י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
המועצה החליטה

יישובים חדשים יוקמו לאוכלוסייה מעורבת של דתיים וחילוניים

בדיון שהתקיים במועצה הארצית הוחלט להמליץ לממשלה על הקמת שני יישובים חדשים בגולן – אורחה ומטר, במזרח ובצפון הרמה | רשות מקרקעי ישראל תתכנן את היישובים

אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: ארי כהן אדריכלות ותכנון ערים

המועצה הארצית החליטה על הקמת שני יישובים חדשים בגולן: בשנתיים האחרונות קיימה המועצה האזורית גולן, ביחד עם רשות מקרקעי ישראל, חשיבה אסטרטגית בנוגע לעתידה. כתוצאה מכך נקבעה אוכלוסיית יעד של כ-60,000 נפש, פי שלוש מאוכלוסייתה כיום.

 יעד זה תואם להחלטת ממשלה 864, שעוסקת בעידוד הצמיחה הדמוגרפית בגולן, אשר התקבלה בדצמבר האחרון. לצורך עמידה ביעד זה נדרש גידול של היישובים הקיימים, ולצד זאת הקמה של יישובים חדשים. 

המטרות להגדלת האוכלוסייה הן מתן מענה לביקוש הגבוה הקיים למעבר לגולן, שיפור השירותים לתושבי המועצה, השתתפות במאמץ הלאומי למתן פתרונות דיור, וצמצום פערים בין המרכז לפריפריה. כל זאת, תוך שמירה על ערכי הטבע והנוף הקיימים בגולן. 

מיקומו של היישוב החדש אורחה הוא במזרח הגולן, כ-5 ק"מ צפונית למושב רמת מגשימים. מיקומו של היישוב השני, מטר, הוא כקילומטר דרומית למושב שעל.

בשל הפריסה הרחבה של היישובים במועצה, והמרחקים הגדולים ביניהם, המועצה האזורית הגדירה חמישה אשכולות תפקודיים של יישובים, כאשר בכל אחד מהם יישוב מרכזי שמספק להם שירותים. 

מיקום היישובים החדשים הוא באשכולות היישובים המזרחי והצפוני, המיושבים בדלילות רבה של פחות מ-10 נפש לקמ"ר, וזאת על מנת לחזק את רמת השירותים ליישובים באשכולות האלו. לצורך הגדרת המיקום המדויק של היישובים נערכה בחינה של מספר רב של חלופות, בהיבטים שונים, וניתנה חשיבות גבוהה לפגיעה מזערית ככל הניתן בסביבה ובאקולוגיה, בנוף ובחקלאות. כמו כן, נבחרו מיקומים מרוחקים מקצרין, על מנת לא להוות לה תחרות.

אופי היישובים החדשים:

היישובים מיועדים להיות יישובים קהילתיים בני כ-2,000 יחידות דיור, כלומר כ-8,000 תושבים בכל יישוב. המועצה מייעדת את היישובים להיות בעלי אוכלוסייה מעורבת של דתיים וחילוניים.

התוכניות יתוכננו ע"י א.ג. איזן אדריכלים ובוני ערים בע"מ, עבור רשות מקרקעי ישראל.

 

חרדים חילונים דתיים יישוב חדש רמת הגולן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד