י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"פני המדינה כפני המשטרה"

מפכ"ל המשטרה: "קרובים ליום שלא נוכל להגיע לאירוע חירום"

בעקבות מחסור בעשרות אלפי שוטרים, המפכ"ל הגיע לוועדה בכנסת לדרוש העלאת שכר מחברי הכנסת | הוא הזהיר מפני קריסה מוחלטת, "אם השחיקה בשכר השוטרים תימשך, בעוד כשנה עד שנה וחצי למדינה לא תהיה משטרה"

מפכ"ל המשטרה: "קרובים ליום שלא נוכל להגיע לאירוע חירום"
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי צילום: דוברות המשטרה

המפכ"ל קובי שבתאי, השתתף בדיון בוועדה לביטחון פנים על גל ההתפטרויות במשטרה ואמר כי המשטרה נמצאת בקו פרשת המים, "יש צבר של אירועים שלא מסתיים כל השנה. מתחנו את משטרת ישראל עד קצה גבול היכולת והמחיר הוא השחיקה. אנחנו מתקרבים למצב שבו באירוע חירום של רצח או פיגוע, לא רק שלא נוכל להגיע תוך דקות. ייתכן שלא נוכל להגיע בכלל".

המפכ"ל פתח את דבריו בפני חברי הועדה בסיקור המצב הנוכחי: בחרתי להגיע היום לוועדה החשובה הזו מפני שאני מאמין באמונה שלמה, שהיעד מספר אחד של מדינת ישראל הוא לדאוג לביטחון הפנים של אזרחיה. ואני אפרט. במהלך השנה האחרונה חווינו אירועים ביטחוניים רבים, שללא ספק ערערו את אבן היסוד של החברה הישראלית – החופש לחיות בביטחון בארצנו. שומר החומות ב- 2021, גל הפיגועים ב-2022 והפשיעה החמורה בחברה הערבית לאורך כל ימות השנה מתחו את משטרת ישראל עד קצה גבול היכולת.

את מחיר השחיקה שילמו ועדיין משלמים שוטרי משטרת ישראל ולוחמי משמר הגבול. להתמודדות הביטחונית יש מחיר. הן בזמן האירוע והן באדוות הכלכליות, שמהדהדות חודשים ושנים על החברה. מנוע הצמיחה המרכזי והמשמעותי ביותר בכל חברה הוא ביטחון. ללא ביטחון הכלכלה מרוסקת. מדינה ללא ביטחון וללא שרידות כלכלית זו מדינה בכאוס.

אתם שואלים את עצמכם איפה זה פוגש אותנו? יש קשר ישיר בין תנאי השירות של שוטרי משטרת ישראל לבין הביטחון האישי של כולכם. של כולנו.
אני רוצה לספר לכם, כמפכ"ל, לומר מילה על ההתמודדות היומיומית של השוטרים שלנו, השוטרים האמיצים, שאגב 2249 (אלפיים מאתיים ארבעים ותשעה) מהם נפצעו ו-7 (שבעה) נהרגו במילוי תפקידם במהלך השנה וחצי האחרונה, שיוצאים מידי יום מביתם, מסכנים חיים ועוצרים את האנשים שאותם אתם לעולם לא תרצו לפגוש. המחבלים המתאבדים, הרוצחים, האנסים והשודדים. הם קיימים. אלפים רבים מהם כבר הכנסנו לבתי הכלא. מאות עדיין מסתובבים ברחובות.


יש לנו שתי משימות מרכזיות: הראשונה – לעצור את אותם מחבלים ועבריינים לפני שיוציאו לפועל את זממם. השנייה – לוודא שאזרחי המדינה יוכלו לחיות את חייהם בבטחה וילכו ברחוב עם ראש מורם ומבלי להביט בחשש מעבר לכתף. כולכם יכולים לסמוך על משטרת ישראל. היא עוצמתית, ערכית ומקצועית. האנשים שמשרתים בה מונעים נטו מתוך שליחות ואהבת הארץ, וכן, גם אהבת אזרחי המדינה.

תראו, פנה שבתאי לועדה. אני לא נולדתי מפכ"ל. גדלתי באשקלון בשנות ה- 60. התגייסתי לצנחנים. אני משרת את המדינה כבר 35 (שלושים וחמש) שנים במדים. תחושת השליחות זורמת לי בוורידים. אתן את חיי עבור המדינה שלנו והביטחון שלה.

זו הסיבה שאני פה! אמון הציבור ביכולתה של משטרת ישראל להגן עליו הנה נגזרת של עשייה מוכחת על בסיס יומי, שעתי ודקתי. הביטחון האישי הוא הבסיס של כל חברה וביתר שאת של החברה הישראלית במציאות המורכבת בה אנו חיים.

פני המדינה כפני המשטרה שלה ואני מרשה לעצמי לומר, שמדינת ישראל נמצאת כיום בקו פרשת המים. אנחנו צריכים להחליט איזו משטרה מגיעה לנו. איזה ביטחון מגיע לנו.

זומנתי היום לוועדה זו על מנת לדון על שני נושאים חשובים – תנאי השירות של שוטרי משטרת ישראל וגל ההתפטרויות. צריך להישיר מבט ולומר בכנות, השנים האחרונות גבו מחיר יקר ממשטרת ישראל במספר מישורים.

הראשון - ריבוי משימות מבצעיות כפי שאף משטרה בעולם איננה מתמודדת איתן. האתגרים הביטחוניים, אתגר הקורונה, שנפל באופן כמעט בלעדי על כתפי השוטרים, אתגרי הפשיעה החמורה ועוד. די בכך כדי שנוכל להבין שהעבודה במשטרה מגוונת מאוד, אך יחד עם זאת גובה מהשוטרים מחיר אישי כבד.

המישור השני - קושי אמיתי בגיוס שוטרים איכותיים בשל חוסר אטרקטיביות שכרית, עובדה שגורמת לשחיקה גבוהה יותר אצל המשרתים בפועל ופגיעה באיזון הנכון שבין בית לעבודה. מדברים על שקיפות? אז בבקשה.

בסקר האקלים הארגוני שנערך השנה בקרב שוטרי משטרת ישראל 71% (שבעים ואחד אחוזים) הצביעו על שכר לא מספק כגורם מספר אחד לעזיבה. זה אומר הכל. זו עובדה. מדינות רבות בעולם השכילו לבצע את ההתאמות הנדרשות כדי לשמר שירותי משטרה ולחזק את ביטחון הפנים – העלו את שכר השוטרים, נתנו מענקי גיוס ושיפרו את תנאי השירות בתחנות המשטרה. אנחנו עדים לאירוע משברי, שמצריך התייחסות לאומית מכל מי שהביטחון האישי חשוב לו.

שיטור זה מקצוע, אמר המפכ"ל לחברי הוועדה. להיות שוטר זה מקצוע, שמירה על הביטחון שלכם זו המשימה שלנו. מבלי לפגוע בבעלי מקצועות אחרים, שוטר זה לא כמו למלצר או להיות שליח של פיצה. רק שכר הולם ותנאי שירות, שראויים למשטרה לאומית ייצרו יציבות תעסוקתית של המשרתים בה! אתם חייבים להבין – אפשר לעמוד בתור לדואר או לבנק, לעמוד בתורים בשדה התעופה או להמתין לחידוש דרכון במשך חודשים ארוכים, זה בלתי אפשרי להמתין בתור להגעה של ניידת משטרה שצריכה למהר ולהציל חיים !


את החיים שלכם. כואב לי לומר, אנחנו קרובים מאוד לרגע הזה. באירועי חירום, שלצערי מתרחשים מידי יום במדינה, בכל מקום במדינה, אנחנו נמדדים בשניות. בפיגועים ובאירועי הרצח, אנחנו נמדדים בשניות בודדות. אנחנו מתקרבים לנקודה, שלא רק שלא נגיע בדקות ספורות לאירוע אלא יתכן ולא נוכל להגיע בכלל. נרצה ולא נצליח. ההגעה שלי לכאן, היום, נעשית בנקודת זמן קריטית. אני כאן בשמם של שוטרי משטרת ישראל. אין להם ועד עובדים או יכולת לשבות. שביתה משמעותה פגיעה בחיי אדם ובביטחון הלאומי.

הקריאה היום היא לא עבור הארגון שנקרא משטרת ישראל, לא עבור שוטרי משטרת ישראל אלא עבור מדינת ישראל. לאזרחי ישראל מגיע ביטחון אישי ! מגיע להם שקט נפשי. מגיע להורים וילדים להרגיש בטוחים בכל עיר או כפר. מגיע לכל קהילה להיות גאה במי ומה שהיא. מגיע לכם להסתובב בביטחון וללא חשש. מגיעה לכם משטרה איכותית.

תראו, זו לא עוד קריאת השכמה. זו בהחלט נקודת שבר. וזה בידיים שלנו לאחות את השבר הזה. אפשר לעשות את זה. זה מאוד פשוט לפתרון. החזון של המשטרה בפיקודי הנו לייצר עתיד טוב יותר. לנו, לילדינו, לנכדנו ולהורינו. אנחנו משקיעים לילות כימים על מנת ליצור משטרה מבצעית, טכנולוגית ואפקטיבית יותר.

אנחנו בונים מסלולי שירות אטרקטיביים. אפשרנו לשוטרי מטה עבודה מהבית וחלק מהתפקידים אותם אנחנו מציעים לשוטרינו הם היברידיים. אנחנו מגייסים סטודנטים במסלולים מיוחדים תוך התחייבות לשירות במשטרה. אנחנו נמצאים בהישג יד, ממש מרחק נגיעה, ממתן שירותי משטרה מעולים! ממש כך!

אנו זקוקים לגיוס איכותי, כדי להשלים את המהפכה. "חלום שאתה חולם לבד הוא רק חלום. חלום שאתה חולם ביחד הוא מציאות". כדי לגרום לזה לקרות צריך להגדיל את שכר השוטרים, בכדי לשפר את ההון האנושי ולגייס שוטרים איכותיים! אני צריך אתכם כדי להפוך את החלומות שלנו למציאות שלכם, דברי המפכ"ל.

מפכ"ל המשטרה ועדת הפנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד