י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המתווך, הפגישה והערב הגורלי

תוכן הפגישה בין הרב דרוקמן למנסור עבאס נחשף

אפילו מפרספקטיבה של חמש מערכות בחירות זה היה האירוע המדהים מכולם, כתב הערב הפרשן עמית סגל שסיפק הצצה לאחד מהאירועים המדוברים ביותר אחרי הבחירות - פגישתם של הרב דרוקמן, בכיר רבני הציונות הדתית ויו"ר רע"ם מנסור עבאס | כל הפרטים

תוכן הפגישה בין הרב דרוקמן למנסור עבאס נחשף
הרב דרוקמן/מנסור עבאס צילום: יונתן זינדל/אוליביה פיטוסי, פלאש 90

בשעת לילה מאוחרת של ראשית מאי לפני למעלה משנה נכנס אל משרדו של הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, יושב ראש הזרוע הפוליטית של התנועה האיסלמית, מנסור עבאס. שני אנשים דתיים, אחד חבר כנסת לשעבר ואחד חבר כנסת בהווה, ישבו כדי לראות אם אפשר לשתף פעולה כדי להקים עם בנימין נתניהו ממשלה, ממשלה כידוע, לא הוקמה לבסוף. הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, חשף הערב ממה שהתרחש בחדרים הסגורים.

על דבר אחד אין מחלוקת, כותב סגל. עבאס מעוניין בשיתוף פעולה שיביא להקמת ממשלת ימין בתמורה להכנסת רע"מ למעגלי קבלת ההחלטות,  אבל בדרך למטרה שתוביל להקמת ממשלה בראשות נתניהו יש בעיה אחת, "סמוטריץ'" שמתנגד לכל מהלך עם ריח של מפלגה ערבית (תומכת טרור, לדבריו). 

סגל מספר כי במהלך שבועות ארוכים ניסו בליכוד להפעיל לחץ על חבר הכנסת סמוטריץ' שיסכים לרדת מהעץ ולשם כך פנו בליכוד לרב דרוקמן שיסכים להקמת ממשלה בתמיכת רע"מ ושישכנע את סמוטריץ' להסיר את הווטו. השדכן הוא עמית הלוי, איש אקדמיה תלמיד רבנות וח"כ בעברו מטעם הליכוד. אחרי ימים של הכנה ועוד המתנה אחת בתחנת דלק, בשעת לילה מאוחרת מגיע עבאס לרב הישיש.

 מתוך ערוץ הטלגרם של עמית סגל

במהלך השיחות בין הרב דרוקמן לעבאס, מתברר כי עבאס איננו מעוניין כלל להיכנס לקואליציה. הוא מעדיף מתווה של הימנעות בכנסת, תמורת דרישות צנועות יחסית: הכשרת שלושה יישובים בדואים בנגב וחצי מיליארד שקלים. עבורו, אומר סגל, הכשר מהימין שווה הרבה יותר מכל התקציבים שיגיעו לימים בהסכם עם בנט ולפיד. הוא משמיע שם טקסטים מדהימים שמסבירים מדוע הוא מעדיף תמיכה מבחוץ: "הממשלה תאשר הקמת יישוב חדש ביהודה ושומרון? מה אני קשור לזה, הרי אני בחוץ, לא צריך לרוץ על כל דבר לבקש אישור ממועצת אשורא".

הרב דרוקמן היה עדיין מוטרד מהחשש שרע"ם נוקטת בלשון כפולה באשר לטרור. שעות ספורות לאחר מכן, מחבל פלסטיני רצח ביריות תלמיד ישיבה בצומת תפוח בשומרון - ועבאס פרסם הודעת גינוי: "אני מתנגד חד משמעית לכל פגיעה בחפים מפשע וקורא לשמור על חיי אדם ולתת תקווה שאפשר לחיות ביחד בשלום". ההודעה, ככל הנראה, הייתה מבחן ציבורי מתואם בין הרב דרוקמן לבין מנסור עבאס, שביקש בשיחות סגורות: "ברע"ם יש שני פלגים. תעזרו לי לנצח את הפלג של אברהים צרצור (זה שמתנגד לשיתוף פעולה)".

 מתוך ערוץ הטלגרם של עמית סגל.

הפגישות התקיימו ברוח טובה, לפני חתימה על הסכם הבנות, ביקש הרב דרוקמן מעבאס להצהיר כי מדינת ישראל היא מדינת היהודים ושייכת לעם היהודי. עבאס מסרב להצהיר זאת ואמר כי הוא חושש לחייו, עם זאת הוא אמר כי יצהיר כי ישראל היא יהודית ודמוקרטית בעיתוי הנכון.

לאחר הסיכומים בין הצדדים, חה"כ הלוי ניסח לעבאס מכתב שהיה אמור להישלח לרב דרוקמן ולהכשיר את הודעת התמיכה הנכספת של הרב בממשלה בתמיכת רע"ם. "לכבוד הרב חיים דרוקמן שלום רב. שמחתי מאוד להתארח בביתך, ואני מודה לך על האירוח החם ועל הדיאלוג המכבד", נכתב במכתב. "כפי שאמרתי לכבוד הרב, מפלגת רע"ם נכונה להיכנס למו"מ קואליציוני לשם קידום העניינים האזרחיים לחברה הערבית. אני וחברי מפלגתנו, כאזרחי ישראל, מכבים את המדינה, אופייה וחוקיה, ומתנגדים התנגדות נחרצת לטרור, אלימות ולפגיעה במדינת ישראל בכל דרך. כבוד הרב, על בסיס ההבנות אליהן הגענו בשיחה, נוכל להיכנס למו"מ קואליציוני לשם תמיכה בצורה זו או אחרת בממשלה טובה למדינת ישראל בכלל ולחברה הערבית בפרט. בכבוד רב, מנסור עבאס".

 מתוך ערוץ הטלגרם של עמית סגל

לאחר הפגישות הוחלט על ידי הרב דרוקמן לכנס בית דין  הכולל חמישה רבנים, מחשובי רבני הציונות הדתית ביניהם הרב שמואל אליהו והרב סבתו ושם להחליט על המהלך עם רע״מ. סגל חושף כי  באמצע הפגישה וללא הזמנה, נכנס לכינוס הרבנים בצלאל סמוטריץ' ובמשך שעתיים שכנע את כל הרבנים שצירוף עבאס יהיה אסון לימין. והכל התפרק ברגע.

בסופו של דבר הרב דרוקמן מכריע כי הוא מתנגד להקמת ממשלה בתמיכת רע"מ. גם אם הוא אינו תומך טרור, אמר הרב דרוקמן, חברי מפלגתו כן. בשלב הזה עבאס שולח הודעה לעמית הלוי: "הצהרת הרב מאכזבת". הלוי השיב לו: "מאוד מאכזבת. סמוטריץ' לא היה מוזמן אבל הגיע לפגישה".

 מתוך ערוץ הטלגרם של עמית סגל.

התגובות: עבאס; "לא מתייחס לפגישה עם אנשי דת". הליכוד; "לא הסכמנו שרע"מ תהיה חלק". סמוטריץ'; "צדקתי".

עבאס הגיב לחשיפה ומסר: "לא מתייחס לנעשה בשיחות עם אנשי דת. זו הייתה פגישת היכרות של הרב איתי כדי לגבש דעה בסוגיה הפוליטית".

גם 'השדכן' עמית הלוי הגיב ומסר: "המאמצים הפרטיים שלי ללא כל קשר לליכוד היו תהליך בדיקה הכרחי, אם עבאס מייצג מיעוט ערבי, הנאמן למדינת הלאום היהודית, ואין לו כל שאיפות לאומיות. הדיאלוג העקרוני איתו נעשה, כאלטרנטיבה לשותפות על בסיס רע ומסוכן, כפי שכצפוי קרה עם בנט והשמאל. למרבה הצער, התגלה בשנה האחרונה, כי ישנם ברע״ם גם קולות השוללים את זהותה היהודית של ישראל וחלק מהם אף הביעו אהדה לטרור".

"הניסיון להשוות בין זכויות אזרחיות שנותנת ממשלה לאומית חזקה, לבין העצמת זהות פלסטינית אנטי-ישראלית בממשלה אזרחית חלשה, כפי שהיה בשנה האחרונה, היא השוואה מופרכת ומקוממת".

מ'הליכוד' נמסר בתגובה לדיווח של עמית סגל: "בניגוד ליאיר לפיד שסגר ממשלה עם רע״מ והרשימה המשותפת, הליכוד לא הסכים ולעולם לא יסכים לכלול את האחים המוסלמים בממשלה. העובדה היא שב-2019, כשהימין היה עם 60 מנדטים, ראש הממשלה נתניהו סירב להצעות של מנסור עבאס לתמוך בהקמת ממשלה בראשות הליכוד ולכן הלכנו לבחירות. הבחירה בבחירות הקרובות היא ממשלה לאומית בראשות הליכוד או ממשלה של לפיד עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת".

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב לדיווח ב'חדשות 12' ואמר: "שנה קשה מאד עברה על מדינת ישראל, שנה שלאחריה כולם מבינים שזיהינו נכון ומראש את הסכנה בתנועה האיסלמית וצדקנו בהתנגדות העיקשת להישענות על תומכי טרור אנטי ציוניים. אני שמח וגאה על הזכות שנפלה בחלקי לעמוד בצומת הקריטי הזה לעתידה של המדינה היהודית ולמנוע את הסכנה והחרפה הזו מהמדינה ומהמחנה הלאומי".

לדבריו, "הרוב מוחלט של הציבור בישראל שחווה את שנת הבלהות הזו מבין היום שלעולם אסור להפקיד את עתידה של המדינה היהודית בידי מפלגת התנועה האיסלאמית. בע"ה בקרוב נקים ממשלה ציונית לאומית שתפעל לטובת עם ישראל בכל התחומים. נהיה שם תמיד כדי להבטיח שלעולם לא נסטה מהדרך".

עמית סגל מנסור עבאס הרב חיים דרוקמן עמית הלוי בצלאל סמוטריץ ממשלה חדשה הליכוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד