י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

על הקשר בין שומן לסוכרת • וכיצד משפיעים ניתוחי הרזיה?

עודף שומן מקושר באופן ישיר למחלת הסוכרת, מגורמי המוות הכבדים בישראל • מחקרים הוכיחו: ניתוחי הרזיה מסייעים לריפוי ולהיעלמות הסוכרת • טור רפואי

בדיקת סוכר. צילום ארכיון
בדיקת סוכר. צילום ארכיון



ד"ר אסנת רזיאל, כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מבית אסיא מדיקל, מסבירה על משמעותה של עליה במשקל כגורם סיכון להתפתחות סוכרת.

תזונה לקויה והמנעות מאימון גופני קבוע סוללים מסלול בטוח להשמנה ומביאים להתפתחות סוכרת ומחלת לב. עליה במשקל הינה גורם הסיכון המוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2. קרוב ל-90% מהסוכרתיים מסוג 2 הינם בעודף משקל. הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 עולה פי 50 בחולים הסובלים מהשמנה חולנית.

סגנון החיים שלנו כולל צריכת מזון מהיר, מאכלים מעובדים ומשקאות ממותקים מחד והימנעות מפעילות גופנית מספקת מאידך. לפיכך עולים מימדי ההשמנה באוכלוסיה.

15.7% מהנשים ו-13.9% מהגברים בישראל סובלים מהשמנת יתר עם ערכי BMI מעל 30 וכ 200,000 ישראלים סובלים מהשמנת יתר חולנית (BMI מעל 35).

ככל שאנו עולים במשקל, אנו ממלאים את מצבורי השומן בגופינו. התוצאה היא שיש צורך ביותר ויותר אינסולין בכדי להעביר את הגלוקוז ממחזור הדם למאגרי השומן. השמנה כרונית מביאה בסופו של דבר לעמידות לאינסולין והשלב הבא הוא התפתחות סוכרת.

אחד מכל ארבעה מבוגרים בני 65 ומעלה בישראל חולה בסוכרת. בשנת 2007 היתה הסוכרת סיבת המוות הרביעית בשכיחותה בישראל, אחרי סרטן, מחלות לב ומחלות כלי דם במוח. אולם יש לקחת בחשבון שחלק ניכר ממחלות הלב וכלי הדם נגרמות בגלל סוכרת, כך שהמחלה אחראית למעשה לנתח גדול בהרבה מהתמותה.

אם יימשך קצב התחלואה הנוכחית במחלה צפוי מספר החולים בישראל להגיע תוך 20 שנה ל 850,000 עד מיליון בני אדם.

הטיפול בהשמנה ובסוכרת מחייב ירידה במשקל

בכדי למנוע סוכרת ומחלות אחרות הקשורות להשמנה, יש צורך בשינוי באורח החיים וירידה במשקל. החסך הקלורי יכול להיות מושג על ידי הגבלת צריכה קלורית בלבד, או על ידי הכנסת פחות קלוריות לגוף באמצעות דיאטה ושריפת יותר קלוריות על ידי ספורט.

השילוב של דיאטה וספורט עדיף בטווח הארוך של שמירה על המשקל, ולמעשה הפחתה קבועה במשקל לאורך זמן קשה עד בלתי אפשרית אם לא מעלים את מינון האימון הגופני.

מחקרים מראים כי הפחתה של 5% לפחות ממשקל הגוף וביצוע פעילות גופנית של 30 דקות ביום או 150 דקות בשבוע מספיקים כדי לעכב את התפתחות מחלת הסוכרת. הפעילות האירובית המומלצת הינה הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה, ריקוד או משחקי כדור. במקביל יש לעבוד על חיזוק השרירים על ידי תרגילי התעמלות או עבודה עם משקולות. על פי נתוני משרד הבריאות, רק שליש מהישראלים מבצעים פעילות גופנית סדירה.

ניתוחים בריאטריים מביאים גם לירידה במשקל וגם לריפוי סוכרת

שני מחקרים חדשים בלתי תלויים שפורסמו בחודש מרץ 2012 בעיתון היוקרתי The New England Journal of Medicine מתארים מחקרים השוואתיים המתייחסים לירידה בסמנים של סוכרת אצל חולים שעברו ניתוח בריאטרי לעומת כאלה שקבלו רק טיפול תרופתי בסוכרת.

שני המאמרים מראים שלגבי אנשים עם השמנת יתר הסובלים מסוכרת מטיפוס 2, הניתוח הבריאטרי הביא לשיפור משמעותי במדדים של הסוכרת עוד לפני הירידה המשמעותית במשקל.

מחקר אחד נערך בקבוצתו של ד"ר שאואר, מנהל המכון הבריאטרי והמטבולי בבית החולים קליוולנד קליניק בארה"ב ומנה 150 חולים עם ערכי BMI בין 27 ל-43. המטופלים חולקו אקראית לשתי קבוצות: קבוצה שעברה ניתוח בריאטרי, וקבוצה שקבלה טיפול תרופתי לסוכרת כולל הזרקת אינסולין.

לאחר מעקב של שנה נמצא שבכ-40% מן החולים שעברו ניתוח בריאטרי (42% מהחולים שעברו ניתוח מעקף קיבה ו-37% מהחולים שעברו ניתוח שרוול) נמצאו סימנים קליניים לנסיגת מחלת הסוכרת.

לעומתם, רק 12% מהחולים שעברו טיפול תרופתי הראו שיפור בסימני הסוכרת. ד"ר שאואר מדווח כי חלק מהמטופלים שעברו ניתוח בריאטרי חוו שיפור כה מהיר בסימני הסוכרת עד כי יכלו להפסיק להשתמש בתרופות נגד הסוכרת עוד לפני שחרורם מהאישפוז שלאחר הניתוח.

החולים המנותחים נזקקו למינונים נמוכים יותר גם של תרופות אחרות – למשל תרופות המשפיעות על מטבוליזם השומנים שבגופם. לעומתם – המטופלים שלא עברו ניתוח נזקקו למינונים מוגברים של התרופות.

באופן לא מפתיע, המטופלים שעברו ניתוח ירדו במשקל באופן משמעותי יותר (25-30 ק"ג) לעומת קבוצת המטופלים שעברה טיפול תרופתי משולב דיאטה (6 ק"ג).

המחקר השני נערך בקבוצתו של ד"ר רובינו מהאוניברסיטה הקתולית ברומא, איטליה, בשיתוף עם אוניברסיטת קורנל בניו-יורק ומנה 60 חולים עם ערכי BMI גדולים מ-35.

כל המטופלים סבלו מסוכרת בלתי מאוזנת במשך 5 שנים לפחות לפני הצטרפותם לניסוי. החולים חולקו אקראית ל-2 קבוצות כשמחציתם עברו ניתוח בריאטרי.

לאחר מעקב של שנתיים נמצא ש-85% מהחולים שעברו ניתוח הראו סימנים להעלמות הסוכרת לעומת 0% בקבוצה שלא עברה ניתוח. עובדה מענינת שנמצאה היא שבקבוצת המנותחים לא נמצא קשר בין המשקל הראשוני או מידת הירידה במשקל ורמת השיפור בסוכרת, עובדה שמעידה שהשיפור בסוכרת הוא קרוב לוודאי תוצאה של הניתוח ולא של הירידה במשקל.

הירידה הממוצעת במשקל בקבוצת המנותחים היתה 33% לעומת 4% בלבד אצל המטופלים תרופתית. רמת הכולסטרול הפכה תקינה אצל 27% מהחולים בקבוצת הטיפול התרופתי לעומת 100% מהחולים המנותחים.

חשוב מאד להביא לידיעת חולי הסוכרת בארץ על תרומתם של ניתוחי ההרזיה לשיפור במצבם הבריאותי ובאיכות החיים שלהם עד כדי ריפוי מחלת הסוכרת.
ברזיה סוכרת משקל שומן גוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד