י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
שדרוג מערכתי

סיקור מהמעבדה: הכירו את הבדיקות החדשניות של 'דור ישרים'

פאנל שמיעה, בדיקות לבני עדות המזרח וגילוי מוטציות חדשות: הכירו את מערכת הבדיקות החדשנית של דור ישרים אשר ביכולתה לחשוף מעתה עשרות מחלות חדשות • כתב השטח יוסי ריינר יצא לסקר מקרוב את המעבדות שקובעות את עתידם של אלפי שידוכים במגזר החרדי ומחוצה לו • "המעבדות נלקחו מהמאה ה-22"

סיקור מהמעבדה: הכירו את הבדיקות החדשניות של 'דור ישרים'
יוסי ריינר ב'דור ישרים' צילום: באדיבות המצלם

כל מי שהגיע לגיל השידוכים יודע שהפעולה הראשונה שעליו לבצע, היא לגשת ולהיבדק ב'דור ישרים'. המעבדות של דור ישרים הן המקום בו נקבע עתידם של אלפי שידוכים בישראל. אחר התאמת הבדיקות של בני הזוג, יכולה המשפחה לגשת לחתונה בלב שקט ולהיפטר מחשש רב באשר למחלות גנטיות ובעזרת ה' לבנות בית נאמן ובריא בישראל. 

כעת, לאור הרחבת מערך הבדיקות של 'דור ישרים', יצא כתב השטח שלנו יוסי ריינר, לסקר מקרוב במעבדות הארגון ולבחון מה כולל פאנל הבדיקות החדש.


מעבדות דור ישרים • באדיבות המצלם

"את האמת שהופתעתי", משתף יוסי ריינר מביקור רב הרושם שערך. "אם חשבתי שאני מגיע לסיור בעוד עמותה מיני רבות, המחשבה הזו התפוגגה במהירות. כשנכנסתי לאחת משלוש המעבדות של ארגון דור ישרים הבנתי שמדובר במשהו אחר".

"המעבדות שנראות כנלקחו מהמאה ה-22 מוכיחות שבארגון שמו להם למטרה את הפיתוח הטכנולוגי ברמה הגבוהה ביותר כשאינם מוכנים להתפשר על תחום שקשור להצלת חיים קרי - מניעת מחלות.
בלתי אפשרי להתעלם מהטכנולוגיה ששוטפת כל פינה בחדרי המעבדה".

ריינר מציין לשבח את הרב אורי יפה, ממנהלי דור ישרים, אשר ליווה אותו לאורך הביקור, מתוך תחושת שליחות אמתית הניכרת בכל פועלו. "ניכר כי גם העובדות חדורות שליחות ומורגש כי הן יודעות שמתעסקות במלאכת קודש. המשימה היא בהחלט לא קלה, ההתעסקות במעבדה כוללת שליטה בפרטים ונתונים רבים וכן דורשת מיומנות באין ספור משימות מורכבות, שעל מנת לבצע אותן כראוי נדרש ריכוז עד הפרטים הכי מיניאטורים ויראת כבוד לעצם העבודה, בידיעה שבעצם המלאכה הן שותפות בסיוע לזיהוי ומניעה של מחלות גנטיות".

דורות ישרים ומבורכים 

'דור ישרים' הינה אגודה למניעת מחלות גנטיות רצסיביות. מטרת האגודה היא למנוע לידת תינוקות הלוקים במחלות גנטיות חשוכות מרפא ע"י בדיקה מוקדמת ובחינת ההתאמה הגנטית לפני האירוסין.

ל'דור ישרים' היסטוריה ארוכת שנים וניסיון רב בבדיקות גנטיות הנעשות באמצעות המכשור המקצועי והמתקדם ביותר בעולם. כעת, מרחיבה החברה את פאנל הבדיקות והוא החל לכלול בדיקות נוספות עבור למעלה מ-50 סוגי מחלות שונות(!). בהתאם לכך ישתנה גם שם הפאנל והוא יכונה "הפאנל הבסיסי המשודרג", כאשר הוא מיועד הן לבני אשכנז והן לבני עדות המזרח, (בנושא זה נעסוק בהמשך בהרחבה).

בנוסף, השיקו בארגון פאנל נוסף המכונה "פאנל שמיעה". זאת בעקבות מקרים רבים המגיעים לארגון אודות חולים במחלות שמיעה גנטיות. מערך הבדיקות החדש יכלול בדיקות למחלות הגורמות ללקויות שמיעה רצסיביות. פאנל זה יהיה בנפרד מ"הפאנל הבסיסי" המשודרג ויינתן בתוספת תשלום.

בארגון 'דור ישרים' מדגישים כי ניתנת האפשרות גם לאלו שכבר נבדקו ואינם מאורסים עדיין, לפנות לארגון ולבקש לשדרג את סל הבדיקות שביצעו בעבר ללא תשלום ובדרך כלל גם ללא צורך לבוא שוב ולהיבדק פיזית.
יצוין כי מדובר בהליך שלוקח זמן מסוים ולכן מומלץ לבקש זאת כמה שיותר מוקדם בכדי להימנע מעוגמת נפש מיותרת.

בדיקות ממזרח עד מערב

בעבר היה מקובל לחשוב כי בני עדות המזרח לוקים פחות במחלות גנטיות, אך בעקבות הצטברות עדויות על מקרים רבים ומצערים של מחלות גנטיות גם בקרב בני עדות המזרח ולאחר שמשרד הבריאות יצא בהמלצה גורפת שגם על אוכלוסיה זאת להיבדק, וכן אחר קריאת גדולי הדור הספרדים באשר לחשיבות בדיקות אלו, התאימו זה מכבר ב'דור ישרים' את סל הבדיקות גם עבור מחלות הנוגעות לבני עדות המזרח ויוצאי תימן.

שדרוג הפאנל הבסיסי נעשה ע"י מחקרי עומק בקרב קהילת יוצאי סוריה בארץ ובארה"ב, אחר השקעת משאבים אדירים על מנת לבודד גנים נוספים הנוגעים ספציפית ליוצאי הקהילה הסורית, וכך נפרצה לה הדרך לגילוי עוד מחלות ומוטציות הקיימות בעיקר בקהילה זו ואלו רק חלק מהמחלות החדשות שנכנסו לפאנל הבסיסי המשודרג.


ריינר במעבדה • באדיבות המצלם

חשוב להדגיש כי מעבדות 'דור ישרים' פועלות תחת נהלי אבטחת איכות בינלאומיים קפדניים ביותר וכן ניתנים לכך אישורי התקנים המחמירים ביותר בארץ ובעולם.

שיטת 'דור ישרים' הינה שיטה יחודית, כאשר הבדיקות הינן דיסקרטיות ואנונימיות לחלוטין. 

בדיקות גנטיות 'דור ישרים' מבוצעות במעבדות באיכות הגבוהה ביותר המוסמכות ע"י הרשות להסמכת מעבדות (ISO15189) ומשרד הבריאות.

בכירי עולם המדע הגנטי בארץ ומחוצה לה משתפים פעולה עם 'דור ישרים' ואף נעזרים במעבדות האגודה במחקריהם, והם הערובה לכך ש'דור ישרים' תספק תמיד את סל הבדיקות המתקדם והמקצועי ביותר המכיל בקרבו את הבדיקות הגנטיות הנדרשות והאפשריות למתן התאמה גנטית בין בני זוג לפני האירוסין.

לחצו כאן למידע נוסף אודות הבדיקות החדשניות>>>

דור ישרים בדיקה גנטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד