כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"אין לו ידידים רבים מדי בגוש"

המהלך שיאיר לפיד גנז ועשוי להצטער עליו

'בחדרי חרדים' חשף לפני כשלושה שבועות כי ב'דגל התורה' יוזמים את הורדת אחוז החסימה לפני הבחירות מתוך ניסיון אולי להתמודד בבחירות בנפרד מ'אגודת ישראל', מפלגות נוספות נדבקו ברעיון והיה לכך רוב בכנסת, אולם אדם אחד הטיל וטו ולכן המהלך לא יצא לפועל | בליל הבחירות נגלה בדיעבד אם זו הייתה טעות קריטית 

המהלך שיאיר לפיד גנז ועשוי להצטער עליו
מליאת הכנסת צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

היוזמה להוריד את אחוז החסימה שעלתה ב'דגל התורה' והדביקה עוד כמה מפלגות שחששו להישאר בחוץ כמו 'מרצ', נחשפה ב'בחדרי חרדים' לפני כשלושה שבועות, אולם בפועל הכנסת התפזרה ללא שהחוק שהייתה לו תמיכה די רחבה, נגנז ולא חוקק לבסוף.

עמית סגל חושף בטורו השבועי בעיתון 'ידיעות אחרונות' כי מי שהטיל את כובד משקלו נגד המהלך הוא ראש ממשלת המעבר, שעשוי להצטער על כך במוצאי ליל הבחירות - ז' חשוון תשפ"ג כשיגלה אולי כי אחת המפלגות שתומכות בו לא עברה את אחוז החסימה וכך השיג בנימין נתניהו את ה-61 ואולי יותר להקמת ממשלה.

וכך כותב סגל בטורו: "במשך חודש התהוותה קואליציה מוזרה, מוזרה אפילו יותר מזו שניהלה את המדינה בשנה האחרונה: החרדים האשכנזים, איתמר בן־גביר, מרצ, רע"מ, כחול לבן, העבודה, ימינה וסער – כל אלה תמכו בהורדת אחוז החסימה בחזרה לשני אחוז, השיעור שהיה נהוג בישראל עד 2014. החסידים והליטאים מתעבים אלה את אלה עוד מימי הבעל שם טוב, אך מהודקים זה לזה בריצ'רץ' נרגן רק בגלל רף הכניסה הגבוה לכנסת. והנה נקרתה להם הזדמנות להיפרד".

עוד בנושא:

פרסום ראשון: המהלך של 'דגל' בדרך לפיצול היסטורי עם 'אגודת ישראל'

הורדת אחוז החסימה: התומכים, המתנגדים והקרב המתחדש בין 'דגל' ל'אגודה'

איש המספרים של 'דגל' ל'בחדרי': "הפיצול יביא לניצחון נתניהו"

חוק הורדת אחוז החסימה יעלה להצבעה; חשש בש"ס ממחטף

"נתניהו ודרעי התמלאו דאגה עמוקה, בואכה בעתה: בחירות אפשר לנצח אורגנית ומכנית. הדרך האורגנית היא להשיג יותר קולות מהיריב. המכאנית – כמו טראמפ בשעתו – לנצל את שיטת הבחירות כדי להשיג רוב. שיטת האלקטורים עובדת בדרך כלל לטובת הימין האמריקאי, אך אחוז החסימה עובד בדרך כלל נגד הימין הישראלי. פלגנותו הנצחית והתפרצויות האגו העונתיות הובילו את המחנה לאבד את הרוב המוחלט שנהנה ממנו בבחירות סבב א', מה שגרר את סבבי ב', ג', ד', ה'. ביקום מקביל, שבו בנט מצא את 1400 הקולות האבודים הוא היה עכשיו שר הפנים בממשלת נתניהו החמישית אחרי שלוש שנות כהונה נטולת משברים".

סגל מזכיר בטורו כי "מאז 2019, נתניהו בחן ברצינות את הורדת אחוז החסימה, אפילו עד כדי רף כניסה של מנדט בודד. אבל דווקא בסבב הנוכחי אין לו סיבה לעשות זאת. הפעם, כל הבלוק שלו עובר בוודאות, ואילו בגוש היריב לא פחות מארבע מפלגות מתנדנדות סביב אחוז החסימה: תקווה חדשה, ימינה, רע"מ, מרצ. בתמיכתם, החרדים איימו להפיל את האסטרטגיה כולה: אסוף 59 מנדטים מהציבור, ועוד שני מנדטים מהשאריות של היריבים.
ואז, לתדהמת כולם, החליט השבוע יאיר לפיד להטיל וטו על המהלך. החוק הוצא מחבילת הסיכומים בין הקואליציה והאופוזיציה. אם שני המתמודדים לראשות הממשלה מחזיקים באותה עמדה, סימן שמישהו מהם טועה. וזו עשויה להיות שגיאת הבחירות של אחד מהם".

לדברי הפרשן עמית סגל, "ביש עתיד מסבירים שבעיניהם הבעיה היחידה בגוש היא מרצ. סער, כך הם מעריכים ומקווים, עובר. מרצ תצטרך להתאחד עם העבודה. לפיד מתכנן ללכת על הראש של מיכאלי ולכפות עליה שותפות אמת, אבל עם מרצ. מהצד השני, בטוחים שם שהורדת אחוז החסימה תייצר עוד 2-3 מפלגות שמאל קטנות (תומכי ירוקים, מתנגדי חיסונים, אלי אבידר) שעשויות לא לעבור. חשש נוסף שם היה שהורדת אחוז החסימה תשלח את בן גביר לריצה עצמאית, שתסתיים בסיעה גדולה בת 6-7 חברי כנסת ותשנה את פני המדינה".

הוא מזכיר גם כן כי "בבחירות הקודמות לפיד זז הצידה. הוא בחר שלא להבליט את עצמו, כי זה הקרב שנתניהו רצה. הכוכבת של יש עתיד הייתה השמש הכתומה שנוספה ללוגו. הפעם, בגלל הרילוקיישן לרחוב בלפור זה יהיה אחרת: ללפיד אין ידידים רבים מדי בגוש, והנתיב היחיד שלו לראשות הממשלה עובר ביש עתיד גדולה מאוד, שתאפשר לו לכפות את רצונותיו על גנץ ומיכאלי. ספק אם גם הפעם יחלק קולות במתנה".

לסיום תוהה עמית סגל, "האם לפיד צודק? לאורך רוב השנים מ-2009 ועד בחירות 2020 המרכז־שמאל נקט באסטרטגיה של המפלגה הגדולה, ואילו נתניהו שיחק משחק גושי. התוצאה הייתה אחת עשרה שנות נתניהו. בבחירות האחרונות, לראשונה, המרכז שמאל שיחק באסטרטגיה גושית ואילו נתניהו התגאה בהיותו המפלגה הגדולה. התוצאה: הקמת ממשלת בנט־לפיד. במרצ ובעבודה חוששים, לפיכך, שהחלטת לפיד עלולה להתברר כמשגה האסטרטגי הגדול שלו".

עמית סגל ארי קלמן יאיר לפיד הורדת אחוז החסימה בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד