י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"לכו תחפשו חיים"

ממציא הפלאפון הראשון בעולם: "תפסיקו להשתמש בזה"

מהנדס שהמציא את הטלפון הסלולרי הראשון אי פעם, אומר שאנשים צריכים להפסיק להשתמש כל כך הרבה במכשירים שלהם. למרטין קופר מיוחסת יצירת המכשיר הסלולרי האלחוטי המקורי בשנת 1973, אך כעת, הוא חושב שאנשים צריכים להשקיע פחות זמן בטלפונים שלהם

ממציא הפלאפון הראשון בעולם: "תפסיקו להשתמש בזה"
מבלים שעות עם הפלאפון: אילוסטרציה צילום: Pixabay

האיש שהמציא את הטלפון הסלולרי הראשון אי פעם אמר שאנשים צריכים 'להשיג לעצמם חיים' ולהפסיק להשתמש כל כך הרבה במכשירים שלהם.

למהנדס מרטין קופר, בן 93, מיוחס יצירת המכשיר הסלולרי האלחוטי המקורי של מוטורולה בשנת 1973, אך כעת, כמעט 50 שנה מאוחר יותר, הוא חושב שאנשים צריכים להשקיע פחות זמן בטלפונים שלהם.

לאחרונה הוא שוחח בתוכנית BBC Breakfast. הממציא והמהנדס, שמוצאו משיקגו, הודה שהוא משתמש בטלפון הנייד שלו בפחות מ"חמישה אחוזים" מזמנו. וכשנשאל מה יש לו לומר לאנשים שמשתמשים שעות על גבי שעות מדי יום, הוא אמר שהם צריכים להניח את הטלפונים ולחיות קצת.

"מה היית אומר לכל אחד, כמוני, שמשתמש בזה יותר מחמש שעות?" שאל אותו המנחה ג'יין מק'קובין במהלך הראיון.

"אתה באמת? אתה באמת מבלה חמש שעות ביום?" הוא הגיב, לפני שהוסיף בצחוק, "תשיג לעצמך חיים". מרטין סיים את לימודיו במכון הטכנולוגי של אילינוי בשנת 1950, וקיבל את התואר השני בהנדסת חשמל מ-IIT שבע שנים מאוחר יותר.

עבודתו הראשונה הייתה בתאגיד Teletype לפני שעבר למוטורולה ב-1954. בשנותיו הראשונות בחברה, הוא עזר להנדס מוצרים רבים כמו אחת ממערכות הרדיו הראשונות של המשטרה. בשנות ה-70 טלפונים לרכב שהיו מחוברים למצברים של הרכבים עשו שיחות יוצאות דרך ערוצי הרדיו, אבל מרטין היה האדם הראשון שהביא טלפון נייד לשוק.

"לטלפונים לרכב היה משדר אחד בעיר, וכמות מוגבלת מאוד של ערוצי רדיו", אמר, "הסיכוי היה אחד מכל 20 שתוכל לבצע שיחת טלפון, עד כדי כך השירות הזה היה גרוע", מרטין אמר שהטלפונים של המכונית פשוט היו שגויים, והוסיף, כי "אנשים היו מחוברים לשולחנותיהם ולמטבחים שלהם במשך יותר מ-100 שנה, ועכשיו הם חיברו אותנו למכוניות שלנו".

הוא החליט ליצור מכשיר קטן מספיק "כדי להכניס לכיס שלך, גדול מספיק כדי שיוכל לעבור בין האוזניים שלך לפה" הוא הסביר. לאחר מכן הוא הגה את הרעיון להקצות לכל אדם את מספר הטלפון שלו, לא למקום, לא לשולחן, לא לבית, אלא לאדם.

הוא נעזר בלקדם את זה תוך שהוא משתמש במומחיות שלו בתעשיית הרדיו כדי ליצור מערכת שהטלפון יכול לצלצל מהם. הוא עבד רק שלושה חודשים בבניית הטלפון עם צוות של עובדים אחרים של מוטורולה, כאשר לפי הדיווחים החברה השקיעה 100 מיליון דולר במוצר.

ב-3 באפריל 1973, מרטין ביצע את שיחת הטלפון הנייד הראשונה אי פעם בזמן שהציג את המוצר. הוא התקשר למתחרה שלו ג'ואל אנגל, שהיה אחד המהנדסים הראשיים ב-AT&T. הוא אמר לו "ג'ואל, אני מתקשר אליך בסלולרי, אבל סלולרי אמיתי, טלפון נייד אישי, נייד".

הטלפון המקורי החזיק מעמד 25 דקות לפני שנגמרה לו הסוללה, ולקח 10 שעות להיטען. הוא עבד עם מוטורולה במשך 29 שנים, והפך לסגן נשיא ומנהל תאגידי של מחקר ופיתוח.

הוא התחתן עם אישה בשם ארלין האריס, שהיתה גם מהנדסת בשנת 1991. לאחר שעזב את מוטורולה, הוא וארלין פתחו יחד חברת סלולר משלהם.

מכשירי פלאפון התמכרות מוטורולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד