ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
המתיחות גוברת

הקרמלין בהוראה דרמטית לסוכנות היהודית

רוסיה הורתה לסוכנות היהודית להפסיק את כל הפעולות במדינה על רקע המתיחות הגואה בין מוסקבה לירושלים וזאת על רקע המלחמה באוקראינה, מטה הסוכנות היהודית בירושלים שוקל את תגובתו בהתייעצות עם משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה. גורם מקומי שמח על ההחלטה "הם מעלים הרבה גויים לארץ". הסוכנות היהודית "הסוכנות היהודית מקפידה לפעול על פי הנחיות ממשלת ישראל"

יהודים ברוסיה: אילוסטרציה
יהודים ברוסיה: אילוסטרציה צילום: ארכיון

גורמים בסוכנות היהודית אישרו כי קיבלו מכתב מממשלת רוסיה בתחילת השבוע, ובו דרישה להפסקת הפעילות. כך מדווח הג'רוזלם פוסט. "כחלק מהעבודה של משלחת הסוכנות היהודית ברוסיה, אנו נדרשים מדי פעם לבצע התאמות מסוימות, כנדרש על ידי הרשויות", נמסר מהסוכנות היהודית לעיתון

"המגעים עם הרשויות מתקיימים באופן רציף, במטרה להמשיך את פעילותנו בהתאם לכללים שנקבעו על ידי הגורמים המוסמכים. גם בימינו מתקיים דיאלוג כזה". לפי הדיווח, מטה הסוכנות היהודית בירושלים שוקל את תגובתו בהתייעצות עם משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה.

המהלך הדרמטי מגיע בתקופה של מתיחות גוברת על עמדת ישראל לגבי הפלישה הצבאית של רוסיה לאוקראינה, כאשר הדוגמה האחרונה הייתה ביום שני, כאשר משרד החוץ של רוסיה כינה את התקיפות האוויריות של ישראל בסוריה בלתי מתקבלות על הדעת ודרש הפסקת התקיפות ללא תנאי.

צו שיאלץ את הסוכנות היהודית להפסיק את העבודה ברוסיה הוא דרמטי ועלול לערער ישירות את יכולתם של יהודי רוסיה לעלות לישראל. אלפים מהם סיימו את בירוקרטיית ניירת העלייה שלהם וחיכו לטיסות לישראל, אך הסנקציות על רוסיה גרמו לרוב חברות התעופה הבינלאומיות להפסיק לטוס למדינה ולכן, הסבירו גורמים ישראלים, עולים לעתיד "תקועים".

מקורות בקהילה היהודית של רוסיה אמרו כי "אנשים מהקהילה היהודית חשו את מסך הברזל נופל עליהם והם חוששים שהם לא יוכלו להימלט מהמדינה". לפי מקור אחד, "מספר יהודים אמרו כי השלטונות הרוסיים מנסים לעצור אותם וכי הם חוששים לחייהם".

אחת המטרות המרכזיות של הסוכנות היהודית היא לקדם ולהקל על עלייה מקהילות יהודיות ברחבי העולם. אם היא לא תוכל להיות פעילה ברוסיה, זו תהיה הפעם הראשונה ב-30 השנים האחרונות שמאמצי העלייה נאסרים במדינה.

אחד היהודים המקומיים אומר ל'בחדרי חרדים' כי הוא שמח על כך, "הם יכולים להישאר בארץ, אין צורך בהם והם עושים לנו כאן בעיות, הם מעלים הרבה גויים לארץ". מטעם הסוכנות היהודית נמסר בתגובה "הסוכנות היהודית מקפידה לפעול על פי הנחיות ממשלת ישראל ובהתאם לחוק השבות. בדיקת הזכאות ברוסיה נעשית ע"י הקונסולים של "נתיב" (גוף ממשלתי) ואשרות העלייה מתקבלות לאחר אישור של רשות האוכלוסין. תפקידה של הסוכנות בעידוד עליה נעשה בתיאום מלא עם הגורמים הממשלתיים ובהתאם למדיניות ממשלות ישראל לדורותיהן".

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הגיבה על ההחלטה: "עודכנתי הבוקר בדבר החלטת משרד המשפטים הרוסי. הסוכנות היהודית כידוע מהווה זרוע מרכזית של הממשלה ומשרד העלייה והקליטה לעליית יהודים מכל רחבי העולם למדינת ישראל ועלינו לוודא כי מרחב פעולתם נשמר כפי שהיה לאורך כל השנים. פניתי לראש הממשלה כדי לפעול מול הממשל במוסקבה לפתרון הבעיה, ואני מבקשת לחזק את הקהילה היהודית ברוסיה שבוודאי חוששת בעת הזאת מהשלכות ההחלטה. העלייה היא זכות בסיסית ליהודי רוסיה ונדאג שהיא תשמר ככזו".

רוסיה מלחמת אוקראינה רוסיה סוכנות היהודית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד