ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
חשש ממיתון

"צופים קפיצה משמעותית": דריכות במשק לקראת העלאת הרבית

לפי ההערכות המומחים, בנק ישראל יעלה מחר את הריבית ב־0.5% לרמה של 1.25% | מנתונים שפורסמו בסוף השבוע עולה כי שיעור האינפלציה השנתי באירופה ובארה"ב זינק ל-8.6%, בישראל אמנם הנתון נמוך בחצי אך בבנק ישראל לא לוקחים סיכונים

"צופים קפיצה משמעותית": דריכות במשק לקראת העלאת הרבית
אילוסטרציה צילום: unsplash

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון צפויה להתכנס מחר בשעה 4 אחר הצהריים וככל הנראה להחליט על העלאת גובה הריבית במשק בניסיון להשתלט על האינפלציה שכבר הגיעה ל־4.1% – הגבוהה מאז יוני 2011. שיעורי הריבית החדשים צפויים לפי ההערכות לזנק לבין 1% ל-1.25% (והפריים בין 2.5% ל-2.75%), והם ייכנסו לתוקף ביום חמישי הקרוב.

המטרה של העלאות ריבית היא ברורה: ככל שהריבית על הלוואות ועל האוברדראפט בבנק גבוהה יותר, כך הצרכנים מרסנים את ההוצאות, הצריכה נבלמת והסוחרים מורידים את המחירים. האפקט הזה זהה גם בשוק הדירות, שכן התייקרות המשכנתא בולמת את נטילת הלוואות הדיור וכמובן את רכישת הדירות, וכך עשויה ההתייקרות העצומה במחירי הדירות - שעומדת כעת על יותר מ-15% בשנה - להיעצר.
אולם, ככל שהריבית תעלה מהר יותר והצריכה תיעצר, בעלי העסקים עלולים לחדול מגיוס עובדים חדשים ואף לפטר עובדים, וההאטה במשק עלולה להתגבר עד כדי מיתון.

בנק ישראל ביצע תנועה חדה כזו בתחילת המשבר הגלובלי הפיננסי של 2008–2009, אז דווקא הורידו ריבית בשיעורים גבוהים מ־0.5% (הריבית ירדה תוך חצי שנה מ־4.25% ל־1%). הפעם האחרונה שבנק ישראל נאלץ להעלות ריבית בעוצמה כזו היתה באפריל 2011, לפני יותר מ־11 שנה, אז הנגיד פרופ' סטנלי פישר העלה את הריבית מ־2.5% ל־3%. הנסיבות מאוד מוכרות ולא יפתיעו איש: האינפלציה ברחה וקפצה במהירות מ־2.7% בסוף 2010 לכ־4.3% במרץ 2011, אז הוחלט על ההעלאה החריגה.

ריבית בנק ישראל העלאת הריבית אינפלציה גבוהה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד