י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מחקר חדש

אבעבועות הקוף עבר מוטציה 50 פעמים מאז 2018

מחקר חדש מצביע על כך שנגיף אבעבועות הקוף עובר מוטציות במהירות מפתיעה באירופה ובצפון אמריקה. המחקר מראה כמה מעט אנחנו יודעים על הנגיף. לצורך המחקר, החוקרים לקחו דגימות מ-15 חולי אבעבועות רוח והשוו את הגנום של הנגיף שהדביק אותם

אבעבועות הקוף עבר מוטציה 50 פעמים מאז 2018
אבעבועות. אילוסטרציה צילום: pixabay

נגיף אבעבועות הקוף המתפשט ברחבי ארה"ב, אירופה ובריטניה עובר מוטציות במהירות מפתיעה. כך על פי מחקר שנערך על ידי חוקרים פורטוגליים ופורסם בכתב העת Nature Medicine. על פי המחקר, אבעבועות הקופים עברה מוטציה 50 פעמים מאז 2018. לצורך המחקר, החוקרים לקחו דגימות מ-15 חולי אבעבועות רוח והשוו את הגנום של הנגיף שהדביק אותם.

החוקרים גילו שלכל אחד מהחולים היה זן של אבעבועות רוח שניתן לייחסו להתפרצות קודמת של הנגיף בשנים 2018-2019 בבריטניה, ישראל וסינגפור, שמקורה בניגריה. אבל יותר מזה, הבדיקות הראו שהנגיף עבר מוטציה פי 50 עד פי 12 יותר ממה שהם ציפו מאז ההתפרצות הקודמת ההיא ב-2018.

"הנתונים האלה מאתגרים לחלוטין את מה שידוע על שיעור המוטציות של אבעבועות הקופים" אמר מחבר המחקר ג'ואאו פאולו גומס, חוקר במכון הבריאות הלאומי של פורטוגל. יש כמה דברים שאנחנו יודעים על אבעבועות הקופים ורצף הגנום החדש הזה עזר לחוקרים להבין טוב יותר את ההתפרצות הנוכחית.

לאבעבועות הקוף במערב אפריקה יש שיעורי תמותה נמוכים יותר, ההתפרצות כנראה התחילה עם מקרה בודד שהדביק אחרים באירוע גדול. הזן הוא חלק מאבעבועות הקוף במערב אפריקה, אשר מדווחים בדרך כלל במערב קמרון ובסיירה לאון ושיעור תמותה נמוך מ-1%. קיימת עוד סוג של אבעבועות רוח, שנמצא יותר באגן קונגו עם שיעורי תמותה של עד 10%.

תקופת הדגירה של אבעבועות רוח מקשה על המעקב יש גם הרבה יותר שאנחנו לא יודעים על אבעבועות קופים בהתפרצות הנוכחית הזו. תקופת הדגירה שלו, שנעה בין חמישה ל-21 ימים, מקשה על מעקב אחר תנועתו. ארגון הבריאות העולמי זיהה את "מקרה המדד" המקרה המאושר הראשון של אדם שנסע מניגריה לארצות הברית בתחילת מאי.

אבל החוקרים בפורטוגל חולקים על הרעיון הזה כי, לדבריהם, היו מקרים מאושרים בפורטוגל ובבריטניה בסוף אפריל. אם החוקרים בפורטוגל צודקים, אנחנו יודעים פחות ממה שחשבנו על ההתפרצות הנוכחית, כולל איך היא התפתחה ומה היא צפויה לעשות בהמשך.

המדענים כותבים במאמר המחקר שלהם שסביר מאוד שהנגיף הובא ממדינה שבה אבעבועות הקופים היא אנדמית, כמו ניגריה, אבל הם אומרים שהם לא יכולים לשלול אפשרויות אחרות. לדבריהם, ייתכן גם, למשל, שהנגיף התפשט בשקט דרך בני אדם או דרך בעלי חיים אחרים במדינות לא אנדמיות כמו בריטניה או סינגפור לאחר ההתפרצות של 2018-2019. ולדבריהם, לא ברור אם הגרסה שעברה מוטציה גרועה יותר מהגרסה המקורית.

"המחלה או העברה אינן ברורות", אמר יו אדלר, חוקר בבית הספר לרפואה טרופית בליברפול, בתגובה למאמר. יש לציין שהוא לא היה מעורב במחקר. אדלר אמר שהמחקר של צוות גומס בפורטוגל סיפק "תובנות חדשות מרתקות" לגבי הביולוגיה של אבעבועות הקופים, אך אדלר ציין כי נראה שהמחקר התרחש רק בגלל התפשטות הנגיף הנוכחית במדינות בעלות הכנסה גבוהה.

"אם הקהילה העולמית הייתה מיישמת את אותם משאבים מדעיים על התפרצויות אבעבועות רוח באפריקה, אולי כבר היה לנו בסיס ידע חזק יותר", אמר אדלר. אבעבועות הקוף התגלו לראשונה בקוף ב-1958, והמקרה האנושי הראשון נמצא בילד קטן ב-1970 ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

אבעבועות הקופים מחקר מוטציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד