י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תמנע ממדינות לנחות

מלחמת הכוכבים: מי מנסה להשתלט על הירח

מנהל נאס"א, הזהיר בראיון השבוע כי סין מתכננת להשתלט בעתיד על הירח ולמנוע ממדינות אחרות לנחות עליו | סין הכחישה את הטענות ואמרה כי ארה"ב מנהלת קמפיין הכפשה סביב פעילות 'נורמלית וסבירה'

מלחמת הכוכבים: מי מנסה להשתלט על הירח
ירח. אילוסטרציה צילום: unsplash

מנהל סוכנות החלל האמריקנית, נאס״א, ביל נלסון, טוען כי ממשלת סין פותחת בתוכנית חלל צבאית כשמטרתה להשתלט על הירח, ולהגיע למצב שלאף מדינה אחרת לא תהיה גישה אליו. נלסון אמר את הדברים בריאיון לעיתון ה-'Bild' הגרמני, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. ״אנחנו צריכים להיות מודאגים מאוד מכך שסין נוחתת על הירח ומזהירה את העולם: הוא שלנו מעכשיו, תתרחקו״.

מנהל נאס"א הסביר כי תוכנית החלל של סין היא צבאית, והוסיף כי תחנת החלל הסינית משמשת את הצבא ״ללמד איך להשמיד לוויינים של אחרים״. לדבריו, הקוטב הדרומי של הירח הוא אחד האזורים שמעוררים את הכי הרבה חיכוכים בין-לאומיים, בשל מאגרי מים שיתכן ויש שם, ומאפשרים ייצור של דלק.

דובר משרד החוץ הסיני, ז׳או ליז׳יאין, הגיב על דבריו של נלסון ואמר כי ״זוהי אינה הפעם הראשונה שסוכנות החלל נאס״א מתעלמת מעובדות ומדברת באופן לא מבוקר על סין". לדבריו, "הצד האמריקני מנהל באופן עקבי קמפיין הכפשה נגד פעילות נורמלית וסבירה של ממשלת סין בחלל החיצון. סין מתנגדת בתוקף להערות בלתי אחראיות מהסוג הזה״.

ממשלת סין אכן מגבירה את הקצב של פעילותה על הירח, מכיוון שכך לא מפתיע שארה״ב מרגישה שהיא בסכנה להידחק. ב-2019 הנביטה סין זרעים על הירח, שנה לאחר מכן הביאה 2 ק"ג של אדמת ירח לכדור הארץ, דגימה לצורכי מחקר, ויש לה עוד שלוש משימות בלתי מאוישות מתוכננות לשנים 2024-2027. מולה ניצבת נאס״א, עם תוכנית ארטמיס שאמורה להנחית צוות משימה על הירח ב-2025.

היחסים בין המעצמה העולה לבין זו המבוססת מעולם לא היו פשוטים, בטח כשמדובר בעשור האחרון. ארה"ב כבר רואה בסין את איום הסייבר הגדול ביותר שלה, כך הצהיר בחודש שעבר מת׳יו אולסון, סגן המזכיר הכללי לענייני ביטחון לאומי במחלקת המשפטים. נדמה שהמרוץ השני לחלל והעניין המחודש בירח, הם זירה נוספת במאבק הענקיות על עוצמה והשפעה.

ירח סין ארה"ב נאס''א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד