י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

2 כלכלנים סירבו להצעה להתמנות לנגיד בנק ישראל

אחד משני הכלכלנים שסירבו למינוי הוא פרופ' יוג'ין קנדל • מועמדים חדשים: פרופ' יעקב נאמן, פרופ' טרכטנברג וכלכלן הנמצא בחו"ל • דרעי: "היינו ללעג בעולם"

יעקב נאמן. צילום: פלאש90
יעקב נאמן. צילום: פלאש90



בדומה למתרחש בבורסה לניירות ערך, בורסת השמות לנגיד בנק ישראל - התייבשה אף היא. אחרי הנסיגה של פרופ' ליאו ליידרמן מהנגידות, 48 שעות אחרי בחירתו המערכת מזועזעת ובסביבתו של רה"מ נתניהו מבינים כי יהיה כבר קשה להשיג מועמד ראוי, שמכבד את עצמו, שיהיה מוכן לעבור את ה"ויה דולורוזה" של ועדת טירקל.

עם זאת, ראש הממשלה נחוש להביא נגיד בנק ישראל כמה שיותר מהר. בסביבתו סבורים כי עד סוף השבוע הבא יהיה נגיד נבחר והוא כבר יהיה בעיצומו של בדיקת של ועדת טירקל.

אלא שהאירועים של סוף השבוע לא ישכחו מהר וכבר ניתן לדבר על "אפקט פרנקל-ליידרמן": ל"גלובס" נודע כי כבר שני אישיים כלכליים בכירים סירבו לפניית נתניהו. אחד מהם הוא לא אחר מפרופ' יוג'ין קנדל, המכהן כראש המועצה הלאומית לכלכלה, ובפועל כיועץ הכלכלי שלו.

חשוב להדגיש כי ביום הראשון שהחל המירוץ לנגידות, קנדל ביקש לשגר הודעה לעיתונות פומבית ובה הצהיר כי הוא לא מועמד לתפקיד והוא אינו חפץ בו. הפרישה המיידית של קנדל הוא אחד מהאניגמות הגדולות של המירוץ האחרון לנגידות שכן, על הנייר, יש לקנדל את כל הנתונים. לפי הערכות, הסיבה העיקרית שעמדה מאחורי הסירוב לתפקיד היא העובדה שהוא אינו מוכן לקבל חשיפה ציבורית מעבר למה זאת שהוא מקבל היום.

לכן, למרות ההתחייבות הגדולה שחש קנדל כלפי נתניהו, "פחד הבמה" צפוי להכריע, קל וחומר אחרי הפרישות של פרנקל וליידרמן. כאמור, היתה אישיות כלכלית נוספת שהוצע לו התפקיד, הערכות הן כי מדובר באחד שמכהן עתה בתפקיד מרכזי בבנק ישראל.

בסביבתו של נתניהו מדגישים כי "ישנם מועמדים חדשים", אחד מהם מחוץ לארץ, כאשר שמו של פרופ' יעקב נאמן, שכיהן כמנכ"ל אוצר, שר אוצר ושר המשפטים, עולה על השולחן.

למרות הלחצים שמנסים להפעיל על נתניהו, ל"גלובס" נודע כי ד"ר קרנית פלוג, המועמדת המובילה במירוץ בכל שלב ושלב - לא תהיה נגידה. ראש הממשלה אינו מעריך אותה, זו הסיבה שהוא סירב באופן נחוש, שנתפס כאובססיבי משהו, למנות אותה, ואחרי פרשת פרנקל-ליידרמן, הוא לא יוותר.

שמו של פרופ' מנואל טרכטנברג, שגם היה מועמד מוביל במירוץ ופרש ימים ספורים לפני בחירתו של פרנקל, שב על השולחן. לטרכטנברג כלל תכונות הנרשות לנגיד, לרבות תכונות האופי הנדרשות למנהיג כלכלי, אותן פהגין עת שעמד בראש הועדה לשינוי כלכלי-חברתי. אלא שבינו לבין נתניהו עבר "חתול שחור" וראש הממשלה אינו מוכן לשמוע עליו. הערכות הן כי טרכטנברג "גישש" עם יחימוביץ' וציפי לבני להצטרף למפלגתן.

דרעי: לעשות סוף לסאגה המבישה

שר האוצר יאיר לפיד התייחס הבוקר לכישלונות במינוי נגיד חדש לבנק ישראל.

"אין משרד חקירות לראש ממשלה ולשר האוצר", אמר לפיד לגלי צה"ל והוסיף כי הוא וראש הממשלה נתניהו עדיין "יושבים וחושבים" על זהות הנגיד החדש.

שר האוצר דחה את האפשרות להקים ועדת איתור ייחודית שתוכל לאתר כלכלן מתאים, "ואם תהיה ועדת איתור אז היא תוכל לשכור משרדי חקירות?", שאל לפיד וציין כי כל המועמדים הם ראויים ומכובדים, כלשונו.

יו״ר שס אריה דרעי הגיב: "ראש הממשלה מחוייב לעשות סוף לסאגה המבישה במינוי נגיד בנק ישראל.

״לא יתכן שכלכלת ישראל תיהיה ללעג בעיניי העולם בגלל חוסר ניסיון, חוסנה הכלכלי של המדינה חשוב יותר מכל שיקול שהוא״.
יעקב נאמן נגיד בנק ישראל אוצר ליידרמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד