כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

שם החשוד בריגול: יצחק ברגל • "הוא בעל אידאולוגיה"

איש נטורי קרתא החשוד בריגול: יצחק ברגל, תושב שמואל הנביא בירושלים • הבוקר הובא לדיון בהארכת מעצרו • השופט: אין סיבה לשלוח אותו לבדיקה פסיכיאטרית

שם החשוד בריגול: יצחק ברגל • "הוא בעל אידאולוגיה"

הותר לפרסם שמו של החשוד בריגול: יצחק ברגל, שנגדו הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של מגע עם סוכן חוץ וגילוי כוונה לבגוד, הובא הבוקר לדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים, לדיון בהארכת מעצרו.

לפני כשבוע ביום חמישי הוסר האיפול, והוגש כתב אישום לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד יצחק ברגל בן 47, חבר בקבוצת ה'נטורי קרתא' המואשם בריגול, מגע עם סוכן זר ובגידה במדינה.

ברגל הודה כי נסע לברלין להיפגש עם אנשים בשגרירות האיראנית. כאשר נשאל מדוע עשה כן, השיב: "ההשקפה שלי זה נטורי קרתא וחשבתי שזה דבר טוב ללכת לשגרירות איראן ולשאול אם הם צריכים עזרה ממני ודברים כלליים... לדוגמא לאיסוף מידע, כאשר אני לא ידעתי באותו זמן במה בדיוק מדובר".

עוד בנושא:
המרגל מנטורי קרתא • "מרגיש כמו האסיר איקס"
'נטורי קרתא' על המרגל ממאה-שערים: "הלבישו עליו תיק" • "אנו גאים לבגוד"
מיהו המרגל משמואל הנביא? • השכנים מספרים
חצה את הקווים • איש נטורי קרתא מואשם בניסיון ריגול לאיראן

לאחר מכן תיאר בפרוטרוט כיצד הגיע לשגרירות האיראנית, עם מי נפגש, הציג את השקפתו ואמר שיכול לאסוף דברים קטנים על ארץ ישראל. כמו כן, סיפר שקיבל כתובת דואר בשביל ליצור קשר ואף ניסה לעשות זאת בהמשך.

הוא אף פירט את השקפתו, כי עוד לפני מאה שנה החליטו רבנים גדולים שאסור להקים מדינה לפני בוא המשיח ועל כן המדינה היא דבר אסור וצריך למחותה. כמו כן הסביר כי פנה לאויב, איראן, ואף ציפה לתמורה. באמרות נוספות שמסר לאחר שנפגש כבר עם עורכי דינו, לא חזר בו מדבריו הקודמים, התייחס לצילומים שהוציא מהמחשב שלו ומהטלפון שלו, ואלו קשורים בפרשה, ושב ודיבר על הפגישה עם שלושה אנשים בשגרירות האיראנית.

עורך דינו יאיר נהוראי, טען כי יש להתעלם מאמירות אלה, שכן הן נלקחו בלא שניתנה למשיב אפשרות להיוועצות עם עורך דין. לדידו, הכלל כה ברור שניתן להעלות טענה כזאת - כבר בשלב המעצר.

אולם בסיום הדיון החליט כבוד השופט יעקב צבן כי כיוון שמדובר לכאורה בעבירה ביטחונית, קיימת עילת מעצר, "אין מקום לשקול חלופת מעצר ובוודאי לא חלופת מעצר מעורפלת במוסד דתי כלשהו בקרב העדה ממנה בא המשיב".

בעניין בקשת עורך הדין לשלוח את הנאשם לבדיקה פסיכיאטרית. ציין השופט כי בחומר שהוצג אין לכך אינדיקציה כלשהי. להיפך, "עיון באמירות מלמד על אדם המתמצא היטב בסביבתו, מכיר וזוכר, בעל אידיאולוגיה, תכניות, הוא מבין היטב את אשר לפניו".

בישיבה קודמת בבית המשפט הוסכם על פרסום פרטי הפרשה למעט שמו של הנאשם. הסנגור נימק את הצורך באיסור פרסום השם בשל צורך לבדוק מצבו הנפשי של הנאשם, אולם כאמור "אין לכך הצדקה ולפיכך אני מסיר את צו איסור הפרסום גם מעל שמו של המשיב" סיכם השופט.

השופט נעתר לבקשת פרקליטות מחוז ירושלים, ומעצרו הוארך עד תום ההליכים.

לפי כתב האישום, בינואר 2011 טס האברך מישראל לברלין. יומיים לאחר הגעתו, התייצב הנאשם בשגרירות האיראנית, פנה לפקיד בכניסה ואמר לו שהוא ישראלי שמעוניין לשוחח איתם. לבקשת הפקיד, הנאשם מסר לו את דרכונו כשבאותה עת לבש חולצה לבנה, מכנסיים שחורים, ציצית וחבש כיפה.

הפקיד הנחה את הנאשם להיכנס לשגרירות, שם פגש הנאשם 3 אנשים שזהותם אינה ידועה, אשר אחד מהם הציג עצמו בשם "האג'י באבא". הנאשם סיפר לאיראנים כי הוא אזרח ותושב ישראל, המשתייך לעדת "נטורי קרתא", והסביר להם את עיקרי אמונתו השוללת קיומה של מדינת ישראל ושאיפתו להחלפת השלטון הקיים בשלטון של "גויים". הנאשם הציע לאיראנים לאסוף עבורם מודיעיןם.

במהלך השיחה שאל הנאשם את האיראנים כיצד יתכן שהם לא מצליחים לשמור על אנשיהם בתוך איראן מפני התנקשויות מצד ישראל. בתגובה, שאל אחד מן האיראנים את הנאשם האם הוא לא מתבייש ללעוג להם בעוד הוא מעוניין במקלט מדיני. הנאשם השיב כי הוא אינו מעוניין במקלט מדיני, וכי הוא אף מוכן לרצוח ציוני.

בתום הפגישה, האיראנים מסרו לנאשם שעליהם לערוך בירור מול גורמים נוספים בדרגים גבוהים יותר. "האג'י באבא" מסר לנאשם פתק שעליו רשומה כתובת דואר אלקטרוני וסיסמא והנחה אותו להיכנס לתיבת הדוא"ל, שם תמתין לו הודעה מטעם האיראנים. בנוסף, הנחה את הנאשם שיעמוד איתם בקשר טלפוני באמצעות מספר הטלפון של השגרירות.

ב-20.1.11 שב הנאשם לישראל. לאחר חזרתו לארץ, בדק הנאשם את תיבת הדוא"ל מספר פעמים בבית קפה אינטרנט בירושלים. כמו כן, התקשר לשגרירות פעמיים מטלפונים ציבוריים. במקרה אחד, לא היה מענה בשגרירות. במקרה השני, הנאשם ביקש לשוחח עם "האג'י באבא", אך נמסר לו כי הוא איננו נמצא.
יצחק ברגל נטורי קרתא חשוד ריגול בדיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד