י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מחקר מדאיג

זה מה שגילו בדמן של אימהות המתגוררות בצפון

מחקר חדש מטעם המשרד להגנת הסביבה, בדק חשיפת נשים הרות למזהמים סביבתיים באזור מפרץ חיפה וההשלכות על היילודים | במחקר נמצא כי רמות של מתכות מסוימות ומרכיבים נוספים שנבדקו במחקר, גבוהים משמעותית בדגימותיהן של אימהות ממפרץ חיפה בהשוואה לאימהות ממרכז הארץ

זה מה שגילו בדמן של אימהות המתגוררות בצפון
בדיקות מעבדה צילום: freepik

במסגרת מחקרים בתחום בריאות וסביבה במפרץ חיפה שמקדמת לשכת המדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם משרד הבריאות, מתפרסם מחקר חדש המודד את החשיפה של נשים הרות למזהמים סביבתיים במפרץ חיפה ובחן את השפעתה האפשרית על יילודים. 

מטרת המחקר לבדוק אם נשים הרות נחשפות למתכות כבדות ומזהמים אורגנים נדיפים ואת הקשר שבין חשיפה אימהית לבין תוצאי היריון בלתי רצויים. החשיפה נבדקה על ידי מדידת המזהמים בדגימות שתן וההשוואה נערכה בין 826 זוגות של אימהות וילודים, כמחציתן מחיפה וכמחציתן ממרכז הארץ, בין השנים 2016 ו-2019.

בשנים האחרונות פורסמו עדויות משמעותיות המציעות כי נשים בהיריון ועובריהן המתפתחים הם קבוצת סיכון לפגיעה מרעלנים ומזהמים סביבתיים הגורמים להשלכות שליליות בעוברים. המחקרים מצאו קשרים בין רמת החשיפה למזהמים לבין שינויים תוך רחמיים בעוברי האימהות שנחשפו למזהמים. עם זאת המידע הקיים על רמת החשיפה היה מוגבל ולעיתים שנוי במחלוקת. 

עד כה לא בוצע במפרץ חיפה מחקר מקיף שבחן את הקשר שבין החשיפה למזהמים סביבתיים במהלך ההיריון לבין תוצאים בלתי רצויים ביילודיהן של האימהות.

במחקר נמצא כי רמות של חלק מן המתכות וחלק ממרכיבי ה-BTEX (תרכובות בנזן, טולואן, אתילבנזן וקסילן) בשתן גבוהים משמעותית בדגימותיהן של אימהות ממפרץ חיפה בהשוואה לאימהות ממרכז הארץ. עם זאת הרמות שנמדדו במחקר במפרץ חיפה נמוכות לאין שיעור מרמות שדווחו באזורים מזוהמים בעולם ונמוכות מהרמות המוגדרות כמזיקות על ידי ארגון הבריאות העולמי.

בהתאם לא נמצאו הבדלים מובהקים בהיקפי הראש בין הקבוצות. המחקר מצא כי בבנים שנולדו באזור מפרץ חיפה נולדו במשקל גבוה יותר מבנים בקבוצת הביקורת, אך נראה שלנתון זה אין חשיבות קלינית שכן מדובר בעשרות בודדות של גרמים.

את המחקר מובילים פרופ' עידו שולט ממרכז רפואי רמב"ם, פרופ' עמליה לוי מאוניברסיטת בן-גוריון ופרופ' מתי ברקוביץ' מהמרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) עם הדוקטורנט טל מיכאל חוקרים נוספים.

 

מפרץ חיפה זיהום היריון נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד