ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

כיצד עלולה להשפיע על הצרכנים עליית הריביות בשוק? סקירה כוללת

בנק ישראל העלה את הריבית במשק לראשונה מאז 2018 – ובעוד שנה היא צפויה להגיע ל-1.5%. המשמעות – ייקור משמעותי של ההלוואות, בדגש על משכנתא

כיצד עלולה להשפיע על הצרכנים עליית הריביות בשוק? סקירה כוללת
עליית ריביות צילום: פיקסביי

תוכן ממומן על ידי ישראכרט

אביבה טנא

לאחר יותר מעשור של ריביות נמוכות ביותר או אף אפסיות ברחבי העולם, כולל ישראל, בתקופה האחרונה פני הדברים משתנים ואנו רואים בנקים מרכזיים מתחילים בהעלאה הדרגתית של הריבית, בזה אחר זה. למתבונן מהצד, נראה שהעלאה של כמה נקודות האחוז היא עניין של מה בכך; ואולם, למהלכים אלה יש השפעה על כולנו, שכן אנו צורכים מוצרים ושירותים שמחיריהם מושפעים מעליית האינפלציה.

הדבר נכון במיוחד כשמדובר ב"מוצר" היקר ביותר שרובנו נרכוש במהלך חיינו – משכנתא, כלומר, הלוואה לצורך רכישה של נכס למגורים. לרוב מדובר בסכום כספי משמעותי במיוחד, וגם עלייה של שבריר האחוז בריבית על החזר המשכנתא, יכולה להגיע לסכומים גדולים שישפיעו על תזרים המזומנים של משק הבית, ואולי אף על הכדאיות של עצם נטילת ההלוואה.

מדוע הריבית בישראל עולה?

באפריל האחרון, נראה בישראל מהלך שלא בוצע מאז 2018: בנק ישראל העלה את הריבית. העלייה, בשיעור של 0.25%, הביאה את ריבית בנק ישראל לגובה של 0.35%. בבנק הוסיפו כי לפי התחזיות, בעוד כשנה, לאחר סדרה של העלאות ריבית, כבר תעמוד הריבית בישראל על 1.5%.

הגורם העיקרי לעליית הריבית הוא עליית שיעור האינפלציה, כפי שניתן לראות בישראל, בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם. בישראל, לפי הערכת בנק ישראל, תגיע האינפלציה ל-3.6% בסוף 2022 – חריגה של 0.6% מהיעד שקבע הבנק, לאינפלציה של 1%-3%. בארה"ב, אגב, שיעור האינפלציה טיפס כבר ל-8%.

איך משפיעה הריבית על הצרכנים?

כדי להבין זאת, צריך קודם כל להבהיר מה הקשר בין ריבית לאינפלציה וההסבר טמון בהיקף הצריכה: כששיעור הריבית נמוך, הכסף זול יותר – למשל, החזרי הלוואה הם זולים ופשוטים יותר. כך קל לנו יותר להוציא כסף, הביקוש עולה – והמוצרים, ממעדן החלב על המדף בסופר ועד לדירות חדשות, מתייקרים. ריבית גבוהה יותר הופכת את הכסף ל"יקר" יותר, וכך אמורה להקטין את הביקוש, מה שבתורו אמור להוריד את המחירים.

אפקט נוסף של העלאת הריבית, לפחות לפי המודלים הכלכליים, הוא עידוד הצרכנים להוציא פחות כסף – ולהגדיל את שיעורי החיסכון שלהם. זאת, מאחר שעליית הריבית פירושה שהחסכונות יתפחו בקצב מהיר יותר.

אך גם אם החסכונות משתלמים יותר, ריבית גבוהה יותר מייקרת את ההחזרים על הלוואה שניטלה. בשנים האחרונות, יותר ויותר צרכנים פנו לאפיקי הלוואה שונים, במטרה ליטול למשל הלוואה מיידית ללא ערבים* בין היתר כדי לבצע רכישות שונות. אך בהנחה שמתווה העלאת הריבית יימשך, יהיה יקר יותר ליטול הלוואות בעתיד – כי נחזיר עליהן יותר כסף. בכל מצב שלא יהיה, במידה ואכן החלטתם ליטול הלוואה, מומלץ לבצע השוואה בין ההצעות השונות לבחון לעומק את תנאי השירות של הגוף המלווה.

הדבר נכון במיוחד כשמדובר בהלוואות משכנתא. כשהריבית עולה, עולה גם ריבית הפריים שלפיה, בין היתר, מחושבים שיעורי ההחזר של המשכנתא – כלומר, אנחנו צריכים לשלם כל חודש סכום גבוה יותר על המשכנתא שלקחנו. אף שישנם מסלולי משכנתא בהם מחושבים ההחזר לפי גורמים אחרים, ריבית הפריים צפויה להשפיע גם עליהם – ולהביא לייקור ההחזרים.

בשורה התחתונה, ייתכן שהעלאת הריבית שראינו כעת, כאמור – הראשונה זה ארבע שנים, הייתה רק הראשונה מתוך שורה של העלאות, שיביאו לייקור ריבית משמעותי. כתוצאה מכך, סביר להניח שבעתיד הקרוב, אנשים שהתלבטו עד לאחרונה לגבי הלוואה יגיעו להחלטה – וייקחו הלוואה כל עוד הריבית נמוכה יחסית. זאת, בין אם מדובר בהלוואה לכל מטרה, הלוואה חוץ בנקאית או כמובן, משכנתא.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

ריבית ישראכרט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד