י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
איך להימנע מסנקציה פלילית

האם משקיעי הביטקוין על כוונת רשויות האכיפה

האם משקיעי הקריפטו נמצאים על כוונת רשויות האכיפה, והאם רשות המסים תפעיל "מלשינון" בינלאומי לאיתור משקיעי קריפטו? עורך הדין המתמחה בתחום עושה סדר

האם משקיעי הביטקוין על כוונת רשויות האכיפה
אילוסטרציה צילום: unsplash

פרסומים שונים, שמגיעים בצרורות מכיוון רשויות המס צריכים להטריד את משקיעי הקריפטו. הפרסומים מעלים תהיות באשר לכוונת רשויות האכיפה ויכולתן לפעול לאכיפת חובת הדיווח וגביית המס מציבור המשקיעים במטבעות דיגיטליים ובביטקוין.

לאורך השנים חקירת מפורסמים שהיו מעורבים לכאורה בפרשיות שחיתות והונאה זכו תמיד לתהודה רבה ולרעש גדול. אין פלא, כי פרסום המערב פרשיות אלו עם הונאת משקיעים בתחום המטבעות הדיגיטליים והביטקוין זוכה מיד לפרסום נרחב.

לאחרונה נשמעים קולות בדבר חקירות שהתנהלו לאחרונה, שעשויות להבשיל לכתבי אישום בקרוב כנגד משקיעי שאינם מעורבים בפרשיות כלשהן, ואשר האישום כנגדם כולל אי דיווח על החזקה ועל רווחים ממסחר בביטקוין ומטבעות דיגיטליים, מעלה תהיות באשר להרחבת פעולות האכיפה בתחום.

לכך צריך להוסיף את הפעולות של רשות המסים על סמך מידע שהתקבל בידה בעקבות הפעלת תקן CRS (Common Reporting Standard), והנה לנו הצטברות פרסומים המעלה תהיות באשר לתחילתן של פעילות אכיפה המתבצעות מתחת לפני השטח.

סביר להניח, שמרבית המשקיעים במטבעות דיגיטליים מעולם לא שמעו על דבר קיומו של תקן CRS. מדובר במנגנון אשר נועד להעברת מידע בין מדינות, המחייב מוסדות פיננסיים לאסוף מידע בקשר כספים של תושבים זרים לצורך העברות למדינות התושבות הרלבנטיות, למטרות אכיפת מס.

עורך הדין גיא סרוסי | צילום: אילן אסייג.

ככל הידוע לנו, עד היום נעשה שימוש בנוהל CRS להעברת מידע בנקאי בלבד, כלומר מידע על חשבונות בנק של תושבים זרים למדינות האם שלהם. זהו גם המידע שהתפרסם לאחרונה בדבר חקירתם של 20 תושבי ישראל שהחזיקו מעל 85 מיליון שקלים בחשבונות זרים.

אך חשוב לשים לב לכך, שנוהל CRS עשוי להיות מופעל גם בנוגע למשקיעים במטבעות דיגיטליים וביטקוין!

מרבית פעולות המסחר במטבעות דיגיטליים וביטקוין, מתבצעת כיום בפלטפורמות מסחר מסודרות, בורסות הפועלות בתחומי מדינות שונות. בורסות אלו עשויות להיחשב כמוסד פיננסי לעניין תקן CRS, ועל כן עשויות להיות מחויבות – גם בדיעבד – במסירת מידע מכוח תקן CRS.

כלומר שכל פעולה דוגמת רכישת ביטקוין, או המרת ביטקוין באת'ריום, USDT, סולנה וכל מטבע אחר, עשויה להיות כפופה לחובת הדיווח של אותה הבורסה.

מספר המדינות החתומות על ה-CRS הולך וגדל, וכולל בתוכו לא מעט מדינות שנחשבו באופן מסורתי למקלטי מס. כך לדוגמה ניתן להזכיר את איי הבתולה, איי קיימן, ליכטנשטיין, מלטה, ועשרות מדינות נוספות.

האם רשויות האכיפה יעשו שימוש בכלים העומדים לרשותן לצורך איתור משקיעים במטבעות דיגיטליים וביטקוין? סביר להניח שהתשובה לכך חיובית.

האם אנחנו קרובים למהלך אכיפה רחב בתחום? לא ברור אבל בהחלט כדאי לעקוב.

מה ניתן לעשות? כשאנחנו מדברים על סוגיות מיסוי - תמיד כדאי להקדים תרופה למכה. כדי לבחון את חשיפת המס שלכם, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע ולפעול על פי המגבלות הרגולטוריות, וכך להימנע מסנקציה פלילית.

(הכותב הוא עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) וועדת קריפטו ומטבעות דיגיטליים במחוז מרכז בלשכת עורכי הדין)
מטבעות קריפטו מטבעות דיגיטליים ביטקוין מבצע אכיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד