י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תועדו גונבות אוכל

הציפור שהגיעה בשביל נוי הביאה איתה כאוס

המיינה נחשבת לציפור עם פוטנציאל פלישה גבוה, וכיום היא הציפור הרביעית במספר הפרטים בארץ ממין שלא היה קיים בארץ למין ששולט בארץ בפחות מארבעים שנה הכיצד?. מעיזה לצאת לקרב גם עם ציפורים גדולות ממנה, מיינות תועדו גונבות אוכל לבז אדום

הציפור שהגיעה בשביל נוי הביאה איתה כאוס
ציפור המיינה צילום: אריק סליי

סיפורה של המיינה ההודית בישראל. הסיפור של הטבע הישראלי היה אמור להיות מסופר מבלי להזכיר את המיינה ההודית, זרזיר שמקורו באיזורים הטרופיים של אסיה, הרחק מהמזרח התיכון. אבל טעות קטנה גרמה לבעיה גדולה עבור המרקם האקולוגי של הציפורים בארץ ישראל. בהרבה מדינות הביאו את המיינה בשביל שתטפל בחרקים. אבל בישראל היא הגיעה ליופי עבור צפארי בפארק הירקון. אך לגבי הסיבה הסיפורים חלוקים, חלק מספרים שהיא שוחררה בכוונה תחילה ואחרים בטוחים שמדובר בטעות. אבל על התוצאה אי אפשר להתווכח וכולם מסכימים. הציפור שהגיע בשביל נוי, הביאה איתה כאוס.

"וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה" המיינה קיימה את הפסוק ומהר מאוד הראתה נוכחות בכל ארץ ישראל. המיינה נחשבת לציפור עם פוטנציאל פלישה גבוה. וכיום היא הציפור הרביעית במספר הפרטים בארץ ממין שלא היה קיים בארץ למין ששולט בארץ בפחות מארבעים שנה, הכיצד?

המיינה לא בוטחת באמצעים, כל הדרכים כשרות. היא מגרשת ציפורי שיר מקנים, היא גונבת לשאר הציפורים את מה שהן מצליחות להשיג אחרי עבודה רבה. ובלי פחד היא מעיזה לצאת לקרב גם עם ציפורים גדולות ממנה, מיינות תועדו גונבות אוכל לבז אדום.

והנזקים הגיעו בכמויות של המיינות. החקלאים סובלים ממיינות שאוכלות להם את הענביים, היא פוגעת בקווי חשמל בזמן שהיא מקננת עליהם, היא מגרשת ציפורים אחרים ומסכנת אותן, והיא נחשבת לנשיאה פוטנציאלית של מלריית העופות. מחלה שעלולה לסכן ציפורים אחרות.

נראה שהגענו לנקודה בה המיינה כבר עמוק בתוך הטבע הישראלי, וגם אם היא לא מתאימה לו, נראה שהוא מתאים לה. מומחים ברשות הטבע והגנים אובדי עצות, מנסים למצוא רעיון שיעזור לשמור על הטבע מפני הציפור הפולשת שנהפכה לבעיה עולמית כבר.

ציפור רשות הטבע והגנים טבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד