ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הטור השבועי

ב'דגל' פותחים את מלחמות היהודים ומבטיחים תג מחיר לבעלזא | ארי קלמן

סוער במפלגה האשכנזית: ב'דגל התורה' החליטו לפתוח במלחמה שהיעד שלה הוא תג מחיר כנגד חסידות בעלזא • גפני פותח חזית ומבקש לדחוק את הנציג הגוראי החדש תחתיו • וגם: השאלה של ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שהפתיעה את הנציגות הפוליטית | טורו של ארי קלמן 

ב'דגל' פותחים את מלחמות היהודים ומבטיחים תג מחיר לבעלזא | ארי קלמן
גפני ואייכלר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"הפעם זה רציני", משמיעים חברי הכנסת ב'דגל התורה' לאוזני העיתונאים המגששים בשאלת הפיצול עם סיעת האחות החסידית 'אגודת ישראל'. זו לא מערכת הבחירות הראשונה שהם מפזרים אמירות בסוגיית פיצול אפשרי, אך הפעם עושה רושם שדנים בכך בכובד ראש ומשקיעים זמן רב לבחון את האפשרות.

שעות לאחר פיזור הכנסת התכנסו ביום חמישי בערב חברי הכנסת הליטאים עם רבני המפלגה הגר"נ זוכובסקי והגר"י אפרתי לפתוח את מערכת הבחירות, על צלחת עם כמה בורקסים ורוגלאך יבשים ופפסי מקס בטמפרטורת החדר עסקו גם בשאלת ההתנהלות מול 'אגודת ישראל'.

עיקר הזעם בסיעה הליטאית מופנה כלפי בעלזא, המהלך נגד החינוך העצמאי שנרקם השבוע התפרש כמהלך ישיר נגד מנהיג 'דגל' ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, התדרוכים נגד החינוך העצמאי שסר למרותו של ראש הישיבה, היו כביכול בעקבות הסירוב לצרף את מוסדות בעלזא שנבע משיקולים כלכליים, אך מבחינת הבית בראב"ד זהו קו אדום.

מי ידחק למקום הלא ריאלי? פינדרוס או אייכלר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

ביום חמישי בערב דנו ממושכות בשאלת ההתנהלות מול בעלזא, כשבדיון שררה האווירה כי בעלזא יצטרכו לשלם תג מחיר על הפגיעה בראש הישיבה, פגיעה אפשרית תהיה להשאיר את נציגם בכנסת ח"כ ישראל אייכלר מחוץ לכנסת הבאה. הדרך לעשות את זה מלווה בהתעקשות של 'דגל' שלא להפוך את סדר הרשימה, גפני יעמוד בראש, 'אגודה' תקבל את מקום 8 הלא ריאלי עבור אייכלר (בעקבות הסכם הבוררות עם ויז'ניץ שנציגם יהיה פעם הבאה מקום 5/6).

השבוע בראיון לכותב השורות פתח גפני את המו"מ בשאלת ההסכם שאיחד את 'יהדות התורה', והעלה טענה כי אין סיבה להפוך את סדר הרשימה (מקומות אי זוגיים לאגודה ותפקידים ראשונים לדגל) משום שהקדנציה באופוזיציה הייתה קצרה ולא היה סבב תפקידים, על כן הוא ידרוש להישאר בראש גם כדי למנוע מנציג גור הנכנס איצ'ה גולדקנופף לקבל את ההובלה ומעבר לכך כדי שפינדרוס הנמרץ יישאר במקום ריאלי וייכנס בוודאות לכנסת הבאה.

לאחר הראיון שהעניק ל'בחדרי חרדים', העבירו אנשי 'אגודת ישראל' מסר לגפני, "יש על מה לדבר, אתה לא היחיד שלא מעוניין שגולדקנופף לא יהיה בראש, תבוא לדבר ונגיע להסכמות", אך לתשובה של גפני הם לא ציפו, "מי אמר שצריך הסכמות? עדיין לא החלטנו אם אנחנו מתמודדים יחד בבחירות".

יעמוד בראש המפלגה? יצחק גולדקנופף, נציג גור המיועד, בכניסה לישיבת המועצת השבוע | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

את הדברים אמר גפני אחרי שביום שישי האחרון הוא עלה לבית בראב"ד 17 ושמע דברים דומים מראש הישיבה, גפני יצא מהבית מופתע, אך בהבנה כי מבחינת מנהיג 'דגל התורה' שאלת הפיצול לא נכרכת בשאלת סיכויי 'אגודת ישראל' לעבור את אחוז החסימה שלא ירד, אלא שאלה הכרחית אם אפשר וצריך לשתף פעולה, כשעיקר הזעם כאמור גם בבית בראב"ד הוא נגד ההתנהלות העצמאית של חסידות בעלזא.

ההתעקשות של גפני לעמוד בראש הרשימה תספק את שתי המטרות, גם יצחק גולדקנופף לא יעמוד בראש, וגם אייכלר יידחק למקום השמיני הלא ריאלי ויישאר מחוץ לכנסת לתקופה קצרה, מבחינת 'דגל' זהו תג המחיר לפעולות נגד החינוך העצמאי, וכאן נצטרך לראות את תגובת השותפים מ'אוגדה' שהעניקו כולם גיבוי לבעלזא, מי בפומבי ומי בעצם שתיקתו.

בחירות לכנסת ה-25 משה גפני דגל התורה ישראל אייכלר חסידות בעלזא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד