י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
עולם במיתון

חשש באירופה: רוסיה עלולה לקצץ באספקת הגז

מחירי האנרגיה כבר זינקו במחצית השנייה של 2021 אבל הפלישה של רוסיה לאוקראינה החריפה את זה. אירופה עדיין סומכת במידה רבה על רוסיה עבור אספקת האנרגיה שלה, ולדימיר פוטין הגיב לסנקציות על ידי האטת אספקת הגז

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

אירופה עומדת בפני סיכון גובר למיתון בגלל עליית מחירי הנפט והגז על רקע החשש שרוסיה עלולה לעצור לחלוטין את האספקה, כך חוששים כלכלנים. כלכלת אירופה תיפגע ממגוון גורמים, כולל ירידה בביקוש בארה"ב שוק הייצוא הגדול ביותר שלה, המשך ההתייקרות בגלל הפלישה של רוסיה לאוקראינה והעליות הקשורות במחירי המזון והאנרגיה, כך על פי 'נומורה', בנק השקעות יפני עם פעילות משמעותית בלונדון.

כלכלני בנק 'נומורה' פרסמו כי הם צופים שהכלכלה האירופית תתחיל להתכווץ במהלך המחצית השנייה של 2022 וכי המיתון יימשך עד קיץ 2023, עם ירידה כוללת של 1.7% מהתמ"ג. מחירי האנרגיה כבר זינקו במחצית השנייה של 2021 כאשר כלכלות מובילות הסירו את הסגרים של מגיפת הקורונה, אך הפלישה של רוסיה לאוקראינה הוסיפה שכבת קושי נוספת, שכן האיחוד האירופי, ארה"ב ובריטניה ביקשו לבודד את רוסיה מבחינה כלכלית.

אירופה עדיין סומכת במידה רבה על רוסיה עבור אספקת האנרגיה שלה, ולדימיר פוטין הגיב לסנקציות על ידי האטת אספקת הגז. רוסיה חתכה את אספקת הגז דרך צינור 'נורד סטרים' לגרמניה וצינור 'טורק סטרים' לבולגריה, וסגרה את האספקה ​​לפולין דרך צינור 'יאמאל'.

אירופה נאבקת ב"תנאים שהם מאוד גלובליים באופיים, עלייה במחירי האנרגיה והאינפלציה, עלייה בסיכונים גיאופוליטיים ואי ודאות, מה שגורם לנו להאמין שכלכלות אירופה יסבלו מאותו גורל מיתון כמו ארה"ב", כתב ג'ורג' באקלי, כלכלן 'נומורה'. האינפלציה בגוש האירו הגיעה ביוני לשיעור שנתי של 8.6%, הגבוה ביותר מאז הקמת הגוש ב-1999.

גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, פגיעה במיוחד בגלל שליטתה של רוסיה על צינור 'נורד סטרים', הצינור אמור להיסגר לתקופה של 10 ימים החל מה-11 ביולי לצורך תחזוקה שנתית מתוכננת. שר הכלכלה הגרמני, רוברט האבק, אמר לתקשורת הגרמנית בשבוע שעבר כי הממשלה חוששת שרוסיה תסרב לפתוח מחדש את הצינור, מהלך שעלול לגרום למחסור במהלך החורף.

מדינות אירופה התלויות בגז הרוסי דוהרות למצוא אספקה ​​חלופית. ממשלת גרמניה מקווה ששני מסופים צפים שיכולים לקבל גז טבעי נוזלי יפעלו בחורף הקרוב.

מלחמת אוקראינה רוסיה גז נפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד