י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מדינה בקטסטרופה

בלי דלק ומזומנים: חיילים מכים אזרחים נואשים

שר האנרגיה של סרי לנקה אומר כי נותר דלק ליום אחד בלבד. המדינה נטולת מזומנים ומאריכה את סגירת בתי הספר. בשבוע שעבר הודיעה סרי לנקה על הפסקת מכירת הדלק למעט שירותים חיוניים בדלק, ובסולר למקרי חירום. המפגינים חסמו כבישים ראשיים כדי לדרוש דלק וסולר, באזורים מסוימים אנשים נלחמים על מלאי מוגבל

בלי דלק ומזומנים: חיילים מכים אזרחים נואשים
רגע הבעיטה של הקצין באזרח צילום: צילום מסך

לסרי לנקה נותר דלק לפחות מיממה, כך אמר שר האנרגיה. התחבורה הציבורית נעצרה ככל שהמשבר הכלכלי במדינה מעמיק. שר האנרגיה קנצ'אנה ויז'סקרה, אמר כי עתודות הדלק היו מעט מתחת לצריכה של יום אחד, כאשר תורים מתפתלים בעיר המרכזית קולומבו לאורך קילומטרים.

בתיעוד ברשתות החברתיות בסרי לנקה נראה קצין צבא בועט באדם בתחנת דלק, לא ברור מה הסיבה. אך כלי תקשורת מקומיים מדווחים כי הצבא מנסה להשליט סדר בתחנות הדלק.

המדינה נטולת מזומנים האריכה אמש (ראשון) את סגירת בתי הספר מכיוון שאין מספיק דלק למורים ולהורים כדי להביא ילדים לכיתות, כאשר רוב תחנות השאיבה היו ללא דלק במשך ימים. ראש ממשלת סרי לנקה, רניל וויקרמסינגה, אמר לאל ג'זירה כי המחסור בדלק יימשך עד ה-22 ביולי, אז צפוי משלוח הנפט הבא. לדבריו, הושגה עסקת גז שתבטיח אספקה ​​בארבעת החודשים הבאים.

"המחסור בדלק הוא מכשול גדול לכלכלה וגרם לקשיים רבים לאנשים, המחסור בדולרים גרם למצב הזה. אנחנו נוקטים מאז בצעדים במיוחד כדי להשיג גז שיהיה זמין בימים הקרובים, וגם סולר ונפט", אמר. "הבעיה הייתה בנזין, וזה ייקח קצת זמן. אנו מקווים לקבל משלוח דלק עד 22 ביולי, אבל ביקשתי מהשר לנסות להשיג את המשלוח מוקדם יותר".

השר ציין כי הבעיה העיקרית היא המחסור בדולרים, ופנה לכשני מיליון תושבי סרי לנקה העובדים בחו"ל לשלוח את רווחי המט"ח שלהם הביתה דרך בנקים במקום ערוצים לא פורמליים. לדבריו, העברות הכספים של העובדים, שעמדו בדרך כלל על 600 מיליון דולר לחודש, ירדו ל-318 מיליון דולר ביוני. "למצוא כסף זה אתגר. זה אתגר עצום", אמר.

בשבוע שעבר הודיעה סרי לנקה על הפסקת שבועיים של כל מכירת הדלק למעט שירותים חיוניים לחיסכון בדלק ובסולר למקרי חירום. כלי תקשורת מקומיים דיווחו על עימותים מחוץ לתחנות הדלק. בשבוע שעבר פתחו כוחות באש כדי לפזר המון שהפגין נגד הצבא שקפץ בתור.

ההתמוטטות הכלכלית עוררה משבר פוליטי עם הפגנות נרחבות נגד הממשלה שפרצו ברחבי המדינה. המפגינים חסמו כבישים ראשיים כדי לדרוש דלק וסולר, ותחנות טלוויזיה שידרו אנשים באזורים מסוימים נלחמים על מלאי מוגבל.

בעיר קולומבו, מפגינים חוסמים את הכניסה ללשכת הנשיא כבר יותר מחודשיים כדי לדרוש את התפטרותו של הנשיא גוטבאיה רג'פקסה. הם מאשימים אותו ואת משפחתו החזקה, כולל כמה אחים המכהנים בתפקידים ממשלתיים בכירים, בכך שהכניסו את המדינה למשבר באמצעות שחיתות ושלטון כושל.

22 מיליון תושביה מתמודדים מדי יום עם קשיים, המדינה גם עם אינפלציה גבוהה, והפסקות חשמל ממושכות מאז סוף השנה שעברה. כל המוסדות ובתי הספר הממשלתיים שאינם חיוניים קיבלו הוראה לסגור עד 10 ביולי כדי לצמצם את הנסיעה לעבודה ולחסוך באנרגיה.

סרי לנקה דלק מזומנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד