י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עשרות אלפי ש"ח בחודש

מאבק המורים: נחשף שכרה של המזכלי"ת יפה בן דוד

הסתדרות המורים אוהבת לדבר בשם החלשים, כמו למשל מורים מתחילים שמשתכרים שכר מינימום, אבל תחקיר באתר וואלה! חושף כי מדובר בארגון ענק עם תקציב שנתי של 486 מיליון שקל, בו המזכלי"ת משתכרת בכ-90 אלף ש"ח בחודש

מאבק המורים: נחשף שכרה של המזכלי"ת יפה בן דוד
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, נאבקת בימים אלה על העלאת שכר המורים ואף מאיימת בשביתה כללית בזמן פתיחת שנת הלימודים הבאה בעוד כחודשיים. בסרטון שהפיצה למורים לקראת צאתם לחופשת הקיץ, בן דויד הבטיחה שהמאבק על שכרם לא ירד מסדר היום הציבורי, עד שישיגו את מבוקשם והודתה להם על העמידה האיתנה מול ההכפשות: "הפעם אסור לנו לוותר על שיפור משמעותי בשכר של כולם".

וכשהמזכ"לית בן דוד מדברת על "שיפור השכר של כולם", היא מכוונת למורים מתחילים שמשתכרים 6,000 שקלים לחודש ומנהלים ומורים וותיקים ששכרם מגיע, בממוצע, ל- 15,000 שקלים. אבל כמה מרוויחה 'מגן החלשים'? כיוון שהסתדרות המורים אינה מפרסמת את שכר הבכירים שלה מאז נכנסה לתפקיד, העיתונאית ליאת רון מפרסמת בוואלה! כי על פי ההערכות משתכרת יפה בן דוד כ- 90,000 שקלים בחודש בקירוב.

רון כותבת באתר וואלה כי שכרה של בן דוד שלוחמת, בעוז יוצא דופן יש לומר, עבור העלאת שכרם הזעום של המורים, הוא רק קצה קרחון המיליארדים שבבעלות הסתדרות המורים, מיליארדים ששילמו במשך שנים מורים קשי יום כדי שידאגו לזכויותיהם והצטברו בקופתה של האגודה העותומנית שנוסדה עוד לפני קום המדינה.

אגודה עות'מאנית היא תאגיד למען מטרות ציבוריות שאינו מכוון להשגת רווחים והוקם על פי החוק העותומני משנת 1909. ניתן היה להקים אגודות כאלה עד כניסתו לתוקף של חוק העמותות מ- 1981. להבדיל מחוקים אחרים העוסקים בעמותות וגופים ציבוריים, החוק העותומני לא עודכן במהלך השנים ולכן לא הייתה אפשרות לפיקוח או אכיפה על פעילותן של האגודות העותומניות ורישום מסודר שלהן, מה שעורר ביקורת חריפה של מבקר המדינה והציבור על היעדר השקיפות.

נכון להיום קיימות אלפי אגודות עותומניות בלתי מדווחות, בהן קופות חולים, ארגוני מעבידים וארגוני עובדים, דוגמת הסתדרות המורים, שהיא ארגון העובדים הוותיק בישראל (נוסדה בתחילת המאה הקודמת). מלבד חובת דיווח ראשוני על עצם הקמת האגודה ועדכון פרטיה, היא לא מחויבת בדיווח או במנגנוני פיקוח ובקרה על הפעילות. מנגנון רגולטורי שהסתדרות המורים עדיין מחויבות לו הוא מערכת החוק והמשפט.

שר המשפטים, גדעון סער, חתם בשנה שעברה על תקנות הדיווח והשקיפות של אגודות עותומניות, המחייב אותן בהגשת דו"חות והתנהלות שקופה. כשפנינו לרשם העמותות כדי לקבל נתונים כספיים על הסתדרות המורים נמסר לנו כי חובת הדיווח בהתאם לתקנות החדשות, תחול מהשנה הבאה, דיווח עד לסוף חודש יוני או אוקטובר אם תינתן ארכה, וכשתחול החובה הזו יהיה פירוט של חמשת מקבלי השכר הגבוה. לכן, בהעדר שקיפות למורים ולציבור הרחב, הסכומים שיובאו כאן הם משוערים בלבד ונסמכים על נתונים שנתנו לנו על ידי גורמים בארגון.

לאית רון מדווחת בוואלה כי יפה בן דויד התחילה את דרכה המקצועית בשנת 1993 כמורה לחינוך גופני בירוחם, משם עברה ללמד בקריית גת. כשנבחרה ליו"ר סניף הסתדרות המורים בעיר בשנת 2001, עברה לעבוד במשרה מלאה בארגון. למעשה, בן דויד עבדה כמורה זמן יחסית קצר, מבלי להתקדם למשרות ניהוליות, וזאת בשונה מווסרמן, שכיהן כמנהל בית ספר. ב־2008 ניסתה להתמודד לראשות עיריית קריית גת, והצליחה להשיג קולות מעטים בלבד.

בתחילת דצמבר 2016 הגישה פרקליטות מחוז תל אביב כתב אישום לבית המשפט המחוזי נגד וסרמן, בגין לקיחת שוחד, סחיטה באיומים, מרמה והפרת אמונים, פגיעה בפרטיות, שיבוש הליכי משפט והטרדת עד, דינו נגזר לארבעה חודשי מאסר בפועל. כתבי אישום נוספים הוגשו נגד יו"ר אגף התרבות ויו"ר ארגון המורים לחינוך גופני.

כתב האישום הזה סיפק הצצה מסוימת ונדירה לנעשה בהסתדרות המורים. וסרמן, שנבחר למזכ"ל ב־2002, שימש לפני כן כיו"ר אגף הכספים. הוא המשיך לכהן בתפקיד גם לאחר שנבחר לתפקיד המזכ"ל, מה שאפשר לו, לפי כתב האישום, להוציא לפועל כל החלטה על הוצאה תקציבית ללא כל פיקוח מהותי.

כפל התפקידים הביא לשליטה מלאה ויכולת להשפיע על כל החלטה שתתקבל במוסדות ההסתדרות וגופים אחרים שבשליטתה, ולהשפיע על קבלת החלטות בנוגע להסתדרות המורים ולו באופן אישי, כשהוא מצוי בניגוד לכאורה בין תפקידיו בה לאינטרסים האישיים שלו, וזאת תוך דחיקת טובת ההסתדרות. כתב האישום חשף כי במשך תקופה שרר חוסר אמון בין בן דויד לווסרמן, שחשד ב־2013 שהיא מדליפה מידע לעיתונאים.

בשנת 2021 הפתיעה בן דויד כשהודיעה על הקדמת הבחירות להסתדרות המורים בשנה, לדבריה, כדי להיערך למאבק על ההסכם הקיבוצי. האופוזיציה ניסתה לעמוד מולה בזמן הקצר שעמד לרשותה והפסידה. אחרי הבחירות עלו טענות קשות על אי סדרים, אליהם נגיע בהמשך סדרת הכתבות. במהלך השנים שחלפו הידקה בן דוד את השליטה על מנגנוני הסתדרות המורים באמצעות מינויים של אנשי שלומה, ומידרה באופן מוחלט את האופוזיציה שקמה לה מבית.
 
תגובת הסתדרות המורים: "הסתדרות המורים פועלת על פי חוק, בצמוד לייעוץ משפטי ומערך ביקורת פנים. תקציב הסתדרות המורים מפורסם בשקיפות באתר האינטרנט של האיגוד. כבר בשנת 2012, עוד בתקופת המזכ"ל הקודם, הוחלט בהסתדרות המורים לאמץ את המלצת הוועדה בראשות הממונה על השכר באוצר לשעבר, פרופסור אברהם (רמי) פרידמן ז"ל, כי שכר המזכ"ל יוצמד לשכר מנכל משרד ממשלתי - וכך הדבר גם לגבי שכרה של המזכ"לית הנוכחית, יפה בן דויד".

הסתדרות המורים שביתה בבתי ספר יפה בן דוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד