י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
לבקשת הנשיא

הכירו את המומחים הישראלים המסייעים למדינות במיגור התקפות ארבה

בעקבות בקשת נשיא סרדיניה, "מומחה הארבה הישראלי" נשלח לאי האיטלקי כדי לעזור למגר את מתקפת הארבה המתמשכת במקום

הכירו את המומחים הישראלים המסייעים למדינות במיגור התקפות ארבה
להקות ארבה בישראל צילום: יואב מוטרו, משרד החקלאות

המומחים הישראלים לטיפול בארבה הוזעקו לסייע: האי סרדיניה נחשב לאטרקציה תיירותית המושכת אליה תיירים מכל העולם. אך מסתבר כי בשלוש השנים האחרונות תושבי האי המתפרנסים בעיקר מחקלאות ומדיג, זוכים גם לביקור של תיירים מהסוג הפחות רצוי: הארבה.

מדינת ישראל נחשבת למומחית עולמית בתחום ולאור הפגיעה המתמשכת, נשיא סרדיניה, כריסטיאן סלינאס, פנה לאחרונה לשגריר ישראל באיטליה, דרור אידר, וביקש לבחון דרכים בהן מדינת ישראל תוכל לסייע בטיפול בתופעה המתמשכת. 

משכך תוך ימים ספורים בלבד, נשלח לסרדיניה שליח של משרד החקלאות, הד"ר יואב מוטרו, ובשיתוף מספר נציגים של חברות אגרו-טק בולטות בתחום מישראל, ביניהן גם חברת ALTA המסייעת במלחמה בארבה בישראל ובאפריקה.

המשלחת יצאה לביקור בזק במסגרתו למדו את מצב ההתפשטות במקום על ידי סבב פגישות מקצועיות כולל עם נשיא המדינה, מנהלים בכירים ואנשי השטח האיטלקיים. לאחר סבב הפגישות, הוצגו בפני גורמי המקצוע האיטלקיים המלצות הצוות לטיפול במצב.

ד"ר יואב מוטרו, מוביל המלחמה בארבה של משרד החקלאות מסביר כי: "לעומת ישראל, בה נפוץ ארבה המדבר שמוצאו בסודן, הארבה הנפוץ בסרדיניה הינו ארבה מרוקאי. הם עמלים קשה להדביר אותו כבר שלוש שנים, אך ללא הצלחה גדולה. בשונה מארבה המדבר, הארבה המרוקאי אינו נודד לסרדיניה, אלא מעצים שם אוכלוסיות מקומיות. הארבה המרוקאי "צפוי" יותר מבחינה מרחבית, כיוון שניתן לצפות מאיפה הוא ובא ולאן מתקדם, אך הטיפול בבעיה דומה ודורשת התייחסות מיוחדת, חוצה רשויות". 

עוד הוסיף כי "אחרי יומיים בשטחי הארבה בסרדיניה, ניתן לומר שחומרת המצב בסרדיניה בינונית, ושמחנו לתת המלצות לטיפול בהתייחס לזמני ואופי הריסוס, שכוללים הדברה מדייקת ובעיקר בלילה, וגם על טכנולוגיות מעקב, מיפוי והדברה שפיתחנו בישראל".

עוד מוסיף ד"ר מוטרו: "ישראל וסרדיניה הן בין המדינות המפותחות היחידות המתמודדות עם בעיה של ארבה. ככאלה השילוב של הטכנולוגיה והמדע מקדמים בהן את הלחימה במזיק חקלאות עתיק זה. אני חושב שיש בקידום שיטות הלחימה בארבה ערך רב אף יותר מאשר שמירה על ישראל, על סרדיניה או על מערכת היחסים ביניהן. קידום שיטות המלחמה בארבה יעזור למדינות החלשות יותר בעולם בהן הארבה מוביל לחרפת רעב". סיים מוטרו.

יש לציין כי הארבה, למרות שאינו מזיק לבני אדם או לבעלי חיים, מהווה מטרד ציבורי שעלול לגרום לנזקים כבדים לגידולים חקלאיים. 

בישראל, השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, הם האמונים על ניהול אירועי התפשטות נחילי ארבה. לשם כך קיים נוהל עבודה, במסגרתו נעשים מעקב וניטור של נחילי הארבה בכל שלבי חייהם, על מנת לדייק את שיטות הפעולה למניעת נזקים לחקלאות המקומית; בנוסף לצוותי שטח הפועלים באזורים בהם אותרו להקות ארבה, נעשה גם שימוש בטכנולוגיה מתקדמת כדי לקבל תמונת מצב על שלבי ההתפתחות של הארבה, מיקומו וכד', במטרה לדייק את הדברתו. 

המקרה האחרון של מתקפת ארבה בישראל התרחש באפריל 2021, באזור הערבה, אז האירוע הסתיים תוך פחות משבועיים. 

 

ארבה התקפות ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד