כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הקיצוץ בתקציב פגע בפרויקט מתנדבים בתנועה

ב-23 ערים מקרית שמונה ועד רהט אין ניידת•הפרויקט שהתהדר בכ-105 ניידות ובקרוב לעשרת אלפים מתנדבים, סובל מבעית תקציב קשה, שמשאירה 2,700 מתנדבים בבית

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

פרויקט "מתנדבים בתנועה" של עמותת "אור ירוק", בשיתוף משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ספג בחודשים האחרונים מכה חזקה, כאשר איבד 45 ניידות כתוצאה מבלאי כלי הרכב.
הפרויקט שהתחיל כמיזם ניסיוני במחוז תל אביב, בשנת 2000, נחל הצלחה גדולה והתפשט במהרה לכל רחבי הארץ, מקריית שמונה שבצפון ועד אילת שבדרום. בשיאו של הפרויקט היו 105 ניידות, אשר הוקצו למתנדבים וביצעו פעילות אכיפה בישובים רבים ברחבי הארץ.
כיום נמצאות רק 60 ניידות בשירות המתנדבים והמספר הולך ויורד. מדובר בניידות ישנות בעלות קילומטראז' גבוה, שסובלות מבעיות תקינות ואחזקה ומחוסר תקציב, לא הוחלפו בחדשות.
כתוצאה מירידתם של 45 ניידות, ב-23 ערים בכל רחבי הארץ אין כרגע פעילות מתנדבים בנושא תנועה.

במחוז חוף ירדו תשע ניידות, במחוז צפון ירדו עשר ניידות, במחוז תל אביב ירדו 13 ניידות, במחוז דרום ירדו ארבע ניידות, במחוז מרכז ירדו שמונה ניידות במחוז ירושלים ירדה ניידת אחת.
הערים שבהן הייתה ניידת מתנדבים וכרגע אין אף ניידת אחת – ראש פינה (ירדן), צפת, עכו, טירת הכרמל, נצרת, נצרת עלית, עפולה (שתי ניידות), קרית שמונה, משגב, מגדל העמק, בני ברק, עיירות, דימונה, לוד, נס ציונה, רהט, יקנעם, יבנה, טבריה, חדרה, מסובים, גבעתיים וחיפה.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעשר השנים האחרונות (2013-2012) נפגעו כ-3,900 בני אדם בשנה בממוצע בערים אלו, וכ- 30 בני אדם אף נהרגו. בנוסף, נכון ליום 28.7.13, ישנה עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בערים: עד כה בשנת 2013 נהרגו 74 בני אדם בתחום העירוני ואילו בתקופה המקבילה בשנת 2012 נהרגו 70 בני אדם בערים – 6% יותר.

במצב שנוצר כ-2,700 מתנדבים לא יכולים להמשיך לפעול בתוך הערים והקהילות שבהם הם גרים וחיים.
מתנדבי התנועה פועלים בשיתוף לשוטרים המקומיים. המתנדבים פועלים בצוותים של שניים במשמרת ומבצעים פעילות אכיפה, ביום וגם בלילה.
פעילות המתנדבים מכוונת לאכיפת משטרה, על פי הדרישות והיעדים של אגף התנועה. הדגש הוא על עבירות המגודרות כעבירות איכות, הכוללות עבירות כגון: עקיפה על קו לבן, חציית צומת במופע אור אדום, אי מתן זכות קדימה, אי ציות לתמרור עצור ובדיקות אלכוהול.
משטרת ישראל רואה במתנדבים ככוח עזר משמעותי ואיכותי לביצוע המטלות, היעדים והאתגרים העומדים בפניה.
התמדתם ומסירותם של המתנדבים ראויה לציון ולשבח. רובם מתנדבים במשך שנים ותורמים לקהילה שבה הם חיים.
לאחרונה החלו במשטרת ישראל וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לפעול למען רכישתן של מספר ניידות חדשות, וזאת כדי לנסות ולעצור את הידרדרות הפרויקט.

עמותת אור ירוק: "פרויקט 'מתנדבים בתנועה', הוא פרויקט בעל חשיבות עליונה. התוצאות המרשימות מלמדות על חשיבות מערך המתנדבים במסגרת האכיפה המשטרתית. על משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לפעול בנחישות כדי להציל את הפרויקט. בימים של קיצוצים תקציביים, עזרה ברוכה של אלפי מתנדבים, תסייע למשטרת ישראל להתמודד עם האתגרים העומדים בפניה, בכבישי הערים".

אור ירוק מתנדבים אכיפה בטיחות בדרכים ניידות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד