י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
במשרד הבריאות מתנערים

אשקלון: התושבים מתריעים מפני תחלואה חריגה באזור המפעלים

תושבים שהשתתפו בדיון, העידו על ריחות קשים שמגיעים מחוות המיכלים של קצא"א, על כאבי ראש ועלייה בתחלואה של מחלות נשימתיות בילדי האזור | במשרד הבריאות טענו כי אין להם את היכולת למדוד או לתת קנסות בגין האשמות

דליפה באחד המיכלים, ארכיון
דליפה באחד המיכלים, ארכיון צילום: המשרד להגנת הסביבה

במהלך דיון שהתקיים אתמול בוועדה לפניות הציבור בנושא מפגעי ריח המגיעים, לטענת תושבים באשקלון, ממפעלי קצא"א הנמצאים סמוך לעיר, מתברר, כי ישנה תחלואה משמעותית בסרטן באזור אשקלון ביחס לממוצע הארצי.

הדיון בוועדה התקיים בעקבות דיווחים מצד איגוד ערים אשקלון על עיכובי הפקחים ב-40 דקות בבואם לבדוק אירועי זיהום ריח במתחמי קצא"א, "בלתי נסבל לשמוע פעם אחר פעם על הטענות הרבות נגד קצא"א, זאת בשעה שהם עדיין מנסים להרחיב את היקף הפעילות שלהם בעשרות מונים", אמר ח"כ אלון טל (כחול לבן) בדיון בוועדה לתלונות הציבור, שהתנהל בראשותו, "על חברת קצא"א, שהיא חברה ממשלתית, לתת באופן מיידי גישה לפקחי איגוד ערים והמשרד להגנת הסביבה לכל אירוע"

התושבים שהשתתפו בדיון, העידו על ריחות קשים שמגיעים מחוות המיכלים של קצא"א, על כאבי ראש ועלייה בתחלואה של מחלות נשימתיות בילדי האזור, ואף על אישפוז של לפחות 6 תושבים בעקבות אחד האירועים.

במשרד הבריאות טוענים כי אין להם מנדט לבדוק חשיפה לחומרים מסכנים שנמצאים באוויר והאחריות נמצאת בידי המשרד להגנת הסביבה. "במחוז אשקלון אנחנו רואים רמת תחלואה משמעותית במחלות הסרטן באופן יחסי לממוצע הארצי", אמרה ד"ר איזבלה קרקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות "אנחנו לא יודעים להגיד האם זה קשור לזיהומי האוויר שמגיעים מחברת קצא"א".

בקצא"א טענו בדיון כי ערך הבנזן היומי הממוצע בתחנת הניטור באשקלון עומד על 0.21 ובתחנת זיקים על 0.18 בזמן שהמשרד להגנת הסביבה קבע את ערך הסף על 1.2. עם זאת, קרקיס טוענת כי "בכל מה שקשור לחשיפה לחומר בנזן כל רמה שהיא מעל ל- 0 יכולה להיות מסוכנת לבריאות הציבור ולגרום לסרטן".

בדיון התברר כי למרות עשרות רבות של תלונות תושבים, כמעט ולא הוגשו קנסות או הליכים נגד החברה בנוגע למפגעי הריח, שאת בשל הקושי לקשר בין אירוע ריח למקור. המשרד להגנת הסביבה דיווח כי הם לקראת הצבת מתקני ניטור חדשים בסמוך למפעל, מה שישפר משמעותית את הפיקוח.

במשרד להגנת הסביבה מדווחים כי בשנים האחרונות התקבלו עשרות תלונות של תושבי אשקלון והסביבה על מטרדי ריח שמקורם במפעלים של חברת קצא"א. מנגד בחברת קצא"א טוענים כי משנת 2020 היו רק 4 מקרים של מפגעי ריח באשקלון שקשורים לחברה והם מהווים כ- 7% מכמות התלונות שהתקבלו.

"ישנם ימים שמקור הריח גורם לתושבי המקום להסתגר בבתים", אומרת לילי קידר, תושבת אשקלון, "אני מתגוררת כ- 9 ק"מ מהמוקד של קצא"א ואני עדיין סובלת מהריח החריף, התושבים מרגישים בסכנה ממשית". באשקלון התארגנה בשנה האחרונה קבוצת תושבים בכדי למחות על מפגעי הריח החוזרים ונשנים, לדבריהם. "בעקבות אחד מאירועי הזיהום באשקלון אושפזו 6 אנשים בבתי חולים", אומר רונן אלוש, תושב אשקלון, "לפי הנתונים שלנו אחד מכל ארבעה ילדים בעיר אשקלון נזקק לסיוע נשמתי".

אשקלון קצאא מחלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד