י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לראשונה בעולם התורה הספרדי

ראשי הישיבות חתמו: המבחנים לישיבות הגדולות יחלו בי"ט תמוז

בכנס מיוחד במעמד גדולי ראשי הישיבות הספרדי נחתם מסמך המעגן את החלטת גדולי ישראל כי המבחנים לישיבות הגדולות יחלו רק לאחר י"ט בתמוז, וזאת כדי למנוע רפיון בסוף זמן קיץ. "וראו שטובת הכלל וטובת הפרט שלא להתחיל את המבחנים קודם הזמן שנקבע" נכתב במסמך עליו חתמו כלל ראשי הישיבות הגדולות והקטנות

ראשי הישיבות חתמו: המבחנים לישיבות הגדולות יחלו בי"ט תמוז
כינוס ראשי הישיבות הספרדים צילום: באדיבות המצלם

על משמר החינוך: לראשונה בעולם התורה הספרדי, ראשי הישיבות הגדולות התכנסו במיוחד כדי לחזק את נושא מועד הבחינות לישיבות בשנה זו, ולעגן במסמך חתום את החלטת גדולי הדור כי המבחנים לישיבות הגדולות לא יחלו לפני התאריך י"ט בתמוז.

כזכור, לאורך שנים רבות, נהוג היה לקיים את המבחנים של בני הישיבות הקטנות, לקראת עלייתם לישיבות הגדולות, רק בשלהי חודש תמוז, זאת על מנת למנוע מצב של 'רפיון' בלימוד ובסדרי הישיבה בסוף זמן קיץ. אלא שלפני כמה שנים החלה תופעה של מבחנים כבר מיד לאחר חג השבועות, דבר שהביא כאמור לרפיון בסדרי הישיבות ופגע ברציפות הלימוד של בני הישיבות, דבר שהיה בעל השפעה גם על הבחורים העולים לישיבות הגדולות, והביא לכך שחלקם נחלשו על לתחילת זמן אלול בשל פרק הזמן הארוך, וגם על שאר הבחורים בישיבה.

בעקבות כך התכנסו לפני כארבע שנים, העוסקים בדבר יחד עם ראשי הישיבות הקטנות, ועל פי הנחייתם והכוונתם של גדולי ומאורי הדור נקבע כי המבחנים והראיונות לישיבות הגדולות יתקיימו רק לאחר י"ט בתמוז. על מנת להשריש את הדבר נערכו בכל שנה כינוסים גדולים של כל ראשי הישיבות הקטנות, כאשר בכינוסים אלו הוסכם על דעת כולם שלא לאפשר את הקדמת המבחנים ולא לפרוץ גדר בנושא חשוב זה. ראשי הישיבות הקטנות אף חתמו על מכתב בנושא דבר שהביא לחיזוק גדול בהיכלי הישיבות, כאשר עד לסוף זמן קיץ מהדהד קול התורה ברמה ללא שום הפסקה כלל.

בשנה האחרונה חלה התרופפות מסוימת בנושא זה, דבר שהביא את גדולי ראשי הישיבות ובראשם הגאון רבי אברהם סלים ראש ישיבת מאור התורה, ליזום כינוס מיוחד של ראשי הישיבות הגדולות הספרדיות כדי לחתום על מסמך משותף בנושא, ולעגן זאת כחוק בל יעבור על מנת שחלילה לא יפרץ הגדר.

הגר"א סאלים ר"י מאור התורה בכינוס

בכינוס המיוחד שהתקיים בשבוע שעבר באולמי "באר אברהם" בגבעת שאול בירושלים, השתתפו גדולי ראשי הישיבות הספרדיות מכל רחבי הארץ שם נישאו דברים חוצבים על חיזוק וביצור קיום מועד הבחינות בסוף זמן קיץ.

במכתב ראשי הישיבות נכתב: "לאחר ובשנים עברו נתאספו ראשי הישיבות הקטנות והרבנים שליט"א וראו שטובת הכלל וטובת הפרט שלא להתחיל את המבחנים קודם הזמן שנקבע לאור הבעיות הרבות הנובעות מכך, ואנו ראשי הישיבות הגדולות מבינים את האחריות המוטלת עלינו לכן סוכם ע"י ראשי הישיבות שליט"א  שלא להתחיל את המבחנים לישיבות גדולות (כולל ראיונות) לפני י"ט תמוז תשפ"ב".

מפאת העובדה כי ההחלטה על קיום הכינוס התקבלה בתוך זמן קצר, לאור דחיפות הנושא, לכן ראשי ישיבות רבים שביקשו להשתתף בכינוס נבצר מהם ליטול חלק, אך הם הוסיפו את חתימתם ואישורם לנוסח המוסכם שהתקבל. על מכתב ראשי הישיבות הגדולות חתמו (השמות לפי סדר הא"ב): הגאון רבי שמואל אברן ר"י דעת אליהו קרית ספר, הגאון רבי עזרא בן שמעון מראשי ישיבת אור אליצור על דעת אביו הגאון רבי מסעוד בן שמעון ר"י אור אליצור, הגאון רבי משה הלוי ר"י תפארת הלוי (אלעד), הגאון רבי אי"ש ויזמן ר"י יסודות, הגאון רבי מאיר ועקנין ר"י אורחות מאיר, הגאון רבי דניאל זאדה ר"י תורת אברהם, הגאון רבי אשר חמוי ר"י אבני נזר, הגאון רבי שמואל טולידאנו מראשי ישיבת ברית יעקב, הגאון רבי אפרים כהן ר"י משכנות התורה, הגאון רבי חנוך כהן ר"י באר התלמוד, הגאון רבי ברוך צבי לב ר"י יסודות התורה תל אביב, הגאון רבי יששכר ליבוביץ' ר"י נחלת דן, הגאון רבי יוסף לסרי ר"י אש התלמוד, הגאון רבי שמעון מועלם ר"י אהל תורה, הגאון רבי נתן מרג'ן ר"י אוהל יוסף ירושלים, הגאון רבי יצחק סופר מראשי ישיבת רכסים על דעת אביו הגאון רבי אליהו ציון סופר ר"י רכסים, הגאון רבי אברהם סלים ר"י מאור התורה, הגאון רבי יוסף עבאדי ר"י אוהל יוסף קרית ספר, הגאון רבי יואל עדס מראשי ישיבת קול יעקב על דעת אביו הגאון רבי יהודה עדס ר"י קול יעקב, הגאון רבי יחזקאל פנחסי מראשי ישיבת ברכת אפרים על דעת אביו הגאון רבי בצלאל פנחסי ר"י ברכת אפרים, הגאון רבי יעקב שהרבני ר"י היכל צבי אוהל יוסף ב"ב.

יצוין, כי על המכתב זה חתמו לפני מספר שבועות כ-120 ראשי ישיבות קטנות ספרדיות מכל רחבי הארץ. יודגש, כי ישיבות גדולות חדשות הנפתחות עתה, הוחרגו מהסיכום ובאפשרותן לבחון תלמידים לפני י"ט תמוז. החרגה זו תקפה למשך 4 שנים מיום הקמת הישיבה.

בנוסף, הוקם פורום מיוחד לישיבות קטנות וישיבות גדולות, שייתן מענה לבעיות ואתגרים עתידיים בכל הנוגע לשינויים בהסכמות אלו, כגון ישיבות חדשות שנפתחו או ישיבות שאינן מקפידות על ההסכם. הפורום ידאג לעמוד על המשמר ולעשות הכל שהמהלך החינוכי הראשון במעלה יישמר.

ראשי הישיבות בכינוס

 

 

 

 

ראשי הישיבות רישום ישיבות עולם התורה הספרדי בחינות לישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד