כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הסודות והתככים נחשפים

היועצת לשעבר של בנט פותחת הכל: "זאת הייתה תוכנית מטומטמת"

שמרית מאיר, מי ששימשה בתפקיד היועצת המדינית לראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט, שהיתה הראשונה לעזוב את הלשכה כשהבינה כי פניה של הממשלה מועדות לפירוק, שוברת שתיקה ומספרת בראיון על מה שהתחולל בלשכה, מונה את הליקויים והניהול הפוליטי הכושל • מרתק

היועצת לשעבר של בנט פותחת הכל: "זאת הייתה תוכנית מטומטמת"
נפתלי בנט בלשכתו צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

שמרית מאיר, היתה האישה הקרובה ביותר לראש הממשלה היוצא נפתלי בנט, בתפקיד היועצת המדינית, אך לפני חודש וחצי היא היתה הראשונה לזהות את התפרקות הממשלה ומיהרה להתפטר, היא היתה הראשונה מאנשי לשכת ראש הממשלה שעזבה, אחריה הגיעו עוד שלושה מאנשי צוות, שניים מהם מלווים את בנט שנים רבות; הדובר מתן סידי וראש הסגל טל גן צבי.

כעת כשהיא משוחררת מהתפקיד היא מעניקה ראיון מיוחד לעיתונאי נדב אייל ב'ידיעות אחרונות' וחושפת את מה שהתחולל בלשכה ומה הוביל אותה להישבר ראשונה ולצאת מהלשכה המתפרקת שסימנה גם את נפילת הממשלה בעתיד הנראה לעין.

תכנן להישען על המשותפת

במהלך הריאיון שיפורסם מחר במלואו, היא מגלה כי ראש ממשלה בנט תכנן להסתמך על שיתוף פעולה עם הגיסים אחמד טיבי ואוסמה סעדי מ'הרשימה המשותפת', כדי שממשלתו תשרוד. לדידה זו ההחלטה שהעכירה את יחסיהם ולבסוף הובילה להתפטרותה מתפקידה ביום שישי בהיר. לאחר שהביעה התנגדות נחרצת ממהלך שכזה והזהירה את נפתלי בנט כי הוא יקריס את הממשלה מהר מהצפוי ויוביל להחלפתו בידי יאיר לפיד, מה שקורה בפועל בימים אלה - וגם הזהירה אותו מהתחזקותו של בנימין נתניהו, שגם זאת אנו רואים בימים אלה מסקר לסקר.

באשר להישענות על המשותפת, היא מספרת כי "בחול המועד פסח הבנתי שהתוכנית למושב היא להישען על שיתופי פעולה עם הרשימה המשותפת, אוסמה סעדי ואחמד טיבי. הרי אין רוב לממשלה. בנט אמר לי. התשובה שלי הייתה שזו הולכת להיות טעות קשה מאוד. אני אומרת לו, 'רעיון רע מאוד'. חשבתי שהוא מכסח במכסחת דשא, מתוך הסחרור הזה של ההיאחזות (בשלטון), את הלגיטימיות של הממשלה הזאת".

אחמד טיבי ואוסמה סעדי. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

עוד הוסיפה ואמרה: "בנט. כל הקואליציה. בכך שהם נכנעים לכל סחטנות בהיאחזות הנואשת הזאת בכיסא, והיאחזות, שמרוב שהייתה חזקה, הכיסא נשבר".

לדבריה, חילוקי הדעות "גרמו להתרחקות בינינו, מן הסתם. הבנתי שהוא לא שומע. הוא לא רוצה לשמוע. והבנתי שאין היגיון בשיגעון".

היא נשאלת בראיון שיפורסם מחר במוסף '7 ימים', האם זו היתה בעצם הישרדות בכל מחיר? היועצת המדינית של ראש הממשלה היוצא, לא מותירה מקום לספק: "נכון. נסמכים על המשותפת ומשחדים את רע"מ ואחר כך גם את זועבי. אני ידעתי שזה יתחיל להתפורר מהערבים... זאת הייתה תוכנית מטומטמת. דילים כדי להעביר חוקים", היא קובעת.

"הם הזניחו את העובדה שיש ציבור, ושמרחב הלגיטימיות של הממשלה הזאת, שהייתה מהקיצון־עד־הקיצון, מהלאומן היהודי עד הלאומן הערבי, נשחק בשני הקצוות והתפורר". כך מאיר.

"ניהול פוליטי כושל מהיום הראשון"

"הניהול הפוליטי אצלנו היה כושל מהיום הראשון", מודה שמרית מאיר ואומרת כי "אם התחום שלי היה מנוהל כמו התחום הפוליטי, הסורים כבר היו על הגדרות".

על הבוקר השחור מבחינתו של נפתלי בנט, שסימן את תחילת נפילת הממשלה, מספרת היועצת המדינית לשעבר, "הערתי אותו בשש בבוקר ואמרתי לו - סילמן פרשה".

"ניהול פוליטי כושל מהרגע הראשון". בנט בלשכת ראש הממשלה. צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

כשהיא מתבקשת לשחזר, איך הגיב ראש הממשלה באותו רגע, היא אומרת: "לא כל כך הרבה. אין מה להגיד. זה השלב שבו הכל התחיל להידרדר". היא מספרת כי חברי מפלגת 'ימינה', "נכנסו ללשכה ובחסות הנטישה הם שמו לו אקדח על השולחן". כשנדב אייל שואל האם היו אלו: "אורבך, אביר קארה, איילת שקד". מאיר משיבה ואומרת: "איילת. כן. כל אחד מהם היה יכול להיות הנוטש הבא. זה הסיפור. סחטנות".

בנט ושקד כבר לא

באשר ליחסים בין בנט ושקד, טוענת היועצת לשעבר שמרית מאיר: "אני חושבת שהם לא קרובים כבר כמה שנים טובות מאוד. הרבה לפניי. היא העדיפה להיות שרת הפנים מאשר להסתכן באחוז חסימה... אני חושבת שכולנו מכירים את הסקרים. אין לה (מנדטים), להפך, היא גורעת... בסופו של דבר שקד איימה על בנט משך חודשים באקדח ריק מכדורים".

באשר להתנהלות בלשכת ראש הממשלה, היא מחמיאה לעצמה ואומרת: "התחום המדיני לא הוזנח. אפשר לומר את זה. התחומים האחרים כן הוזנחו. זאת אומרת, לא היה ניהול תקשורתי טוב ולא היה ניהול פוליטי טוב ולא היה כלום".

"אני הולך לדרכי, היו שלום". בנט מודיע אמש על פרישה | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

לא אחת דווח בשנה האחרונה, על תככים שמתחוללים בלשכה. שמרית מאיר מאשרת זאת ואומרת כי "זו ליבת האירוע. כי נאמנות היא דבר חשוב מאוד. ערכית, אבל לפוליטיקאי היא גם כלי עבודה. זו באמת תופעה שחורגת מהטבעי. הרי לא יכול להיות שסביב מישהו אחד יהיו כל כך הרבה מופעי בוגדנות ותקיעות סכין בגב".

כזכור בעיצומו של גל הטרור שגבה את חייהם של 20 אזרחים, השעתה מפלגת רע"מ את חברותה בקואליציה. שמרית מאיר חוזרת לאותם ימים ומתארת את שהתרחש בחדרים הסגורים, הרחק מעיני התקשורת: "כולם ממתינים למוצא פיה של מועצת השורא באותו לילה, יאיר לפיד שולח בהיסטריה את נעמה שולץ (מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי) לכפר־קאסם עם צ'ק פתוח. אמרתי לבנט, אתה חייב לחדול את זה. הממשלה הזאת תיצבע בצבעים של כניעה לערבים. סחטנות וכניעה - ואנחנו עדיין בתוך גל טרור".

יועצה של איילת שקד, דניאל אביטל הגיב לשמרית מאיר בחשבון הטוויטר שלו ועקץ: "אולי אם היית אומרת שלום לאנשים שעובדים איתך, הייתה לך עדיין עבודה…".

שמרית מאיר נפתלי בנט לשכת ראש הממשלה ידיעות אחרונות נדב איל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד