1. עמוד הבית
  2. רכב ותחבורה
  3. תחבורה

'גלובס': קווי האוטובוסים לחרדים - זולים עד 50%

העיתון 'גלובס' טוען כי הקווים החרדים זולים עד 50% מקווים לאולוסיה כללית המשרתים את אותם יעדים • משרד התחבורה "אנו פועלים לרפורמה במחירים"
יונה שוב, בחדרי חרדים, כ"ז אב תשע"ג 03/08/2013 21:13

צילום: קובי הר-צבי צילום: קובי הר-צבי

העיתון 'גלובס' טוען כי הקווים החרדים זולים משמעותית מהקווים החילונים המשרתים את אותם יעדים.

נוסעי קווים מסוימים - המשרתים כמעט אך ורק את הציבור החרדי ונהוגה בהם הפרדה וולונטרית בין גברים לנשים - משלמים מחירים הנמוכים בעשרות אחוזים מאלה שמשלמים נוסעים בקווים מקבילים, "חילוניים", טוען גלובס.

כך למשל, נוסעי קו 950 מפתח תקוה לירושלים משלמים כיום 24 שקלים לנסיעה, אך נוסעי קו 426 שייסעו מפתח תקוה לירושלים יידרשו לשלם עבור הנסיעה רק 18 שקלים; הנוסעים בקו 443 מאופקים לירושלים משלמים 37.50 שקלים לנסיעה, והנוסעים בקו 494 בין אותן ערים משלמים רק 24 שקלים; נוסעי קו 922 מנתניה לחיפה משלמים 24 שקלים, אך נוסעי קו 973 בין אותן ערים משלמים רק 16 שקלים. וכן הלאה.

עם זאת מסלולי הקווים אינם זהים לחלוטין, אך הם דומים למדי כאשר יעדיהם הסופיים של הקווים הזולים הם בשכונות חרדיות.

לפני כשנתיים, לאחר פסיקת בג"ץ ההיא, הוגשה נגד אגד תביעה ייצוגית שדרשה מהחברה להפסיק לגבות מחירים שונים מציבורים שונים ולפצות את הציבור בסכום של מאות מיליוני שקלים.

מהתביעה עלה כי נסיעה בקווי המהדרין לעומת הקווים ה"רגילים" כרוכה בחיסכון כספי של 50%-30% ובחיסכון בזמן (הקווים הזולים האלה, למרבה הפרדוקס, עוברים בפחות תחנות משום שהם אוספים ומורידים נוסעים בשכונות מגורים ופוסחים על התחנות המרכזיות - מה שחוסך בזמן ובהוצאות נסיעה).

מעבר לכך, נטען בתביעה, הנתונים על-אודות קווים אלה "אינם מפורסמים במרכז המידע של אגד או באתר האינטרנט שלה", ו"מדובר למעשה במידע חסוי שמתברר לצרכן רק אם הוא 'יודע סוד' ומבקש או מקיש את פרטי קו המהדרין הספציפי במערכת של אגד באתר, או מוסר את הפרטים במרכז המידע הטלפוני".

דובר החברה רון רטנר מסר כי "במסגרת הסכם פשרה, שמתגבש בימים אלה, התחייבה אגד לשפר את אופן הצגת המידע באתר האינטרנט לטובת ציבור הנוסעים, באמצעות הרחבת אופציית החיפוש - כך שתפרט את כלל הקווים הקיימים בין הערים השונות ואת מחיריהם.

"שיפור זה", אומר רטנר, "יציג גם פירוט של כל הקווים הקיימים בין הערים השונות ומחיריהם, ובכך עונה על הטענה העיקרית בכתבה. זאת, בנוסף לברירת המחדל הנהוגה כיום, שבמסגרתה מפורטים הקווים היוצאים מהתחנות המרכזיות. במקביל נכונה אגד, בכפוף לאישור ההסדר על-ידי בית המשפט, להעניק לנוסעים אשר לא היו מודעים לקיום קווים אלה ושיציגו תיעוד מתאים לכך - זכאות לנסיעה אחת חינם בקו הרלבנטי".

משרד התחבורה מסר כי, "קווי האוטובוסים בכל רחבי הארץ מיועדים לכלל האוכלוסייה, ואין אוטובוסים המוגדרים על-ידי משרד התחבורה כמיועדים לציבור החרדי או לכל ציבור אחר, זה זמן מה פועל משרד התחבורה להאחדה של כל תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל ולתיקון העיוותים בתעריפים. אין כל הנחיה לחברות התחבורה הציבורית לסבסד קווים ספציפיים המסיעים חרדים.

"משרדי התחבורה והאוצר עמלים בימים אלו על רפורמה כוללת בתעריפי התחבורה הציבורית, שמטרתה לתקן עיוותים שונים שנוצרו בתעריפי הנסיעה לאורך השנים".





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. הם שכחו לציין כי  

    נוסע

  2. אחרי זה מתפלאים למה שונאים אותנו כנסו  


    • יגיע כפיך כי תאכל, אשריך וטוב לך. 

      שריר

  3. חילונים חזירים! שכחתם שהגב הכלכלי של אגד זה הציבור החרדי...רוב הקוים האלה היו פרטיים ואגד השכיל להשתלט עליהם  (ל”ת)

    חרד ערפד

  4. חבל שלא ראיתם איך מעמיסים חרדים באוטובוס  

    רבקה

  5. אכן , אבל אשמים אנחנו..  

    לא תהדר..

  6. הכל ענין של היצע וביקוש. מה לעשות שבציבור החרדי אין לכל זוג 3 רכבים, אז הם המשתמשים הכי חזקים של התחבורה הציבורית...  (ל”ת)


  7. חסר להם רק להעלות מחירים, הציבור החרדי יתארגן בהסעות עצמאיות זולות, בלי טובות של אף אחד...  


  8. אם זה אמת, יש סיבה גדולה  


  9. אצלנו היהודים החרדיים האוטובוסים מלאים בצורה נוראה ופה השווין בנטל  (ל”ת)

    די לגזנות בישראל

    • תלמד עברית 

      יהיר לפיד