י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חלום הנורמליזציה

ביקור ביידן בישראל וסעודיה יוביל לפריצת דרך?

‏אפשר לאהוב את זה, ואפשר גם שלא, המפגש בין נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן הוא הכרחי, ויפיק תועלת לכל. לחיצת יד ותמונה אחת של המנהיגים, להן משמעויות אדירות ליחסי סעודיה וארה״ב. מדוע ביקורו חשוב כל כך ואיזו "בשורה" יביא לאזור?

ביקור ביידן בישראל וסעודיה יוביל לפריצת דרך?
מוחמד בן סלמאן צילום: משרד החוץ הסעודי

‏הכרזת הנשיא ביידן בחודש שעבר על ביקורו בסעודיה (וגם בישראל) גררה ביקורת קשה כנגד הנשיא, מהסיבה הפשוטה, שטרם כניסתו לתפקיד, הבטיח ביידן כי הממשל בראשותו יתייחס אל סעודיה כ"מנודה", ואף הצהיר כי ידרוש לכייל עמה את היחסים מחדש. זאת, בעיקר בשל היעדר זכויות אדם בממלכה. ‏מעמדה האזורי של סעודיה ותפקידה החשוב בו, היותה שחקן משפיע בסביבה הים תיכונית והעובדה שהיא יצואנית הנפט השנייה בגודלה בעולם (בעידן בו יש צורך בהגברת התפוקות בעקבות המלחמה באוקראינה), הם רק חלק מהסיבות שהנשיא ביידן החליט לבסוף שכן לבקר בסעודיה. כך בפוסט מרתק שפורסם בחשבון הטוויטר 'סעודיה בעברית' @SaudiAInHebrew.

‏אם הכול "ילך כשורה", הוא צפוי להיפגש עם יורש העצר הסעודי MBS (ייתכן גם שלא). על אף התפיסה האמריקנית והמערבית לפיה מצב זכויות האדם בממלכה עגום ובעייתי, ארה"ב והאזור כולו לא יפיקו תועלת מדחיקתה של סעודיה לשוליים המזרח תיכוניים. ‏ההפך הוא הנכון: שיח ישיר וכן בין הצדדים עשוי לפתור ולקדם סוגיות מרכזיות באזור כולו. בהתאם לכך, בביקורו בממלכה, ביידן ינסה להפיק תועלת מהמעמד וההשפעה הסעודית, בכדי להבטיח את האינטרסים הלאומיים של ארה"ב, ובאופן שיקדם את היציבות האזורית.

‏סיום המלחמה בתימן? העמקת היחסים בין סעודיה וישראל לרבות בהקשר הביטחוני איראני? ועוד. במקביל, הדרישה של מדינות המפרץ לפיה ארה"ב צריכה להפגין את מחויבותה הביטחונית לסעודיה ולמדינות המפרץ, ולהתייחס אליהם כאל בעלות ברית חשובות, ולהישמע לצרכיהן, תצטרך גם היא לקבל מענה במהלך הביקור.

‏החשש הגובר מאיראן, ומאיראן גרעינית חייב להיענות בפתרונות ממשיים. וכאן ישראל נכנסת לתמונה. במידה מסוימת, ארה״ב יכולה לגשר בין הצדדים ולקדם שיתופי פעולה ביטחוניים נוספים בין המדינות (מכירות אמל״ח, שת״פ מודיעיני ועוד), ואולי לייצר מעין ברית אזורית אינה רשמית ישראלית-סעודית-אזורית.

‏בחזרה ליחסי סעודיה-ארה״ב, כאמור, מצב זכויות האדם בממלכה אינו הנושא היחיד שכעת עומד הפרק בין המדינות. בסעודיה קורה משהו גדול יותר, תהליך ושינוי אסטרטגי שהממלכה עוברת, אחד שיש לשים אליו לב. אז מה התהליך אתם שואלים? ומדוע הוא מצדיק ביקור של נשיא אמריקני במדינה? להלן הפירוט. ‏השינוי בממלכה אותו מוביל יורש העצר מחמד בן סלמאן בשנים האחרונות, הפך את סעודיה למתונה יותר, מדינה ששמה סוף לייצוא האידיאולוגיה האסלאמית הקיצונית. במקביל, סעודיה החלה בבניית "ממלכה חדשה", אחת כזו ששמה דגש על שיפור איכות החיים בה (או לפחות מנסה).

‏השינוי שעברה הממלכה בשנות שלטונו של MBS הם דרמטיים לרבות בתחום התרבותי, כלכלי, מגדרי, דתי, חברתי וגם שינוי במדיניות החוץ של הממלכה. מעין תהליך של התקדמות ומודרניזציה של מדינה ערבית שבטית, תוך שמירה על הצביון המוסלמי שלה.

‏השינויים שעוברת הממלכה, שנמצאים בתחילת דרכם, הם חיוביים ועשויים לעמוד באופן מסוים בקנה אחד עם המדיניות האמריקנית. כשיגיע הנשיא ביידן לסעודיה, אם וייפגש עם MBS, רצוי שיפציר בו להמשיך בתהליך. אם ירצה הנשיא לייעץ, לסייע ואפילו לדרוש שינויים ורפורמות נוספות מיורש העצר - הרי זה מבורך. השינוי שסעודיה עוברת חזק יותר מכל תקרית מצערת ומפוקפקת כזו או אחרת, והתנערות מבן סלמאן והתנגדות לו, פוגעת בסעודיה ובאזור כולו.

סעודיה ג'ו ביידן ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד