י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פרסום ראשון: 'תולדות אהרן' הכריזה מלחמה על הקנאים

בעלון השבועי 'דברות הקודש' של החסידות הובאה סדרת מעשיות שהמסר העולה מהן הוא התנגדות לקנאות • הקנאים לא נשארו חייבים והפיצו פשקווילים נגד החסידות

האדמו"ר מתולדות אהרן. צילום: ויסברג
האדמו"ר מתולדות אהרן. צילום: ויסברג

הקנאים נגד 'תולדות אהרון': בעלון השבועי 'דברות הקודש' היוצא לאור מטעם החסידות, הוקדש השבוע - לקראת יום ההילולא של האדמו"ר בעל ה'דברי יואל' זצ"ל מסאטמר - עמוד ובו סיפורים שעסקו בהתנגדות לקנאים.

הקנאים לא נשארו חייבים, והם פיזרו פשקווילים נגד 'תולדות אהרון' בכל רחבי השכונות בירושלים.

קבלו למשל את אחד הסיפורים שהובאו בעלון: "פעם בזמן הקיץ, עברתי (ר' מרדכי שטיין מפאלטישאן) בחדר האוכל בעת שהבחורים אכלו שם, ושמעתי איך שהבחורים מזמרים זמר עם המילים 'ציוניסטן מזרחיסטן אגודיסטן צו פארניכטן' (להשמיד. י.ק.), ולא היה ניחא לי מזה. בקשתי מאת הגה"צ ר' נתן יוסף מייזלעס זצ"ל שישאל ממרן על זה ואכן הוא נכנס למרן וסיפר את מה ששמע מהבחורים.

"כששמע מרן זה, ענה ואמר: 'מה? בוודאי שאסור לומר כך! מאיפה הם לקחו זאת לקלל? האם שמעו ממני פעם איזו קללה? והמשיך ואמר: אנו אומרים בכל יום 'וכל המינים כרגע יאבדו', השם יתברך יודע מי הם המינים, אבל האם עלינו לקלל".

בתגובה לכך, פרסמו הקנאים פשקווילים במאה שערים ובגאולה נגד החסידות, בהם נכתב: "תורת רביה"ק זיע"א אינה תורה לחצאין". בהמשך כתבו: "כל בר בי רב יודע שמרן הגה"ק מסאטמאר זיע"א, נלחם כל ימיו בטומאת הציונות וממש מסר נפשו על כך. לא נח ולא שקט, הרעיש עולמות והבעיר את הלבבות להתרחק הרחק כמטחוי קשת מהם ומהמונם. גם ידועים ביטויים חריפים מאד שהתבטא לא אחת על אלו שהתחברו אליהם. מסיבה פשוטה ומובנת, ישנם המעוניינים להפוך את דמותו של רביה"ק לדמות 'מתונה' יותר. אמנם נלחם בציונות, אבל... כאשר באמתחתם כמה וכמה סיפורי מעשיות כ'הוכחה חותכת'".

בהמשך עובר הפשקוויל להתקפה ישירה נגד 'תולדות אהרון': "והנה, בעש"ק פר' ראה, יומא דהילולא של מרן זיע"א, לא מצאו בגליון 'דברות קודש' מה להנחיל לדור הצעיר מתורתו של רבינו, כי אם כמה סיפורי מעשיות, שמטרתם שקופה 'לרסן' את אלו שאש קודש יוקדת בקרבם ואינם מסכימים עם השינויים המהותיים המתחוללים באותה קהילה בשנים האחרונות, כאשר ההנהגה רודפת עד חרמה את אלו שעדיין לא השכילו לנטוש את הדרך אותה הנחילו להם רבותיהם זיע"א, ואשר בדרך זו צעדו בגאון עד להנהגה החדשה. וביודעם שכל שקר שאין בתחילתו אמת, אינו מתקבל, דאגו להביא בתחילה סיפור על קנאותו של רביה"ק זיע"א, ומיד לאחר מכן כמה סיפורים כיצד לא הייתה דעתו ניחא מאלו שעושים מעשים פרעות מדעת עצמם וכשזה נוגד דרך התורה".
תולדות אהרון קנאים מאבק פשקווילים דברות קודש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד