב הסיעה המפוצלת או המאוחדת בבחירות לכנסת ה 25, שגם שאלת העומד בראש הסיעה תצית קרב פנימי בין המפלגות.

כמו ש"ס גם יהדות התורה תנסה קודם כל לשמר את כוחה וזה דורש לגייס את כלל המצביעים, אחרי שבמערכת האחרונה הם איבדו עשרות אלפי קולות של כאלה שלא יצאו להצביע ולמקסם את הכוח החרדי, כל זה ילווה בחשש מזליגת קולות לסיעת הציונות הדתית.

כחול לבן

מפלגת כחול לבן תנסה לשמור על דמותה כמפלגה ממלכתית, היא תתגאה בבחירות שסירבה לבקשות להצעות להצטרף לממשלת נתניהו, במטרה לנקות את שמם כמי ששיתפו פעולה עם נתניהו בעבר. בני גנץ ינסה לגייס את גדי אזינקוט גם לשרותיו, והחשש העיקרי במפלגה היא מסיעת 'יש עתיד' שיאיר לפיד יבוא לבחירות כראש ממשלה מה שמשפר את עמדתו ויכולת פעולה מכס ראש הממשלה.

תקווה חדשה

האתגר העיקרי של תקווה חדשה הוא כמובן להישאר עם הראש מעל המים ולעבור את אחוז החסימה, המפלגה שקיבלה 6 מושבים בכנסת היוצאת נמצאת בסקרים הרחק מרף אחוז החסימה. גדעון סער ינסה שוב להדגיש את ה'סכנה' בהקמת ממשלה בראשות נתניהו, לקראת סגירת הרשימות ינסו בתקווה חדשה להגיע לחיבורים טכניים ולחסוך את הסיכון ב'ביזבוז' קולות על פי סקר חדשות 12, איחוד שכזה עם ימינה או ישראל ביתנו (או שניהם) מביא יותר מנדטים מסך החלקים של כל אחד בנפרד, אם כי סיכויים קלושים שזה אכן יקרה ולא בגלל האגו הרב סביב שאלת "מי בראש".

העבודה

במפלגת העבודה כבר מבינים שהדרך חזרה לשלטון עוד רחוקה, כך לפחות לפי הסקרים, המפלגה לא מתאוששת לנתון דו ספרתי, אך עדיין צולחת את אחוז החסימה. בינתיים יאלצו במפלגה להתמודד עם פריימריז לראשות המפלגה ולרשימה, כשלעת עתה היו"ר הנוכחית מרב מיכאלי עדיין בלתי מעורערת על ידי אישיות כלשהי שהכריזה על התמודדות מולה.

מפלגת 'העבודה' תנסה לנגוס בכוחה של 'כחול לבן' של בני גנץ שמתמודדת פחות או יותר על אותו קהל יעד. בבחירות האחרונות השיגה כחול לבן 8 מושבים בכנסת, לעומת 7 שהשיגה 'העבודה'. בפני המפלגה גם ניצבת שאלת האיחוד עם 'מרצ' שמרחפת מעל אחוז החסימה ונמצאת בסכנת הכחדה.

ובל נשכח את הכישלונות של מפלגת 'העבודה' שהצטיירה כחברתית. החל מיוקר המחיה ששבר את שיא כל הזמנים ועד מחאות של נהגי האוטובוסים שעדיין לא זכו למענה ולפתרון הולם, לצד הכאוס בנתב"ג שנמשך ומעיק על אזרחי ישראל המבקשים לצאת את גבולות הארץ או להיכנס אליה.

הציונות הדתית

סיעת הציונות הדתית ניצבת בסקרים האחרונים במקום השלישי מבין הסקרים, אלא שצפויים לה לא מעט אתגרים שעשויים להשאיר אותה קטנה. הראשון הוא פנימי - הרכבת הרשימה עצמה, כשיש מעט שלל לחלק והרבה אגו לספק.

סמוטריץ' יעדיף לתת, כמובן, כמה שפחות מקומות ל'עוצמה יהודית' ו'נעם' כדי לדחוק פחות את נציגי מפלגתו, שיבחרו בפריימריז ראשונים. אך בן גביר צפוי לדרוש ריצ'רצ' והמפלגה השנייה המזוהה עם ישיבת הר המור תדרוש יותר נציגים.

כך או כך, לרשימה שתוצג מחכים אתגרים לא פשוטים מול שאר מפלגות הימין - המפלגה שמנסה להריץ עמיחי שיקלי, שתהווה אלטרנטיבה בעבור מצביעים רבים, העימות מול החרדים על קולות הצעירים וכמובן סכנת 'שתיית' הקולות שיערוך נתניהו.

ישראל ביתנו

בישיבת הסיעה האחרונה ליברמן המדשדש בסקרים המשיך להחרים את החרדים והפעם הוסיף עוד מפלגה לחרם "אנו תומכים בהקמת קואליציה ציונית. הציונות הדתית היא מפלגה אנטי ציונית שדוגלת במדינת הלכה", אמר ליברמן השבוע בישיבת הסיעה והוסיף, "לא נשב עם ש"ס ויהדות התורה כי זה מפלגות שמדכאות את הציבור החרדי".

הקו האנטי חרדי נראה כי כבר מוצה, וליברמן יצטרך להתאמץ יותר בשביל להשאיר אצלו את שבעת המנדטים שהצביעו לו בבחירות האחרונות, הטקטיקה של שנאת נתניהו והחרמת החרדים שחוקה ומשעממת את ציבור הבוחרים, בסקר חדשות 12 דווח כי חיבור בין מפלגות המרכז-ימין יביא לסך מנדטים גדול יותר מאשר ריצה נפרדת אך מלחמות האגו סביב מי יעמוד בראש ישאיר ככל הנראה את המפלגות לדשדש סביב אחוז החסימה.

ימינה

מפלגת השלטון היוצאת, תצטרך גם היא, להחליט כיצד תראה הרשימה אך קודם מי יישאר ברשימה אחרי שאמש הודיע נפתלי בנט כי לא יתמודד לכנסת הבאה ואיילת שקד תעמוד בראש. בכל מקרה, האתגר יישאר והוא מעבר אחוז החסימה בבטחה, אחרי המפלה הכואבת בסבב הבחירות הראשון עם המפלגה בגלגול הקודם, 'הימין החדש'.

אתגר שילווה את המפלגה לאורך מערכת הבחירות הוא אמינות, לאחר שבזו האחרונה הפרו הבטחה אחר הבטחה, וייתכן גם קמפיין מצד מפלגות גוש הימין, שימשיכו את זה של השנה האחרונה.

מפלגות ימין מתנדנדות - שיקלי/הבית היהודי

אחד הגורמים המרכזיים שיכריעו את מעבר אחוז החסימה, הוא מעבר או לא המפלגות המתנדנדות. בימין כרגע יש שנים שמסומנים ככאלה - המפלגה שיקים עמיחי שיקלי ו'הבית היהודי' שמנסה להתרומם.

שיקלי תלוי ביחס של נתניהו ו'הליכוד' כלפיו - אם יעודדו הצבעה עליו, כמו לסמוטריץ' בבחירות האחרונות, סיכויים גדולים, אך אם להיפך, ייתכן ויפרוש מוקדם מהצפוי. כרגע הח"כ הפורש ינסה להביא רשימה אטרקטיבית, בתקווה להביא את קולות 'ימינה' ו'תקווה חדשה' המאוכזבים.

מפלגת 'הבית היהודי' תנסה לצאת מהקבורה ולהיכנס לאחד מהחיבורים, אך בבלוק של 'הציונות הדתית' אין לה, נכון לעכשיו, מקום ברשימה כיוון שסמוטריץ' מטיל ווטו. הסיכוי כנראה היחיד שלה להופיע בבחירות הבאות הוא במידה ושקד תצטרף, או כשתעמוד בראשות 'ימינה' תבצע חיבור.

מרצ

מפלגת 'מרצ' מגיעה לבחירות הללו עם הישגים וכישלונות. ההישג הראשון הוא כניסה לממשלה כלשהי ואחיזה בהגה השלטון אחרי שנים רבות של אופוזיציה. שר הבריאות ניצן הורוביץ יציג את ההישגים שלו שהיו בעיקרם עבור המגזר שלו וינסה לרכב עליהם. 'מרצ' גם מצולקת מהשריון של חברת הכנסת ראידה רינאווי זועבי, שהתבררה כליהוק שגוי והיתה מבין אלה שהובילה את ישראל לבחירות חמישיות.

'מרצ' נמצאת בסקרים הנוכחיים על אזור ה-4 מנדטים, קרוב לאחוז החסימה המסוכן, ואם היא לא תעבור הרי שבסבירות גבוהה יותר ישיג ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו את האצבע ה-61 ואולי גם יותר וישוב להגה השלטון. ב'מרצ' עובדים במרץ על איחוד עם 'העבודה' שלא מתלהבת מהרעיון. חבר הכנסת מוסי רז מ'מרצ' גם ניסה ליזום הורדת אחוז החסימה ל-2 אחוז, אך בינתיים נראה כי החוק לא נמצא על השולחן ולא יקודם בכנסת הנוכחית שמתפזרת בעוד שעות אחדות.

רע"מ

מבחינת היו"ר מנסור עבאס, מדובר במשאל עם בציבור הערבי וב'יום הכיפורים' שלו עצמו, האם הערבים אהבו את החבירה לממשלה בראשות נפתלי בנט (מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר)? עבאס ינסה להדגיש בקמפיין את התוצאות וההישגים שהביא לחברה הערבית ולשכנעם כי הניסוי הצליח ויש עתיד לערבים בממשלת ישראל, בשביל עבאס הנמצא על גבול אחוז החסימה, אחוז ההצבעה במגזר הערבי יכריע את הכף, מספיק שהם ישארו בבית בכדי להשאיר אותו מחוץ לכנסת הבאה ולסתום את הגולל על שת"פ עתידי עם מפלגה ערבית בתוך הקואליציה. 

הרשימה המשותפת

ברשימה הערבית המורכבת ממספר מפלגות ינסו גם הם להוכיח גם מספר המצביעים עולה, הקרב ההדוק מול עבאס בשאלת שיתוף הפעולה וכניסה לקואליציה יהפוך ברחוב הערבי למעין משאל עם כשתוצאותיו יהיו דרמטיות לכאן או לכאן, תוצאות הבחירות יתנו את האינדיקציה הטובה ביותר למה הרחוב הערבי מעוניין. החיבור בין המפלגות המרכיבות את הרשימה (חד"ש, בל"ד ותע"ל) לא נובע מאהבה יתרה, אלא מצורך השעה לצלוח את אחוז החסימה, אם תרוץ כל אחת מהן בנפרד ספק רב אם יהיה ייצוג ערבי בכנסת

בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד