כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מסר לאחדות

לפיד בנאום ראשון כראש ממשלה: "הפילוג מאיים יותר מאי פעם"

ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד נשא הערב הצהרה ראשונה לאזרחי ישראל מאז נכנס לתפקידו ביום שישי האחרון. "מחלוקת היא לא בהכרח דבר רע כל עוד היא לא פוגעת ביציבות השלטונית ובחוסן הפנימי שלנו. כל עוד אנחנו זוכרים שיש לכולנו אותה מטרה" | עוד אמר: "רמות השנאה והחרדה בתוך החברה הישראלית כל כך גדולות" | צפו בדבריו

לפיד בנאום ראשון כראש ממשלה: "הפילוג מאיים יותר מאי פעם"
יאיר לפיד בנאום הראשון צילום: לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד נשא הערב (מוצאי שבת) נאום ראשון כראש הממשלה, בדבריו ניסה לחדד את עמדתו וגם להעביר מסר מפייס ומאחד, בו תקף במרומז את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו.

"אני רוצה בפתח דבריי להודות מפה לראש הממשלה השלושה-עשר של מדינת ישראל, נפתלי בנט. על ההגינות, על החברות, על כך שהובלת את הממשלה בשנה האחרונה. תודה מיוחדת על העובדה שאזרחי ישראל רואים השבוע העברת תפקיד מסודרת בין אנשים שמקיימים הסכמים ומאמינים זה לזה", פתח לפיד ועקת על הדרך את נתניהו שלא ביצע חפיפה מסודרת לבא אחריו - נפתלי בנט.

במהלך דבריו שידר מסרים של אחדות, "מדינת ישראל גדולה יותר מכל אחד מאתנו. חשובה יותר מכל אחד מאתנו. היא היתה כאן לפנינו, היא תהיה כאן הרבה אחרינו. היא לא שייכת רק לנו. היא שייכת גם לאלה שחלמו עליה אלפי שנים בגולה וגם לאלו שעדיין לא נולדו, לדורות הבאים", אמר לפיד.

על הקרבות הקיימים בשנים האחרונות שחצו את המדינה למחנות, אמר ראש הממשלה הנכנס: "מחלוקת היא לא בהכרח דבר רע כל עוד היא לא פוגעת ביציבות השלטונית ובחוסן הפנימי שלנו. כל עוד אנחנו זוכרים שיש לכולנו אותה מטרה: ישראל יהודית, דמוקרטית, ליברלית, גדולה, חזקה, מתקדמת ומשגשגת. האמת הישראלית העמוקה היא שברוב הנושאים החשובים – אנחנו מאמינים באותם הדברים".

שלוש פעמים הזכיר ראש הממשלה לפיד את עצם המדינה כ"מדינה יהודית", ואף ציטט מהפסוקים ומהתפילה בנאומו, "אנחנו מאמינים שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. הקמתה לא מתחילה ב-1948, אלא ביום בו יהושע בן נון חצה את הירדן וחיבר לנצח בין עם ישראל לארצו, בין הלאום היהודי למולדת הישראלית".

בניגוד לחוק שניסה לקדם שנאשם בפלילים לא יוכל לכהן כראש הממשלה, בנאומו הערב אמר ראש הממשלה לפיד: "אנחנו מאמינים שישראל צריכה להיות דמוקרטיה ליברלית שבה לכל אזרח שמורה הזכות להחליף את השלטון ולקבוע את מסלול חייו. איש אינו יכול לשלול ממנו את זכויות היסוד שלו: את כבודו, את חירותו, את חופש העיסוק שלו, את זכותו לבטחון אישי".

עוד אמירה מפתיעה של לפיד בנאומו, היתה בהיבט המדיני: "ישראל מושיטה ידה לכל עמי המזרח התיכון, כולל הפלשתינים, ואומרת: הגיע הזמן שתכירו בכך שלעולם לא נזוז מפה, אז בואו נלמד לחיות יחד. אנחנו מאמינים שיש ברכה גדולה בהסכמי אברהם, ברכה גדולה בתנופה הבטחונית והכלכלית שנוצרה בפסגת הנגב עם האמירויות, בחריין, מצרים ומרוקו, ותהיה ברכה גדולה בהסכמים שעוד יבואו", רמז לפיד.

על נושאי מערכת אכיפת החוק והמשפט שהיו לליבת הקרבות הפוליטיים, אמר ראש הממשלה: "אנחנו מאמינים שתפקיד השלטון לשמור על החוק, ותפקיד החוק לשמור על השלטון. החוק הוא מה שמגן עלינו מפני שחיתות ואלימות. בית המשפט הוא מי שמגן על החלש מפני החזק. החוק הוא הבסיס לחיינו המשותפים".

ראש ממשלת המעבר, לפיד, לא התייחס לשיגור הכטב"מים בליל שבת מלבנון, אך העביר מסר ביטחוני תקיף: "אני עומד לפניכם ברגע הזה ואומר מכאן לכל מבקשי רעתנו, מעזה ועד טהרן, מחופי לבנון ועד סוריה, אל תנסו אותנו. ישראל תדע להשתמש בכוחה למול כל איום, ומול כל אוייב".

"אנחנו מאמינים בעוד דבר", הוסיף ראש הממשלה בנאום הראשון, "שמותר לנו לא להסכים. חופש הביטוי הוא עקרון יסוד. חופש העתונות הוא המרכיב שבלעדיו לא תתכן דמוקרטיה. מוטל עלינו להקדיש מאמץ לגילוי העובדות והבנת האמת", הוא ציין כי "רמות השנאה והחרדה בתוך החברה הישראלית כל כך גדולות" וכי "הפילוג מאיים יותר מאי פעם".

לפיד האשים בכך את "הפוליטיקה", בדבר, שהוא רומז נגד ראש האופוזיציה, "בישראל הקיצוניות לא באה מהרחובות לפוליטיקה, אלא להיפך, היא גולשת כמו לבה מהפוליטיקה לרחובות. המרחב הפוליטי הפך לקיצוני יותר ויותר, אלים ומרושע יותר ויותר, והוא גורר אחריו את החברה הישראלית. את זה עלינו לעצור. זה האתגר שלנו".

ראש הממשלה פנה לאזרחי ישראל ואמר: "את הנאום הזה שומעים עכשיו לא מעט אנשים שלא הצביעו בעד הממשלה, שלא תומכים בה ולא יתמכו בה. אני מודה לכם על כך שאתם מוכנים להקשיב. אני מבקש לעבוד יחד אתכם למען המדינה שלנו. אני מחוייב לשרת גם אתכם. אני מאמץ את דבריו של קודמי בתפקיד, ומבקש לחזור עליהם: אנשים אחים אנחנו".

לדבריו, "האתגרים שעומדים בפנינו הם כבירים. המאבק באיראן, הטרור מבית, משבר החינוך הישראלי, יוקר המחיה, חיזוק הבטחון האישי. כשהאתגרים כל כך גדולים, אסור לנו לכלות את כוחנו במריבות. כדי ליצור פה טוב משותף אנחנו זקוקים אחד לשני", חתם לפיד "ילדינו מסתכלים עלינו. מה אנחנו רוצים שהם יראו? אנחנו רוצים שהילדים שלנו יראו שעשינו הכל כדי לבנות יחד ישראל יהודית ודמוקרטית, חזקה ומתקדמת, נדיבה וטובה - רק ביחד ננצח".

יאיר לפיד ראש ממשלה בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד