ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
שיא של עשור

בנק ישראל העלה את הריבית ל-1.25% • המשמעויות

בפעם השלישית ברציפות, בנק ישראל מעלה ריבית בשיעור של 0.5% לרמה של 1.25%-שיא של עשור, מדובר בצעד שנועד לרסן את האינפלציה שמתקרבת ל-5% בקצב שנתי ואולי אף לצנן את שוק הדיור | ההשפעה המיידית, החזרי המשכנתא וההלוואות יצמחו במאות שקלים

בנק ישראל העלה את הריבית ל-1.25% • המשמעויות
בנק ישראל בסגול צילום: בנק ישראל

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל העלתה היום (שני) את הריבית ב-0.5% והיא תגיע לרמה של 1.25%. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2013 ובשיעור ההעלאה החד ביותר מאז 2011, כמו גם בהעלאה השלישית ברציפות מאז החל בנק ישראל בתהליך העלאות הריבית באפריל האחרון. בסך הכול העלה הבנק במצטבר את הריבית ב-1.15%.

חטיבת המחקר של הבנק הורידה את תחזית הצמיחה של כלכלת ישראל ב-0.5% ל-5%. גם התחזית לשנת 2023 ירדה בשיעור דומה לרמה של 3.5%. תחזית האינפלציה לסוף 2022 הועלתה ב-0.5% לרמה של 4.5%, ולפי התחזית החדשה האינפלציה בסוף 2023 תעמוד על 2.4%, נתון הגבוה ב-0.5% מהתחזית הקודמת. עם זאת הצפי לשיעור האבטלה לסוף השנה דווקא ירד לרמה של 3.3% לעומת 3.5% בתחזית הקודמת.

העלאת הריבית של הבנק תאמה את התחזיות המוקדמות של הכלכלנים. בנק ישראל נאלץ להעלות את הריבית בכדי להילחם באינפלציה שהגיעה כבר לרמה שנתית של 4.1%, ובשביל לבנות לעצמו את היכולת להוריד את הריבית במקרה של כניסה למיתון.

על פי הדיווח ב'כלכליסט', העלאת הריבית הנוכחית צפויה להשפיע על תשלומי המשכנתא באופן משמעותי: על כל 300 אלף שקל במסלול הפריים מדובר בתוספת של כ-75 שקלים לחודש (משכנתא של 25 שנה) בשל העלאת הריבית הזו, ובתוספת של למעלה מ-160 שקלים לחודש מאז החלו העלאות הריבית. מנגד, עליית המשכנתא עשויה להקטין את הביקושים לדירות, ולהביא לירידת המחירים המיוחלת בשוק הדיור.

העלאת הריבית עשויה להביא לעלייה באבטלה כך שנוח יותר להעלות ריבית שאשר האבטלה נמצאת בשפל. דבר נוסף שממנו חוששים בבנק ישראל קשור לנושא השכר. הנגיד אמיר ירון הביע הזהיר החודש מפני מנגנוני הצמדה לשכר שעלולים להביא לספירלת שכר, וזה רע מאד לאינפלציה, אך החשש כי הסכמי השכר החדשים שהיו אמורים להיחתם יכבידו על האינפלציה התפזר יחד עם הכנסת, לפחות לעת עתה. 

העלאת הריבית בנק ישראל אינפלציה גבוהה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד