ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

המרגל מנטורי קרתא • "מרגיש כמו האסיר איקס"

איש נטורי קרתא הובא הבוקר לדיון בהארכת מעצרו • נחשף: ביקש גם אזרחות לובית • סנגורו: "מדובר באנשים שלא הולכים לרופאים אלא לטיפול פנימי. כדאי שילך להסתכלות"

צילום ארכיון: פלאש 90
צילום ארכיון: פלאש 90



איש 'נטורי קרתא' החשוד שהציע לרגל עבור איראן נגד ישראל, הובא הבוקר (ב) לדיון בהארכת מעצרו.

בדיון נחשף, כי הנאשם פנה לפני כ-20 שנה לשגרירות לוב במדינה אירופית, וביקש לרכוש דרכון של המדינה ולהגר אליה - מספר שנים לאחר שהשתחרר משירות צבאי בשל אי התאמה.

סנגורו, עו"ד יאיר נהוראי, טען במהלך הדיון כי הודאתו בשב"כ אינה קבילה, שכן לא ראה עורך דין. כמו-כן ביקש לשמור על זהותו חסויה, שכן הוא לא כשיר נפשית.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים האריך את מעצרו של החשוד ביומיים.

עו"ד עזרא-רחמני, בא כוח המדינה, אמר בדיון בבית המשפט במחוזי בירושלים כי הראיות לכאורה מתבססות על הודאותיו של המשיב, במהלך מספר חקירות שבהן נחקר.

"נוסף על הודעות אלו, נתפסו במצלמה בביתו של המשיב וכן בטלפון הסלולארי שלו תמונות. התמונות כוללות צילום הפתק שניתן לו בשגרירות האיראנית על ידי אותם גורמים איראניים עם פרטי תיבת דוא"ל, תמונה של כרטיס הטיסה שלו לגרמניה, תמונה של לוח הטיסות מיום הטיסה, תמונות של מלונות לגביהם בירר, מפה של ברלין וכן פרטים של שגרירות איראן בפרנקפורט.

"נוסף על כך, בדרכונו של המשיב אשר נתפס מצויות חותמות המעידות על יציאה וחזרה לישראל. במהלך חקירתו נכנס המשיב דרך הטלפון הסלולארי שלו לתיבת הדוא"ל לפי הפרטים שנמסרו לו והייתה אינדיקציה שהתיבה התקיימה, אך הפסיקה לפעול. כמו כן, נערך למשיב שחזור שבו הצביע על הטלפונים הציבוריים מהם התקשר לשגרירות איראן והצביע על בית האינטרנט-קפה ממנו פעל.

"החקירה נערכה בשילוב של שב"כ וחקירה. בתחילת החקירה היה המשיב מנוע מפגש עם עו"ד. המניעה הוסרה והחל מרגע זה התייעץ המשיב עם עו"ד לאה צמל מספר פעמים במהלך החקירה וזכות זו מולאה לחלוטין.

"שמעתי את דברי חברי בנוגע למצבו הנפשי של המשיב: לא עולה מן החומר כי יש למשיב בעיה נפשית כלשהי בוודאי לא כזו השוללת אפשרות להעמידו לדין. המשיב נשאל על כך במפורש ולכן אנו סבורים כי אין צורך בבדיקה כזאת.

"מעבר להודעות הכתובות יש צילום גדול של התמונות שנתפסו בטלפון הסלולארי של המשיב. אוסיף כי על התמונות שנתפסו, מצוין תאריך, השם של התמונות הוא התאריך ממועד הנסיעה. המשיב נעצר ביום 17.7.13 והחקירה הגלויה החלה ביום זה. בזמנו היה צו איסור גורף ומניעת מפגש שהוסרה בהמשך. הוא אף ביקש להסיר את צו איסור הפרסום לחלוטין.

סנגורו של החשוד עו"ד יאיר נהוראי טען, כי מעצרו בוצע בשעה 6:20, אולם ממזכר שהציג עולה ש"הייתה פנייה לסנגוריה הציבורית אבל הם אומרים שם שהתחילו את החקירה בשעה 11:25 כי ראו דחיפות וכי הסנגוריה הציבורית לא ענתה לטלפונים. כאשר המציאות היא, כשהוא למעשה עבר את החקירה הראשונית וגם נשבר בה. המסמך שיש בפני בית המשפט שבו המשטרה כאילו מסבירה, שורה תחתונה לא נעשה ההליך הנכון והראוי מבחינה משפטית לפנות לסנגוריה הציבורית.

"הוא אומר שהוא מרגיש כמו האסיר איקס, בודד ולבד, כאשר זאת איננה המציאות", הוסיף סנגורו.

עוד בנושא:
'נטורי קרתא' על המרגל ממאה-שערים: "הלבישו עליו תיק" • "אנו גאים לבגוד"
מיהו המרגל משמואל הנביא? • השכנים מספרים
חצה את הקווים • איש נטורי קרתא מואשם בניסיון ריגול לאיראן

סנגורו ביקש שלא לפרסם את שמו של הנאשם ואמר: "הבאנו כאן שלושה עדים שיעידו בין היתר על מצבו הנפשי של המשיב. מאחר שמדובר בנטורי קרתא, אנשים שלא הולכים לרופאים אז יש שם טיפול פנימי. יש כאן מצב קיצוני וכדאי שילך להסתכלות. אם אכן יחליט בית המשפט בסופו של יום שהוא לא נורמאלי אז תהיה לי טענה אמתית לגבי הפרסום. עד שאין לי את זה, אני חושב שיש לתת לו את ההזדמנות לגבי האיסור. אני מבקש לעכב את הפרסום עד שנראה מה מצבו הנפשי. אם אדם הוא משוגע, יש הגנה בחוק על פרסום".

עו"ד עזרא-רחמני השיב על כך: "הוא היה חילוני בעברו ושירת בצבא. הוא טוען שהשתחרר בגין אי התאמה לאחר שהמליצו לו חבריו לפנות כדי לבקש זאת".

כאמור, הדיון בעניינו ובעניין פרסום שמו נדחה ע"י השופט יעקב צבן, ליום 7.8.13, בשעה 08:30.

הפגישה עם "האג'י באבא"

לפי כתב האישום, בינואר 2011 טס האברך מישראל לברלין. יומיים לאחר הגעתו, התייצב הנאשם בשגרירות האיראנית, פנה לפקיד בכניסה ואמר לו שהוא ישראלי שמעוניין לשוחח איתם. לבקשת הפקיד, הנאשם מסר לו את דרכונו כשבאותה עת לבש חולצה לבנה, מכנסיים שחורים, ציצית וחבש כיפה.

הפקיד הנחה את הנאשם להיכנס לשגרירות, שם פגש החשוד שלושה אנשים שזהותם אינה ידועה, אשר אחד מהם הציג עצמו בשם "האג'י באבא". הנאשם סיפר לאיראנים כי הוא אזרח ותושב ישראל, המשתייך לעדת "נטורי קרתא", והסביר להם את עיקרי אמונתו השוללת קיומה של מדינת ישראל ושאיפתו להחלפת השלטון הקיים בשלטון של "גויים". הנאשם הציע לאיראנים לאסוף עבורם מודיעיןם.

במהלך השיחה שאל הנאשם את האיראנים כיצד יתכן שהם לא מצליחים לשמור על אנשיהם בתוך איראן מפני התנקשויות מצד ישראל. בתגובה, שאל אחד מן האיראנים את הנאשם האם הוא לא מתבייש ללעוג להם בעוד הוא מעוניין במקלט מדיני. הנאשם השיב כי הוא אינו מעוניין במקלט מדיני, וכי הוא אף מוכן לרצוח ציוני.

בתום הפגישה, האיראנים מסרו לנאשם שעליהם לערוך בירור מול גורמים נוספים בדרגים גבוהים יותר. "האג'י באבא" מסר לנאשם פתק שעליו רשומה כתובת דואר אלקטרוני וסיסמא והנחה אותו להיכנס לתיבת הדוא"ל, שם תמתין לו הודעה מטעם האיראנים. בנוסף, הנחה את הנאשם שיעמוד איתם בקשר טלפוני באמצעות מספר הטלפון של השגרירות.

ב-20.1.11 שב הנאשם לישראל. לאחר חזרתו לארץ, בדק הנאשם את תיבת הדוא"ל מספר פעמים בבית קפה אינטרנט בירושלים. כמו כן, התקשר לשגרירות פעמיים מטלפונים ציבוריים. במקרה אחד, לא היה מענה בשגרירות. במקרה השני, הנאשם ביקש לשוחח עם "האג'י באבא", אך נמסר לו כי הוא איננו נמצא.
בית משפט נטורי קרתא מרגל דיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד