כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"נכשלנו במטרה השנייה"

דיון בכנסת על קריסת מתווה מירון; המסקנות

הבוקר נערך בכנס דיון מקיף ובו הושמעו המסקנות מהתחקיר שבוצע בעקבות קריסת מתווה מירון בהילולת רשב"י השנה. כהנא הבהיר בתחילה: "אין טעם לחפש אחראיים כי יש אחראי אחד – מתן כהנא". הפרויקטור צביקי טסלר הודה ששגה כשסירב להעניק מתחמים לחסידויות השונות

דיון בכנסת על קריסת מתווה מירון; המסקנות
טסלר וכהנא בדיון על מירון צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בכנסת נערך הבוקר (שני) דיון על מסקנות מחדל הילולת מירון. הנוכחים דנו בקריסת המתווה והזעם הציבורי שגרר למהומות שהרסו את הילולת הרשב"י. בדיון הוטחו האשמות הדדיות בין המשטרה למשרד לשירותי דת ומי שניהל את האירוע הפרויקטור צביקי טסלר והוצגו הלקחים המרכזיים מהאירוע שהסתיים כאמור בכישלון מוחץ.

את הדיון פתח סגן השר מתן כהנא באמירה מפתיעה: "אין טעם לחפש אחראיים כי יש אחראי אחד – מתן כהנא". כהנא הוסיף כי כעת צריך לוודא שבאירוע הבא בשנה הבאה לא יהיו כשלים: "עמדנו במטרה שלא יהיו פצועים או הרוגים, אבל נכשלנו במטרה השנייה שהעמדנו לעצמינו, שתהיה הילולא שמחה וחלקה".

"הכנו מסמך עם כ-100 הערות, שרובן המוחלט מופנות אלינו פנימה, שאנחנו כאחראיים יכולנו לעשות יותר טוב. הקריסה הייתה בעיקר בגלל שלא הצלחנו לרכז אנשים בכמות סבירה מסביב לציון, אני מודה שאין לנו בינתיים פתרון. מירון תשפ"ג מתחיל מבחינתנו עכשיו, מקווה שתוך שבוע וחצי נתניע מהלכים נוספים במירון", הוסיף כהנא

צביקי טסלר, ששימש כפרויקטור ובינתיים כבר סיים את תפקידו, הודה שטעה כשסירב להעניק מתחמים לחסידויות, מתחמים לאירועי טישים והדלקות קטנות, מה שהביא את כולם להתרכז במעלה ההר במתחם הציון.

טסלר הציג ארבעה הפקות לקחים מרכזיים:

1. זרימת האירוע: העומס במרכז המיון והפסקת המוזיקה מנעו מהאנשים להיכנס למירון. בשנה הבאה אסור לעצור את התנועה למירון.

2. השירות לציבור: החניונים לא היו מאובזרים לציבור עם שמשיות, מים ושירותים. "זה בהישג יד לטפל בזה עד השנה הבאה", אמר טסלר.

3. פריצת הציון: לדברי טסלר הפריצה שהתרחשה במטרה מכוונת של קומץ אנשים, גרמה לכך ששליש מהציבור שרצה להגיע למירון לא יכול היה להגיע בגלל הפריצה לציון. הדבר הזה הוא מורכב וזה בהחלט הבעיה המרכזית.

4. נקודה נוספת לפי טסלר היא מתן אישור להדלקת מדורות במקומות נוספים בהר, דבר שיוריד את הלחץ מאזור הציון.

הח"כים החרדים בדיון על מירון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ממ"ז צפון ניצב שמעון לביא, הציג בדיון את ההתפרעויות שחיבלו באירוע, אך לא חסך בהאשמות כלפי הממונים: "בדיאלוג בין החסידויות לבין המארגנים, הייתה הבנה שנאפשר קיום טישים למספר חסידויות בגב ההר. אנחנו עודדנו את זה, אבל מסיבות שונות זה לא קרה והחסידויות היו מתוסכלות. זה בהחלט גרם להתססת האירוע, מתוך 24 חסידויות שמדליקות כל שנה – רק אחת הדליקה", אמר.

ניצב לביא הציג את הפקת הלקחים של המשטרה, במרכזם אמר "טעינו, בין היתר, עם הצבת סדרנים ממזרח ירושלים במקום סדרנים חרדים. התכנון המקורי שלנו היה להציב סדרנים מקדימה ושלא יראו שוטרים, תוך כדי הבנו שזה בלתי אפשרי". על מתחם הציון הוא אמר, כי "שביל הנחש הייתה טעות קריטית. אנשים הגיעו ממרחקים ולבסוף הם לא יכלו לגעת בקבר. זה לא יכול להיות".

חבר הכנסת יצחק פינדרוס, שיזם את הדיון, אמר: "קראתי לפני ההילולא לתת צ'אנס למדינה לנהל את האירוע, כי נכוונו ברותחין. המדינה קיבלה קרדיט, אבל בפועל נכשלה בניהול האירוע". על הסדרנים האלימים אמר: "מסקנות ועדת החקירה קבעו שיוצבו במירון סדרנים מהציבור החרדי שיעברו הכשרה מתאימה, מי אחראי לכך שבפועל הגיעו סדרנים ממזרח ירושלים ללא הכשרה והיכרות עם הציבור החרדי".

חבר הכנסת יואב בן צור אמר בדיון: "בהילולא אחרונה נוכחתי במקום וראיתי מקרוב את הכשלים הרבים. אני מדבר מתוך כאב בכדי שכשלים כאלה לא ישנו בעתיד". הוא תהה: "למה עשרות אלפי אנשים היו נצורים בחניונים בתנאים קשים בזמן שההר היה ריק? למה היו צריך מחסומים בציון אם הציון היה ריק? למה כיבו את המוזיקה בהר ומנעו מעם ישראל לשמוח?".

"אין איש ציבור שיושב בחדר שאין לו טראומה מהאסון הכבד שפקד אותנו, אבל עדיין היה דרך להתנהל בצורה יותר מחושבת ומאוזנת, אני קורא לכלל המשרדים הממונים, הר מירון הוא לא חצר האחורית של מדינת ישראל, חייבים לטפל בהר ובאופן קיום הילולא בצורה מסודרת כמו שמטפלים בשאר אירועים גדולים", ציין בן צור

חבר הכנסת אורי מקלב אמר בדיון "היה כשל הבנתי של האירוע, זה לא עוד אירוע, זה לא דרכי הגישה והאנשים, אלא אירוע שונה בחלק התרבותי והערכי - תפילה מצד אחד ושמחה מצד אחד. לא היה כל הבנה ולא היה תכנון ולא ביצוע. צריך לזכור כי באירוע הזה רוב האנשים שרצו להגיע לא יכלו להגיע ורוב מי שהגיע סבלו סבל רב.

"הקפות שניות במושב זקנים היו נראה יותר חי ממה שהיה שם. אמרתי לכם בליל האירוע, תסגרו את מתחם הקבר ושחררו את האנשים. כאשר אין הדלקות כולם הולכים לקבר. מה עשיתם כדי שלא יהיה לחץ? לא עשיתם כלום", ציין מקלב שתקף "פשוט לא היה לכם סייעתא דשמיא".

אסון מירון תשפ"א מתן כהנא צבי טסלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד