י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"אני לא רוצה שיזכרו אותי"

מאסר עולם לטרוריסט שהביא למותם של 130 אנשים

המחבל הידוע לשמצה בפריז סלאח עבדסלאם נמצא אשם ברצח, ונכלא לכל החיים, הוא היה הניצול היחיד מיחידת טרור בת 10 איש שהרגה 130 בני אדם ב-2015 בסדרת פיגועי טרור נוראיים. הוא קיבל את עונש המאסר הקשה ביותר שניתן לפי החוק הצרפתי

מאסר עולם לטרוריסט שהביא למותם של 130 אנשים
פריז: אילוסטרציה צילום: Pixabay

סלאח עבדסלאם, הניצול היחיד מיחידה בת 10 איש בפריז, שביצעה פיגועי טרור ב-2015, הוא נמצא אשם ברצח ונידון למאסר עולם, עונש המאסר הקשה ביותר שניתן לפי החוק הצרפתי. עבדסלאם, בן 32, אזרח צרפתי יליד בריסל, נמצא אשם בהשתתפות בסדרת פיגועי תופת ברחבי הבירה הצרפתית שבה נהרגו 130 בני אדם ונפצעו יותר מ-490.

הפיגועים שבוצעו על ידי המדינה האיסלאמית דאעש, החלו כאשר מחבלים מתאבדים תקפו מחוץ לאצטדיון ספורט ב-13 בנובמבר 2015, ולאחר מכן ביצעו ירי בנסיעה ופיגועי התאבדות נגד בתי קפה ומסעדות. לבסוף, פיגוע בתיאטרון במהלך קונצרט, שגרם למותם של 90 בני אדם. לאחר המשפט הפלילי הגדול ביותר שנערך אי פעם בצרפת , השופטים מצאו את עבדסלאם אשם בטרור.

עבדסלאם קיבל עונש מאסר עולם, העונש החמור ביותר שניתן להטיל על פי החוק הצרפתי. עם סיכוי קטן לשחרור על תנאי לאחר 30 שנה. במשך 10 חודשים בבית משפט שנבנה במיוחד עם שמירה כבדה, מאות אנשים ששרדו את המתקפות הקטלניות ביותר על אדמת צרפת מסרו פרטים מזעזעים על החוויה הקשה שלהם - מזחילה על פני גופות בבטקלאן ועד להחזקתם כבני ערובה על ידי חמושים שם או ירי עם קלצ'ניקוב. בשולחנות המדרכה במסעדה.

תשעה מקבוצת 10 הגברים שתקפו את העיר מתו באותו לילה, או התאבדו או נורו למוות על ידי המשטרה - כולל אחיו הבכור של עבדסלאם, בראהים, שפוצץ אפוד נפץ בבר בפריז. עבדסלאם היה השורד היחיד באותו לילה. הוא הלך לבר בצפון פריז אך מאוחר יותר השליך את אפוד הנפץ שלו לפח ולאחר מכן התקשר לחברים לבוא לאסוף אותו ולהסיע אותו בחזרה לבריסל.

במשך חודשים הוא הסתתר בבריסל - שם גדל - והתחמק מאחד המצודים הגדולים באירופה. הוא נעצר במרץ 2016 לאחר קרב יריות עם המשטרה הבלגית בפרבר מולנבק-סן-ז'אן של בריסל. ימים לאחר מעצרו, מחבלים החשודים כחלק מאותה יחידת טרור תקפו את שדה התעופה של בריסל ובמערכת המטרו של העיר, 32 נהרגו, ונפצעו מאות.

החוקרים בפריז טענו שעבדסלאם התכוון לפוצץ את עצמו בבר בפריז בליל הפיגועים ב-13 בנובמבר ב-2015, אך אפוד הנפץ שלו היה פגום. מנגד הוא טען שהוא התחרט ברגע האחרון. הוא הואשם במתן תכנון ותמיכה לוגיסטית מכרעת וגם בהבאת מחבלים מתאבדים לאיצטדיון בתחילת הלילה.

עבדסלאם שתק במשך שנים לאחר מעצרו ב-2016. התובעים הדגישו את הסתירות בעדותו של עבדסלאם בבית המשפט המיוחד בפריז. בתחילת המשפט, הוא נשבע אמונים למדינה האסלאמית והביע צער על כך שחגורת הנפץ לא התפוצצה. מאוחר יותר הוא שינה את דעתו, ואמר כי כשהוא הגיע לבר בפריז, הוא השבית בכוונה את האפוד שלו כי הוא לא רצה להרוג אנשים ששרים ורוקדים.

התנהגותו של עבדסלאם השתנתה במהלך המשפט שנמשך 10 חודשים. באפריל, הוא התנצל בפני הקורבנות בבית המשפט וביקש מהם "לשנוא אותי במתינות". בדברי הסיום שלו לבית המשפט ביום שני, הוא אמר שהוא "התפקח", הוא אמר "עשיתי טעויות, אבל אני לא מתנקש. אני לא רוצח. אם תרשיעו אותי ברצח, אתם תעשו עוול", אמר השבוע עבדסלאם לבית המשפט.

במהלך טיעוני הסיום ביום שני, עורכת דינו של עבדלסאם, אוליביה רונן, אמרה לשופטים שמרשה היה היחיד בקבוצה שלא הפעיל חומרי נפץ כדי להרוג אחרים באותו לילה. לא ניתן להרשיע אותו ברצח, היא טענה. עבדסלאם אמר לבית המשפט שהוא "אינו מהווה סכנה לחברה". התובעים טענו כי מאסר עולם מלא מוצדק, ואמרו ששיקומו של עבדסלאם חזרה לחברה נראה בלתי אפשרי בגלל "האידיאולוגיה הקטלנית" שלו.

במהלך המשפט נשאל עבדסלאם על ידי עורך דין אחד איך הוא רוצה שיזכרו אותו. "אני לא רוצה שיזכרו אותי" הוא אמר. "אני רוצה להישכח לנצח. לא בחרתי להיות האדם שאני היום".

צרפת פיגועי טרור פאריז דאעש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד