י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הפרעה חדשה: מסמסים מהסמארטפון מתוך שינה

יומם ולילה: ההתמכרות לסמארטפון עולה שלב • מרצה מאוניברסיטה בארה"ב גילתה כי צעירים רבים לא מצליחים לעבור את הלילה בלי לשלוח הודעות • "פוגע בבריאות"

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90 צילום: פלאש 90

הסמארטפונים בהחלט שיפרו את חיינו, אך הם ללא ספק גם הפכו אותנו לתלותיים, כשרובנו מתקשים להעביר יום שלם ללא אינטראקציה כלשהי עם הטלפון הסלולרי. עכשיו מסתבר שיש צעירים רבים שלא מצליחים לעבור גם את הלילה מבלי לשלוח כמה הודעות טקסט בזמן השינה. הכירו את המגפה החדשה בקולג'ים בארה"ב - תסמונת שליחת הודעות בזמן שינה.

התסמונת הזו אמנם עוד לא הוגדרה בצורה רפואית כמחלה, אך בהחלט מדובר בדבר אמיתי. אליזבת' דאודל, מרצה באוניברסיטת וילאנובה, טוענת כי "זו תופעה אמיתית שמתרחשת אצל הדור הצעיר". לדבריה, "זה שיקוף של החשיבות שאנחנו מעניקים לסמארטפונים שלנו, למכונות העוצמתיות האלה. למה שנרצה לכבות אותן?".

דאודל נחשפה לתופעה זו לראשונה כשאחת מתלמידותיה תיארה לה את הרגלי השינה שלה. זה עורר את סקרנותה של דאודל, והיא החליטה לבצע מחקר בנושא. היא ראיינה כ-300 תלמידים מהאוניברסיטה, וגילתה להפתעתה כי בין 25% ל-35% מהנשאלים שלחו לפחות פעם אחת בעבר הודעת SMS בזמן שישנו, וכי כ-50% מהנשאלים הודו כי הסמארטפון שלהם או סוג אחר של מכשיר טכנולוגי הפריעו להם בזמן השינה בצורה מסויימת.

אתם ודאי יודעים כי פגיעה בכמות השינה עשויה להשפיע לרעה על הבריאות שלכם. מומחים מעריכים כי אנחנו זקוקים לכמות של בין 7 ל-8 שעות שינה בלילה נתון, וכשאנחנו לא ישנים מספיק שעות, זה מוביל לתפקוד ירוד ולקוי בלימודים או בעבודה. בנוסף, זה עשוי להגדיל את הסיכויים להשמנת יתר, לחץ דם גבוה, דיכאון ואף לבעיות התנהגותיות שונות. ישנם מחקרים שמצביעים כי בעיות שינה אצל צעירים לא פשוט נעלמות מעצמן, וכי הן עלולות להשפיע על הבריאות בגילאים מאוחרים יותר.

ג'וש וורבר, ממרכז EOS לחקר השינה, טוען כי הדרך להימנע מתופעה זו היא להפוך את חדר השינה שלכם למקלט מפני הפרעות טכנולוגיות שיכולות להפריע בזמן השינה. "זה לא אמור להיות מקום עבודה", הוא מסביר. "זה לא אמור להיות מקום בו אנחנו מבצעים מולטי-טאסקינג. אומנם אנשים צריכים להתכונן לשינה אך המכשירים הללו כל כך קטנים וניידים, עד כי קל מאוד להביא אותם איתכם לחדר. למרבה הצער, זה יוצר בעיות בהרגלי השינה".

דאודל טוענת כי "טכנולוגיה היא מאוד ממכרת, ובסוף היום אתם צריכים לאפשר לעצמכם שעות שינה. אולי אתם לא צריכים מחוברים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, אולי עדיף להיות מחוברים 18 או 17 שעות ביממה".
התמכרות סמארטפון מסמסים תופעה שינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד