ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

יכולות וורבליות כאבן דרך לחיים – מה עושים כשהילד לא מצליח לתקשר?

ישנו מגוון של סיבות לעיכוב התפתחותי שפתי • קלינאית תקשורת, לפני הכול, תאבחן את מצב התקשורתי של הילד ותעריך את מידת ההבנה שלו והאופן בו הוא משתמש בשפה

יכולות וורבליות כאבן דרך לחיים – מה עושים כשהילד לא מצליח לתקשר?
מה עושים כשהילד לא מצליח לתקשר צילום: Junior-therapy - אסתי נעים פלד -freepik

תקשורת היא אחת היכולות הכי חשובות שיש לנו, בני האדם. ישנן המון דרכים לתקשר- תינוקות בדרך כלל מתקשרים על ידי יצירת קשר עין, חיוך, צחוק, בכי וכד', והדרך הכי נפוצה, ככל שמתבגרים, לתקשר עם שאר העולם היא בדיבור – תקשורת מילולית. ישנם ילדים אשר יכולת הדיבור שלהם לא מתפתחת באופן תקין, מסיבות שונות, ולמקרה זה קוראים עיכוב התפתחותי שפתי.


במה מתבטא עיכוב התפתחותי שפתי?
עיכוב התפתחותי שפתי יכול להתבטא בצורות שונות. ישנם תינוקות המאחרים לבטא את המילים הראשונות שלהם או ללמוד מילים חדשות, חלק מהילדים מתקשים לחבר משפטים ממילים שונות, לבנות אוצר מילים מגוון או להבין מה אנשים אחרים מנסים לבטא בפניהם במילים. לעיתים העיכוב השפתי עומד בפני עצמו ולעיתים הוא נובע מהפרעה התפתחותית אחרת כמו לקות שמיעה, מוגבלות שכלית או הפרעה על הרצף האוטיסטי. במידה ואתם שמים לב שלאורך זמן ילדכם אינו מפתח יכולת תקשורתית מילולית מספקת, מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת לילדים, אך לפני שאתם פונים לקלינאית תקשורת מומלץ לפנות לרופא המשפחה שיפנה אתכם לבדיקות, כמו בדיקות שמיעה למשל, על מנת לפסול דברים מהותיים יותר מעיכוב שפתי העומד בפני עצמו.

ממה יכול לנבוע עיכוב התפתחותי שפתי?
ישנו מגוון של סיבות לעיכוב התפתחותי שפתי ואלו חלק מהן: ילדים הגדלים בבית הדובר שתי שפות יכולים להתבלבל בין השפות או לפגר בקצב הלמידה של שתי השפות כיוון שהם מנסים ללמוד את שתיהן תוך כדי גדילה, במקביל. המוח של ילדים אלו עסוק בלמידה של שתי השפות, מה שיכול להיות גם דבר טוב המפתח את המוח מאוד, אבל יכול לגרום לעיכוב שפתי. סיבה נוספת שעלולה לגרום לכך היא בעיית שמיעה – אם הילד לא שומע כראוי את הדברים הנאמרים לו, הגיוני שלא יצליח לתרגם את הנאמר בראש ולייצר מכך משפטים משלו, לכן כדאי ללכת לבדיקת שמיעה במידה ואתם שמים לב שלילדכם קשה לתקשר בצורה מילולית. זאת ועוד, קשיי קשב וריכוז גם הם יכולים לפגוע בהתפתחות השפה במוחו של הילד. אם ילדכם סובל מקשיי קשב וריכוז, מומלץ להיעזר במרפאה בעיסוק שתעזור לילד לסגל מיומנויות התפתחותיות חשובות, לצד הפרעת הקשב, ולחיות איתה בצורה טובה.

קלינאית תקשורת לטיפול בעיכוב התפתחותי שפתי
קלינאית תקשורת, לפני הכול, תאבחן את מצב התקשורתי של הילד ותעריך את מידת ההבנה שלו והאופן בו הוא משתמש בשפה. לאחר מכן, היא תיתן להורים כלים ותרגילים אשר יוכלו לעשות בבית עם הילד היסייעו לו לרכוש מיומנויות וורבליות אפקטיביות על מנת לתקשר עם הסביבה.

 

Junior Therapy, מערך השיקום לילדים הפועל בפריסה ארצית עם מטפלים שונים מתחום הפרא-רפואה המגיעים עד בית המטופל, מציע שירותי קלינאות תקשורת לילדים, ריפוי בעיסוק לילדים, פיזיותרפיה לילדים ועוד.
מערך השיקום עובד עם מטפלים פרטיים, איכותיים, מנוסים ומקצועיים עם שירות לקוחות אישי וחם שיענה לכל שאלותיכם וחששותיכם. היכנסו לאתר
Junior Therapy  לפרטים נוספים בכתובת https://junior-therapy.co.il או התקשרו למספר הטלפון 077-9966220 ותקבלו מענה מידי ללא רשימות המתנה.

תקשורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד