כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ואז המשגיח יצעק "א-ל-ו-ל" • פרויקט מיוחד: תחילת זמן בעולם התורה

'בחדרי חרדים' ב'פרויקט אלול' מיוחד • מה דורשים ב'מיר' לראשונה? • היכן הרחיבו את המבנה הקיים, ואיפה עברו לאחד חדש? • לאיזו ישיבה הורה הגר"ח קנייבסקי לעשות 'שינוי השם'? • מי הוכתר במקום אביו ומי במקום חמיו? • ולזכר מי סיימו ש"ס ב'ארחות תורה' בהשתתפות הגראי"ל שטיינמן?

ישיבת חברון. צילום ארכיון
ישיבת חברון. צילום ארכיון



בצל הגזירות המאיימות על עולם התורה והישיבות, פתחו ביומיים האחרונים אלפי בני תורה את 'זמן אלול' תשע"ג, מתוך גידול מבורך במספר התלמידים. המסכתות הנלמדות בזמן זה במרבית המקומות הן בבא קמא וכתובות.

כמידי תחילת זמן יצא אתר 'בחדרי חרדים' להיכלי הישיבות, והוא מגיש בפרויקט מיוחד את החידושים, השינויים והעדכונים מכל המתרחש והנעשה.

ישיבת חברון - גבעת מרדכי מתחדשת לקראת זמן אלול במינוי איש צוות חדש שיצטרף לרבני הישיבה. מדובר בגאון רבי איתן יפה'ן, שישמש כר"מ וימסור שיעורים לשיעור א'. אביו, הגאון רבי אהרן יפה'ן זצ"ל, שימש כר"מ בישיבה. הרב יפה'ן עצמו כיהן עד עתה כר"מ בישיבת מיר.

בישיבת חברון גם מתפללים ומקווים כי ר"מ הישיבה הגאון רבי יצחק לנדא יוכל להמשיך במסירת שיעורים לבני שיעור ג', מאחר והוא שרוי בחולשה, ובני הישיבה מתפללים כי ישוב במהרה לאיתנו. בישיבה אף קיימו אמש תפילת יום כיפור קטן ברחבת הכותל המערבי לרפואתו. מחר יפתחו את 'זמן אלול' בשיחת פתיחה של המשגיח הגאון רבי חיים יצחק קפלן. ועדכון אחרון לחברון - גבעת מרדכי - בניית קומה חדשה לפנימיית הישיבה.

בישיבת חברון - גאולה, שעברה בשנה האחרונה למשכן החדש בשכונת הר נוף, ואף התמזגה עם ישיבת 'כנסת מרדכי' ששכנה במבשרת ציון בראשותו של הגאון רבי אליהו בורר - לאחר חילוקי דעות ואי וודאות לגבי המשך עתידה של הישיבה, הודיע ראש הישיבה הגאון רבי אלחנן שוימר על פרישה מראשות הישיבה, אך סייג זאת באומרו כי הוא יבוא ללמוד בסדר ג' בישיבה. ל'בחדרי חרדים' נודע כי נעשים מאמצים למנות את הגר"א שוימר כראש ישיבת 'ארחות מאיר' בבית וגן בירושלים - עליה תקראו מיד..

ישיבת 'ארחות מאיר' לספרדים הממוקמת בשכונת בית וגן בירושלים ואשר נפתחה לפני שנה בדיוק, עוברת טלטלה בימים אלו, לאחר שפטרון ומייסד הישיבה הרב אברהם גרשום מונצואלה הביא לראשות הישיבה את הגאון רבי אבינועם פרץ, בשל סכסוך שהתעורר בינו לבין ראש הישיבה הגר"א פרץ. עם זאת, רוב הבחורים מצדדים בראש הישיבה - שהודיע על פתיחת ישיבה חדשה, והם יעזבו עמו. משגיח הישיבה, הגאון רבי בן ציון קוק (סמינר קוק) - פרש מהישיבה. והרשמים השוני עובדים קשה לשמר חלק מהבחורים, ובפרט משיעור א' - בישיבה.

הגרא"י פינקל, ראש ישיבת מיר. צילום: משה ויסברגצילום: הגרא"י פינקל, ראש ישיבת מיר. צילום: משה ויסברג
הגרא"י פינקל, ראש ישיבת מיר. צילום: משה ויסברג


במיר ישלמו הוראות קבע

בממלכת התורה של מיר בשכונת בית ישראל בירושלים, לראשונה מאז הקמת הישיבה, נדרשו התלמידים לשלם שכר לימוד חודשי. כזכור, מאז פטירתו של ראש הישיבה הנערץ הגרנ"צ פינקל זצ"ל, מנסים בישיבה להתאושש מהחובות אליהם נקלעו בשל המיתון הכלכלי, לכן הגיעה הנהלת הישיבה למסקנה שבכדי לנהל את הישיבה כראוי, עליהם לנהוג כפי שמקובל בשאר הישיבות ולגבות שכר לימוד מהורי התלמידים. לפי ההחלטה החדשה, כל הורה שבנו לומד בישיבה ידרש לחתום על הוראת קבע חודשית בסך 400 שקל עבור הישיבה, ובאם מדובר בתלמיד הלן בפנימייה של הישיבה הוא יתבקש להכפיל את הסכום ולשלם 800 שקל בחודש.

ישיבת ארחות תורה בבני ברק פתחה אמש את זמן אלול במעמד סיום הש"ס שהתקיים בחדר האוכל של הישיבה לעילוי נשמת הנגיד הרב זאב וולפסון ז"ל, בהשתתפותו של ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן. בישיבה יחרגו מהנוהג המקובל בעולם הישיבות הליטאי שלא לקיים חתונות בזמן אלול, ובשבוע הראשון של אלול יינשאו כמה מתלמידי הישיבה, זאת בשל הוראתו הנדירה של הגראי"ל שלא להמתין זמן רב בין האירוסין לחתונה.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', נפתחה גם הישיבה החדשה-ישנה 'נר זרח' במושב זרועה, שתשמש כסניף של ישיבת 'ארחות תורה'. בישיבה החלו את הזמן עם קבוצת בחורים חדשים - בעיקר מישיבת האם 'ארחות תורה'. בני הקיבוץ הקודמים שלמדו בישיבה, פתחו קיבוץ חדש בעיר מודיעין עילית בשכונת גרין פארק. בראשות הישיבה יעמוד הגאון רבי אברהם בלאט, את שיעור הפתיחה ימסור בשעה 17:30 אחר הצהריים הגאון רבי משה שפירא, ומשגיח הישיבה הגאון רבי אליהו אליעזר יעקובזון ימשיך לכהן בישיבה.

בישיבת תפרח שהחלה אמש את זמן אלול הוסיפו עוד 18 קראוונים חדשים - שנבנו בימי בין הזמנים בשטח סמוך לישיבה, בכדי להתגבר על הצפיפות השוררת בה.

בישיבת 'שערי שמועות' במושב בית חלקיה נכנסו בני הישיבה לפנימיה חדשה שנבנתה לאורך השנה האחרונה, והיא מכילה 200 מיטות עבור בחורי הישיבה, שעד עתה נאלצו ללון במבנים שכורים הפזורים במושב.

כך גם בישיבת 'כנסת יצחק' בחדרה, עקב הגדלת מספר הבחורים שהגיעו לשיעור א' הוגדלו חדרי השיעורים היומיים, ובנוסף, הבית ששימש את הרבנית גפן עד לנישואיה עם הגרש"י בורנשטיין ישמש מעתה כפנימיה לבחורי הישיבה, כמו גם דירה נוספת באזור שנרכשה והוסבה לפנימיה עקב הצפיפות.

סלבודקא. צילום ארכיון: שוקי לררצילום: סלבודקא. צילום ארכיון: שוקי לרר
סלבודקא. צילום ארכיון: שוקי לרר


בסלבודקא ויתרו על 'בין הזמנים'

ישיבת 'דרך חכמה' המוכרת גם בשם 'סילבר', כשמו של ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר סילבר, מצאה מנוח במשכנה הקודם בשכונת הר נוף בירושלים. זאת לאחר נדודים של כשנתיים בפרדס חנה ובמבנה שכור בירושלים. הישיבה חזרה למבנה שנה לאחר שוועדת ההקצאות בעיריית ירושלים אישרה לה אותו.

ישיבת 'סלבודקא', שקיימה 'ישיבת המשך הזמן' בימי 'בין הזמנים' במקום קעמפ, החלה את הזמן כבר ביום ראשון. במהלך ישיבת המשך הזמן מסרו ראשי הישיבה שיעורים ושיחות בישיבה. בישיבה מציינים את התפתחות הבוגרים עם תחילת בניית בית המדרש לקהילת יוצאי הישיבה במודיעין עילית.

הגאון רבי שמואל הרבסט מונה כמשגיח בישיבה הגדולה רמות בירושלים, העומדת בראשותם של הגאון רבי חיים מן ההר והגאון רבי משה פינקל.

בישיבת גרודנא בקרית פוניבז' באשדוד חגגו השבוע את הוצאתו לאור של ספרו של ראש הישיבה הגרד"צ קרלנשטיין בנושא חודש אלול והימים הנוראים. הספר מבוסס על שיחות שנשא בהיכל הישיבה, ובהיכלי התורה ובישיבות במשך עשרות בשנים, והוא מצטרף לספריו מעגלי צדק, שיח צד"ק - שיעורים, שיח שמועה ועוד.

בני ישיבת 'כנסת יעקב' בראשות הגאון רבי אמיתי כהן עוברים מממקום משכנם במבשרת ציון למבנה אחר בהר ציון בירושלים.

מאות בני ישיבות קטנות שסיימו את לימודיהם ועולים לישיבות גדולות, השתתפו אתמול בבוקר בכנס חיזוק והכנה לזמן אלול באולמי 'ארמונות חן' בבני-ברק. בכינוס נשאו דברים: הגאון רבי משה הלל הירש ראש ישיבת סלבודקא והמשגיח הגאון רבי אורי ויסבלום. את המשא המרכזי נשא הגראי"ל שטיינמן.

בהוראת הגר"ח קנייבסקי הוחלף שמה של ישיבת 'ראשון לציון' לאחר שלש וחצי שנים מהקמת הישיבה הגדולה בראשות הגאון רבי ישראל מאיר דרוק. לאחר שהגר"ח, המכהן כנשיא הישיבה, הורה לגרי"מ דרוק ולמשגיח הישיבה הגאון רבי יאיר ישראלי לקרוא את שם הישיבה ישיבת 'עוסקים בתורה' - ומהיום והלאה זה יהיה שמה.

ישיבת המתמידים. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקיצילום: ישיבת המתמידים. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי
ישיבת המתמידים. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי


המתמידים נודדים לביתר

ישיבת 'אור לציון' בראשות הגאון רבי אליהו אבא שאול, הממוקמת ברחוב אוהלי יוסף בירושלים, החלה את זמן אלול בבית המדרש החדש והמפואר - שבנייתו נשלמה בתקופה האחרונה בקומה הרביעית של בניין הישיבה.

לישיבת 'לב אליהו' בראשותו של הגאון רבי יעקב זכריה הממוקמת בשכונת רמת שלמה בירושלים, הוסיפו לצוות הישיבה ר"מ ומשגיח נוסף. מדובר בגר"י חסידי, מתלמידי הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, ובמשגיח הרב נחום אביעזרי. הרחבה משמעותית בוצעה לטובת בחורי הישיבה הן בחדר האוכל והן בחדרי השינה, ובימים אלו שוקדים על פתרון להרחבת בית המדרש, כשבמקביל נמשכת הקמת בניין הקבע לישיבה.

בעיר מודיעין עילית נפתחה הישיבה החדשה 'רינת התלמוד', שתעמוד בראשותו של הגאון רבי ראובן אלקיים. הישיבה החלה עם שיעור א' המונה כעשרים וארבעה בחורים, ובנוסף קיבוץ של כעשרים וחמש בחורים שהתקבצו למקום מהיכלי הישיבות.

בשכונת הר נוף בירושלים קמה הישיבה החדשה 'עטרת יוסף' בראשותו של הגאון רבי אליהו כהן. הישיבה מונה כחמישים בחורים, כאשר חצי מהם הם שיעור א' החדש והחצי השני הוא קיבוץ לחיזוק הקמתה של הישיבה. מידי תקופה ימסור בהיכל הישיבה שיחת חיזוק הגאון רבי חיים וואלקין, משגיח ישיבת 'עטרת ישראל', ואף יימסר שיעור כללי אחת לחודש מהגאון רבי יצחק אזרחי, מראשי ישיבת מיר.

בישיבת 'כסא רחמים' בראשותו של הגאון רבי מאיר מאזוז ברחוב עוזיאל בבני ברק, החלו את זמן אלול עם שיעור א' של כארבעים וחמש בחורים. שיפוץ נרחב והוספה התקיימו בבית המדרש של הישיבה, ובגשר המחבר בין שני בתי המדרשות של הישיבה - במטרה לחברם בימים נוראים לרווחת מאות המתפללים.

בישיבת 'אוהל משה' בבני ברק, שעמדה עד לפני שנה בראשותו של הגאון רבי משה מלכה זצ"ל, הכתירו לפני מספר שבועות ביום פטירתו של הגר"מ זצ"ל את חתנו הגאון רבי שמואל ועקנין - אשר שימש עד היום כר"מ בישיבה - לכהן כראש ישיבה במקום חמיו זצ"ל. לשיעור א' התקבלו כעשרים בחורים. המסכת הנלמדת בישיבה היא מסכת בבא קמא.

בישיבת 'תורת דוד' השוכנת בעיר אשדוד בראשותו של הגאון רבי שלמה רביבו, החלו את זמן אלול עם מינוי משגיח חדש - הגאון רבי יששכר היימן.

רק שנה חלפה מאז נוסדה בירושלים ישיבת 'תורת שלמה' – זוועהיל, והיא העתיקה את מקומה לבניין ישיבת חברון המיתולוגי ברחוב חגי בירושלים. הישיבה העומדת בנשיאותו של האדמו"ר מזוועהיל, שכנה עד עתה בשכירות ברחוב שמואל הנביא, וזכתה לשם טוב ולהצלחה מיוחדת. כבר בשנתה הראשונה היא קלטה למעלה מ-30 תלמידים לשיעור א', ובישיבה כבר נערכים לשרשרת שמחות בשבוע הבא עם נישואיו של בן האדמו"ר לנינת הגר"ש וואזנר.

ישיבת 'קהל עדת ירושלים' המתמידים עברה מרחוב מנחת יצחק בירושלים, והיא תשכון בבניין בכניסה לעיר ביתר עלית, במקום גנים שהשתייכו לחינוך מיוחד והיו במקום עד עתה.

תודות

תודת המערכת נתונה:

• למערכת מוקד הנייעס 'מוקד הציבור' 03-600-60-60 על סיועם בהבאת הנתונים מהיכלי הישיבות.

• לעיתונאי יהודה דביר מעיתון 'יום ליום'.
ישיבות אלול פרויקט חדש עולם התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד